Port-Saint-Louis-du-Rhône
29.08.07 Nehalinnia is opnieuw een zeilboot! In een verzengende hitte hebben wij alle voorbereidingen getroffen om de mast te zetten. Zaterdagavond is onze zoon toegekomen: hij heeft de maststrijker mee en hij zal enkele dagen bij ons blijven, voor hem hebben we een hotelkamer besproken. Zondag wordt de lang verwachte dag: na onze kanalentocht wordt de mast gezet wat voor ons het begin betekent van onze reis in het Mare nostrum. De basistrim neemt Olivier voor zijn rekening; tijdens het zeilen kunnen wij dan eventuele verfijningen aanbrengen. Port-Saint-Louis-du-Rhône is een bijzondere haven: enerzijds heb je de vele locals, op onze
Doordat we hier nu reeds enkele dagen liggen hebben we ons vrij goed kunnen oriënteren, en hebben we een goed contact met de andere boten. Ons adresboek vullen wij zo aan en in onze pilots noteren we heel wat, erg concrete gegevens; op onze beurt kunnen wij verduidelijkingen geven die nuttig zijn voor de boten die op de terugweg zijn.
Uit het dagboek van Kaat ponton E - Port-Saint-Louis-Louis-du-Rhône . Op de Saône en de Rhône hebben we niet meer gewuifd: de oevers waren te ver, het regende, de vissers zaten verscholen in het groen, op de enorme schepen zag je amper iemand zitten en de andere "plaisanciers" voeren op te grote afstand. Maar hier, op ponton E, begon het het opnieuw, het wuiven , of liever het uit-wuiven... Het was een komen en gaan van Fransen (uiteraard), Duitsers, Zwitsers, een Canadees, Nieuwzeelanders (jawel!), Denen, Zweden, Nederlanders en Engelsen.Iedereen bezig met mast op of af, boodschappen doen, was doen, boot opruimen en "ontzouten" (voor de fransen is de vakantie ook gedaan). En toch was er steeds tijd om een lijn aan te nemen, een praatje te maken, informatie uit te wisselen, verhalen te vertellen en natuurlijk om (uit) te wuiven. Sommigen waren al zeven jaar aan het rondzwerven en hadden een schat aan nuttige tips, anderen begonnen voor de derde keer aan een verkenning van een ander stukje Middellandse zee. Eén boot, een hele mooie, niet zo grote, stoere boot (duits koppel) had op z'n venster een piepklein wereldbolletje met een pijltje errond: in tien jaar willen ze de wereld rond, tijd zat dus zeiden ze, je moet alleen gezond blijven , waarop ze prompt een sigaretje opstaken... vrijdag dertig augustus Na al die jaren is het heerlijk, dat gevoel om NIET naar een personeelsvergadering te moeten gaan, om NIET je nieuwe rooster te moeten "ontdekken", om NIET de eerste schooldag te moeten voorbereiden, om NIET die vervelende toezichten en studies te moeten doen....Sorry, lieve collega's... maar alvast een goede start voor iedereen..................................... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
02.09.07 Drie dagen mistral dus, en wij bleven wijselijk liggen in Port-Saint-Louis. Een verkenning langs het Canal Saint-Louis, net ver genoeg om de rookpluimen en de gele en zwarte wolken van de erg vervuilende intensieve industriële activiteit rond de Golfe de Fos te kunnen zien. Vorige maand werd weer een studie gepubliceerd waarbij de gevolgen van deze pollutie op de populatie nogmaals werden aangetoond; ook vorige maand, werd een algemeen verbod tot verbruik van de in de Rhône gevangen vis uitgevaardigd!
Stops: Port-Saint-Louis-du-Rhône - Marseille- Calanque Morgiou- Cassis - Bandol - Ile de Porquerolles - Ile de Port-Cros - Bormes-les-Mimosas - Le Lavandou - Port Fréjus - Mandelieu-La Napoule - Antibes - Villefranche-sur-mer - Beaulieu-sur-mer - Menton. Google Maps
Klik hier voor een overzicht en onze gegevens m.b.t. de havens
Van Port-Saint-Louis -du-Rhône naar Marseille
Vandaag 2 september willen wij naar Marseille: liefst naar de Vieux Port waar wij bij de Cercle Nautique et Touristique du Lacydon hopen een plaatsje te vinden. De Vieux Port is erg vol nu (bijna) iedereen uit vakantie terug is: bij de Capitainerie, die wij telefonisch contacteerden, kon men ons niet helpen - al hun schaarse plaatsen waren
tientallen andere boten, die plots van overal schijnen te komen, het water kolkt, golven doen Nehalinnia mee dansen in een eindeloos ballet van boten die komen en gaan, vrolijk toeterend, want ...het is zondag en mooi weer! If you can find a place in de Vieux Port, you are very lucky, schrijft Rod Heikell in zijn Pilot, wel wij zijn lucky: wij leggen vast en kunnen enkele dagen blijven!
Van Marseille naar de calanques en Cassis
Wij ankeren in 11m en steken 3O m ketting: in de namiddag komen er heel wat "touristenboten" die heel wat woelingen zullen veroorzaken in deze smalle calanque. Alles nodigt hier uit tot een (erg) frisse duik en door het prachtig blauwheldere water zien wij ons anker goed liggen. Het anker ligt goed ingegraven een strook zand tussen "gras". Rond half zeven uur wordt het rustiger in de calanque; de bezoekers zijn weggevaren - terug naar de haven, appartement of villa, restaurant ... het is immers een zomerse vrijdagavonden. Wij genieten van deze rust en eten voor het te fris wordt. Twee zeilboten komen nog voor anker liggen voor de nacht plotseling valt. Stilte, sterren. Hoog boven de rotswand in het noordwesten een lichtere schijn: Marseille.
Aan de helmstok. De smalle haveningang van Cassis vinden wij gelukkig snel. Accueil, ponton carburant. Vous avez réservé? Non, pas de place, essayez à la Ciotat, ils ont plus de place ... plus grand. Wij kijken wat teleurgesteld. Non, hélas, vraiment. Dan moet de adjunct-havenmeester verder met het tanken. Wij maken ons klaar om terug weg te varen als de rode Zodiac van de havenmeester langszij komt. Of wij een plaats zochten. Ja, slechts 8,5 m, en 2,50 m breed. Echt niets? Vraiment, pas ... Wij zien de man denken, hij schat ons in, wrijft zich de kin, glimlacht, opnieuw ernstig, j'ai peut-être quelque chose, vous allez voir, suivez-moi, hij vaart de haven uit, de voorhaven ... tientallen kleine motorboten, gele en oranje boeien dansen op het water, een blauw en grijze kunststofsteiger, c'est la seule place que je peux vous donner. Hij wijst naar de enige vrije plaats, tussen een nogal wrakkige zeilboot met achterlijnen op een boei en een motorboot . Hoe wij hier moeten vastmaken? Attendez, hij gaat ons helpen. On est là pour ça. Hij staat al op de steiger als wij, op zijn aanwijzing boeg voorop invaren, en neemt onze twee voorlijnen aan die hij driemaal om de kunststof klampen legt. En achteraan? Sur la pendille. Hij reikt de dunne ketting aan die vanop de steiger langszij de boot gaat en komt met zijn motorboot aan onze spiegel deze ketting overnemen waarmee hij de zwaardere ketting die op de bodem ligt een heel stuk opvist. Door een schakel steken wij een lijn die wij op spanning brengen en op onze achterklamp bevestigen aan bakboord.
Zondag 9 september. Wat woelige nacht gehad op de (zomer)steiger waar het comfort ook maar betrekkelijk is: water maar geen elektriciteit. De haven ligt vol. Voor maandagnacht en dinsdag dreigt meer wind, mogelijks NW 7. Dan is onze ligplaats hier zeker geen goede zaak.Dan maar vandaag weg, naar Bandol met haar grote moderne marina, waar wij - telefonisch - zeer vriendelijk de zekerheid krijgen vanavond een plaats te bekomen. Om negen uur komt de havenmeester met het aanbod van een ligplaats in de binnenhaven. Wij twijfelen, Cassis is erg charmant en beleeft vandaag haar jaarlijkse Race Aviron. Ploegen diep gebruinde roeiers maken zich klaar, startboten, scheidsrechterboten, begeleiders, allerlei vaartuigen varen op en aan, de wedstrijdmachines worden van de treilers gehaald en te water gelaten, luide stemmen weergalmen, uitleg van trainers, sterke verhalen, meningen worden geuit, mais tout dans la bonne humeur, hein! Men neemt zich hier niet echt au sérieux, de zon, het mooie weer, l'accent du Midi? Wij hebben het ooit anders geweten!
Van Cassis naar Bandol
09.09.07 Op weg naar Bandol, 12 mijl verderop. Prachtig zeilweer: eerst bij de wind tot aan l' Ile verte dan halve wind tot iets ruimer naar l' Ile de Bendor, bekend voor haar duikcentrum. Amper drie uur later liggen wij in Bandol op pendille aan de steiger tegenover de Capitainerie, van waar wij niet alleen uitzicht hebben op de toekomende boten en de soms erg komische aanlegmanoeuvres aan het ponton carburant, maar ook uitkijken op de havenwal en de groene baai.
Aan de helmstok.
onmiddellijk de karwei overnemen terwijl Kaat een koel druk verband klaarmaakt. Zijn onhandigheid vervloekend houdt hij uitkijk terwijl Kaat het koude doek stevig aandrukt.
10.09.07 Bandol dag 1. Volgens dokter Kaat is één dag rust nu een absolute must, en nog steeds kompressen met het bijgekochte cold-pack. Dus ook tijd om de website bij te werken. Zij neemt het ook op zich om alle verkenningen te doen samen met enige inkopen in afwachting van de markt morgen. Voor vannacht wordt overigens de aangekondigde Grand Frais (7) bevestigd met mogelijks een Coup de vent (8) voor het einde van de nacht, du Golfe du Lion au S-Corse. Anderzijds lijkt het gebied ten oosten van Cap Sicié er te zullen aan ontsnappen: à l'ouest du Cap Sicié NW 7-8, à l'est du Cap Sicié N-NE 3-4 - in de luwte van de kaap! Benieuwd wat het in Bandol wordt.
29.09.07 Vandaag gaan wij naar Porquerolles, het meest bekende - en toeristische - eiland van les îles d'Hyères. Ons lang - 20 dagen! - verblijf in Bandol was een echte "vakantie" en op geen enkel ogenblik vonden we het "vervelend lang".. Maandag ll. gaf de dokter zijn fiat om verder te varen maar een venijnige mistral oordeelde dat de genezing van Eric's scheenbeen met vier dagen langer verblijf nog beter gewaarborgd zou zijn. Met de bus bezochten wij Sanary, een haven die op ons lijstje stond maar die wij nu als echte "landtoeristen" bezochten.
Het Paul-Ricard-eiland Bendor vonden wij toch erg overroepen; ongetwijfeld kende Bendor een roemvolle tijd maar nu geeft het geheel een erg onderkomen indruk; heel wat gebouwen zijn "getekend door de jaren" en het "conspicious" Soukana-hotel is een schandvlek, leegstaand en totaal verkommerd.
Van Bandol naar de eilanden Porquerolles en Port-Cros
In de Baie du Langoustier liggen veel boten geankerd. Even aarzelen wij, maar het rationele haalt het: er wordt wind - en stevige windstoten - voor vannacht en morgen voorspeld en de capitainerie, met wie wij telefonisch hebben contact genomen voor ons vertrek, heeft ons een ligplaats beloofd. Panne B, vous choisissez un emplacement libre. Niet te geloven: Porquerolles, en om 16H00 kies je maar een plaats. De luxe van eind september onder weg te zijn! Om 18H00 ligt de haven bijna vol: het is zaterdag, de ankerplaatsen worden toch verlaten voor een ligplaats in de haven.
30.09.07 L'île de Porquerolles: een schitterende parel ... gehuld in zonne-grijs. Stevige wind: onze windmeter geeft 20 tot 25 knopen uit het oosten tot zuidoosten, nog stevigere rukwinden. Wij hebben de boot boeg naar steiger en pendille op het achterschip stevig vastgelegd. Extra fenders en een van onze grote bolfenders houdt de buur-motorboot af. Wij gaan het eiland verkennen: eerst le "village" - het (enige) dorp; toch heel wat dagjesmensen, deze zondagochtend, vinden we. Weinig bezoekers, zegt men ons, in juli en augustus, ja, dément (hels).Wegwezen in de zomer, dan, denken wij! Bezoek aan het Fort St-Agathe (1531 )- interessante tentoonstelling over de geschiedenis van Porquerolles en het natuurbehoud van de eilandengroep ( Parc National de Port-Cros), en stevige wandeling naar le Phare - de vuurtoren aan de zuidkust (Cap d'Armes). Enkele stappers zoals wij, wat meer fietsers - verhuur van terreinfietsen in le village en bij de haven - maar de meeste "eilandbezoekers voor één dag" schuwen blijkbaar enige fysische inspanning!
01.10.07 Wij willen een beter zicht krijgen op het hele eiland en huren daarom mountain bikes; een kleine pick-nik vooral fruit en yoghurt gaat in de rugzak. Op Porquerolles brengen de (ferry)boten uit La Tour Fondue op het schiereiland Giens de eerste bezoekers aan, ook heel wat gezinnen met kinderen: Italianen,
daarbij gaat het steeds op en af en verschillende keren moeten wij afstappen en met de fiets aan de hand verder gaan. Vanop de hoge kaap hebben wij een prachtig zicht op Port-Cros het meest beschermde eiland, dat ook zijn naam geeft aan het Nationale Park. Om naar La Repentance te gaan, moeten wij een heel stuk terugfietsen en dan via het centrale eilanddeel stevig opwaarts fietsen naar het fort waar een orthodoxe monnik sinds twaalf jaar aan de restauratie van de site werkt als tegenprestatie voor deze prachtig gelegen "kluizenaarswoning". Tijdens de Thalassa-uitzending over Porquerolles op Frankrijk 3 vertelde hij uitvoerig over zijn merkwaardig leven. Verder fietsen wij wat kriskras door het eiland tot wij onze fietsen weer moeten afleveren. Dan snel een douche nemen om al het stof weg te spoelen en onze op de proef gestelde benen te ontspannen!
Vanuit onze kuip ... 18H30. De avond valt. De hemel kleurt rozig in het westen. Wij zitten in de kuip en horen de stilte; de dagjesmensen hebben het eiland verlaten met de laatste ferry van 17H30. Porquerolles sluit zich op zichzelf. Wij trachten het eilandgevoel te vatten met al onze zintuigen. Het luisteren naar de stilte hadden wij in Nieuwpoort wat verleerd, noodgedwongen. Ook over de andere boten lijkt een stiltekleed gevallen: mensen zitten in de kuip, en genieten blijkbaar van dit bevoorrechte uur.Geen heen en weer geroep, geen muziek. Pas de bruit ni de dérangement, lees ik op de rug van de driemaal geplooide folder Porquerolles: mode d'emploi. Op Porquerolles is heel wat gereglementeerd. Dit kan onprettig lijken maar het is de prijs die dient te worden betaald om dit zeer mooie eiland te beschermen tegen de ondergang door het eigen succes.Door de dichte bebossing is het gevaar voor bosbranden alom aanwezig, zeker bij droogte en mistral. De bosbouw zorgt voor een vuurwerende organisatie van de gronden; wegen, bosbouw, wijnbouw, tuinbouw wisselen planmatig af. Heel wat waterpunten en watertanks zijn steeds bruikbaar. Een goed georganiseerde voorlichting via folders en borden maant de bezoekers aan tot bedachtzaam handelen, óók vanuit het oogpunt van ecologisch natuurbehoud: vuur maken en roken zijn verboden op alle wegen en stranden, kamperen en vrij overnachten kan niet, pluk en planten verzamelen zijn streng geregeld, wandelwegen en pistes mag je niet verlaten en bij hevige wind worden de meeste kleinere wegen en paden gesloten. Een aantal ankerplaatsen zijn slechts toegelaten voor boten met vuilwatertanks. De Guide pratique des plaisanciers dringt eveneens aan op verantwoord ankeren, vooral met het doel de bedreigde herbiers de Posidonie zo veel mogelijk te sparen. Deze bloeiende waterplant komt alleen in de Middellandse zee voor waar ze als een echte long fungeert; 1 m2 Posidonia oceanica produceert 10 liter zuurstof. Door haar habitat- en voedselfunctie is ze heel erg belangrijk. Haar kwetsbaar bestaan is bedreigd door de Caulerpa taxifolia een erg invasieve, alles overwoekerende tropische alg en door alle vervuiling door toedoen van de mens. De pleziervaart wordt aangespoort de Posidonia-velden te ontzien door zoveel als mogelijk in zandgrond te ankeren.
02.10.07 Ile de Port-Cros: het meest beschermde eiland van de Iles d'Hyères. Het bestuur van het gelijknamige Parc National waakt met een nog strengere regelgeving over dit heel beboste eiland. Als wij een lange wandeling maken vanuit Le Village naar les Crêtes langs de Vallon de la Solitude (een echte aanrader!) kunnen wij ons de ramp veroorzaakt door een weggeworpen sigaret bijna tastbaar voorstellen. Een boordje liegt er niet om: une cigarette = 135 euro d'amende ( op het roken van een sigaret staat 135 euro boete).
Van Port-Cros naar Bormes-les-Mimosas en Le Lavandou
03.10.07 Om 10H30 gooien wij los: een prettige ENE 4 om de 8 mijl naar Bormes-les-Mimosas zeilend aan de wind te varen. Om 12h 20 liggen wij in Bormes. Pas de souci, had men ons verzekerd toen wij gisteren informeerden om een ligplaats.Wij wilden naar Bormes-les-Mimosas niet alleen om de veel belovende naam (!): Rod Heikell geeft in zijn Pilot een zeer positief oordeel: "It all works, it has a fine beach (...), it is (...) sited close to the Iles of Hyères, it has good facilities for yachtsmen, but it lacks a central focus point. (...) the place does have a relaxed feel to it compared with the buzz and exitement at Le Lavandou. The ill village of Bormes (...) is a delightfull Provençal village well worth a visit" (o.c., p.180). De Port de Bormes is inderdaad een mooie moderne marina met prima sanitair en de vele restaurants en winkeltjes rond de verschillende havenkommetjes die ... echter op 3 oktober bijna allemaal dicht zijn. Dan maar naar de enige kleine superette die wij na lang zoeken en vragen vinden. Ook de marina geeft algemeen een wat droevige na-seizoen indruk en op de charterboten van een grote Griekse verhuurder worden de boten al winterklaar gemaakt. Het havenpersoneel is reeds aan de slag met het verwijderen van alle plantversieringen op de steigers ... Bij gebrek aan handelszaken die nog open zijn, besluiten wij morgen naar Le Lavandou te gaan, op 1,5 mijl van Bormes!
05.10.07 Terwijl het weer vanmorgen toch al wat minder is, hebben wij tijd om de website bij te werken: op de eilanden was er geen externe internetverbinding te vinden en de GPRS verbinding met onze GSM is niet echt stabiel en veel te duur voor grote overdrachten, deze werkwijze houden we voor emails als het écht niet anders kan! Hier in Le Lavandou - zoals trouwens ook in de marina van Bormes-les-Mimosas - is er Wifi (tegen betaling) en zijn er een aantal cyber-spaces!
Vanuit onze kuip ... Vanmorgen nog heel wat zon terwijl Météo-France vijf departementen, van Pyrénées atlantiques tot Gard, in "vigilence orange" (middenschaal voor noodweer) geplaatst heeft; voor de Var en de Côte d'Azur zou de onweersstoring in de latere namiddag overkomen. Gelukkig, zegt men hier, want het watertekort heeft ervoor gezorgd dat het hele département du Var in "précrise de manque d'eau" geplaatst is: overal in de havens die we aandeden, is het verboden water te gebruiken voor het spoelen van dek en romp - en maar goed ook! - het waterverbruik dient te worden beperkt tot l'emploi domestique (huishoudelijk gebruik). De regelgeving is echter beperkt tot 30 september - zoals overigens (bijna) elke zomer! Kaat, die de boot echt netjes wil houden, maakt elke morgen gebruik van de vroege dauw om de opbouw te reinigen. Ons teakdek spoelen wij overvloedig met zeewater - een voor teak uitstekende behandeling - en "boenen" wij met een zachte (kleer)borstel. Op de kanalen hadden wij overigens geen andere mogelijkheid dan de dauw of ... het kanaalwater! Wat verder op onze steiger, zijn enkele booteigenaars hun boot duchtig aan het schoonmaken met liters waters uit de hun (permanent aangesloten) waterslang. Maar wij schrijven 5 oktober (!) ... Intussen is de zon weg, wolken, de wind trekt wat aan. Gisteren kregen wij in de Capitainerie een - zoveelste - brochure over: "Vivre et respecter la mer au quotidien". Opnieuw lees ik: Utilisez (...) sanitaires (...) du port. [Gebruik bij voorkeur het sanitair (douche, WC, vaat) van de haven wanneer U aan de wal bent]. Lijkt ons normaal, en het gebruik van onze zwartwatertank trachten wij te beperken voor als wij dicht bij de kust varen of als wij voor anker liggen.12H35. Ik loop even naar de (schaarse) toiletten van de Capitainerie. Middagpauze: gesloten. Openingsuren van de Capitainerie - en dus ook van het sanitair - 08H30-12H30 / 13H30-21.00. geen nachttoilet. In Le Lavandou is men er blijkbaar nog niet in geslaagd consequent de eigen tegenstrijdigheden op te ruimen.
Van Le Lavandou naar Port-Fréjus
Op ruime koers gaan wij richting Fréjus. Een prachtige zeiler onder Spaanse vlag komt snel dichterbij; wij gijpen en zetten koers naar de oost-kardinale Tourelle de la Moutte, een indrukwekkende, gemetste toren net benoorden de rotsen van Cap de Saint-Tropez. Radioverkeer tussen de semaphore van Cap Camarat en een mototjacht - 53 meter lang! - dat onder Antiguaanse vlag vaart. Opnieuw gijpen wij en maken een slag in de richting van Cap Drammont aan de NE kant van de Golf van Fréjus. Liever dan oncomfortabel voor de wind te varen vinden wij het leuk toch snelheid in de boot te houden en dus op ruime koers naar ons doel te vorderen. Het is nog vroeg in de namiddag en genieten van deze tocht. Toch moeten wij goed uitkijken want er zijn heel wat boten en door de snelle motorjachten is het water echt niet zo rustig.
Wij kijken over bakboord en tot onze ontzetting aanschouwen wij een landschap dat bij ons onwillekeurig minder fraaie beelden oproept uit het Midden-Oosten en Zuid-Amerika: de heuvels zijn hier tot op de top dichtgebouwd met relatief kleine roos-gele villa's en paviljoenen als honingraten aaneengeregen en waarvan deuren en vensters ons aankijken als duizenden ogen ... Sainte-Maxime. Verder naar het noorden ligt dan de eerder vlakke kust van Les Issambres, groener. Dan, tussen het kleinere Saint-Aygulf en de aaneengesloten bebouwing van Port Fréjus en Saint-Raphaël, ligt de vallei van de Argens, een brede en lage vlakte met een lang zandstrand. De Basilique Notre-Dame van Saint-Raphaël is gelukkig "conspicuous". Wij gijpen en zetten nu koers nu op Port Fréjus; bijna op halve wind gaat het sneller en wat ruwer. Deze volledig kunstmatige marina willen wij wel even bezoeken, wij hebben er veel positiefs over gehoord vanwege vrienden die daar korte tijd hun boot hadden. Stevige wind en vervelend "gekluts" bij het binnenvaren van de smalle naar E gerichte haveningang. In de kleine voorhaven hebben we net plaats om na een korte opschieter het grootzeil te strijken. Geen plaats aan de ponton d'accueil. Opnieuw zien wij hoe druk het hier nog wel is op deze zondagnamiddag.Via kan. 9 geeft de Capitainerie ons ligplaatsnummer door. Wij moeten wel even kijken: de vele relatief korte steigers en talrijke kommen maken de herkenning met het havenplan niet onmiddellijk eenvoudig. Kaat regelt de formaliteiten terwijl ik verder aftuig; zoals in de meeste havens moeten wij onze vlaggenbrief, als garantie, afgeven.
Van Port-Fréjus naar La Napoule
09.10.07 De marina van Port Fréjus en haar grote gebouwen, die een beetje aan Louisiana herinneren, is ingebed in een echt recreatiegebied - zoals onze Pilote côtier schrijft - , die hebben wij genoeg gezien en spijts de uitstekende voorzieningen en een rustige ligplaats willen wij verder. Tijdens vakanties in de streek van de Mont-Ventoux, eind jaren zeventig, en later begin jaren tachtig in het achterland van Menton, toen onze zoon nog te klein was voor verre reizen, bezochten wij enkele keren La Napoule. Wat nieuwsgierig, willen wij daar wel even naartoe. Drie uur varen langs wat een van de mooiste kusten van Zuid-Frankrijk zou moeten
het echt nog heel mooi en relatief gaaf. Wij kunnen ons levendig voorstellen dat deze diep ingesneden en door de oosterstormen erg getekende rotskust met heel wat gevaarlijke klippen, ongetwijfeld te mijden is als een plots opkomende de wind de zee opzweept.
uit het dagboek van Kaat over kleine ontgoochelingen en grote ergernissen Sedert Le Lavandou reizen we met wat gemengde gevoelens langs de Côte d'u Var. Vanop afstand ziet het er prachtig uit: blauwe zee, licht glooiende heuvels met groene en witte vlekken en soms alleen gespikkelde heuvels. Dichter bij de kust doemt de realiteit op: de witte vlekken zijn clusters gebouwen, de gespikkelde heuvels zijn volgebouwd met dicht op elkaar gepakte en veelal gesloten villa's ... alleen de kust achter en boven Le Lavandou - het Massif des Maures - en wat verder het Massif de l'Esterel zijn nog prachtig en gevarieerd in licht en kleur. De Golf rond Saint-Tropez is ronduit lelijk: zo volgebouwd dat het van ver op de favellas rond Rio de Janeiro lijkt; Sainte-Maxime spant de kroon, bijna geen vlek groen meer te zien... Gelukkig is er daarna nog zeven mijl Esterel en dan La Napoule met daarvoor enkele kleine haventjes... De grootste bron van ergernis is te vinden aan land: de overdaad aan hondedrollen. Ik heb de gewoonte om tijdens wandelingen en boodschappen voortdurend rond te kijken maar Eric moet mij dikwijls tot de orde roepen :" Pas op, kijk waar je je voeten zet!" Zelfs op het ponton liggen die ergerlijke dingen. Nochtans zijn er bijna geen loslopende honden ... Is de gemiddelde leeftijd van de hondenbezitters hier dusdanig hoog dat ze zich niet meer kunnen bukken om die rommel op te ruimen?! Vanmorgen, tijdens mijn boodschappen stond een dame vertwijfeld en ontmoedigd op het mooi geharkte petanqueveld te wijzen naar de zoveelste drol: "Même ici!, riep ze verontwaardigd, waarop we een gesprek begonnen over onze gemeenschappelijke ergernis maar ook over waar en hoe ze leefde, haar Italiaanse roots, haar reizen en uitstappen, onze reis ... soms kan gedeelde ergernis nog leuke gesprekken opleveren. Vanmiddag op het ponton: een kuierende man, handen op de rug, met zijn loslopende hond; het sympathieke diertje genoot van zijn vrijheid en drentelde van het ene waterkrantje naar het andere om daar telkens enthousiast zijn poot op te heffen. Zijn baas wandelde stoïcijns verder, zich van geen "kwaad" bewust. We hebben uiteraard overvloedig ons kraantje gewassen en gespoeld vooraleer water te tanken! Maar toen wij hem de opmerking maakten, werden wij voor "bloody Dutch (!) uitgescholden. Zo zie je maar: niet alle Engelsen zijn gentleman en kennen hun vlaggen!
Wij zijn hier nog slechts 35 mijl verwijderd van Menton-Garavan waar wij onze winterligplaats geregeld hebben vanaf 1 november; wij willen er echter niet al te vroeg toekomen. Dus wilden wij vorige zondag naar Port Vauban in Antibes varen, maar men kon ons geen ligplaats voor meer dan één nacht beloven. Weinig ligplaatshouders gaan nu nog voor enige tijd weg waardoor het aantal beschikbare bezoekersplaatsen erg krap is; doordat men daarbij algemeen in de havens hier, sterk rekening houdt met de verschillende bootlengten (en breedten) bij een toewijzing, was er op dat ogenblik niets beschikbaar in onze "categorie". Morgen krijgen wij daar echter een ligplaats tot maandag.
Van La Napoule naar Antibes en Villefranche-sur-mer
18.10. 07 Antibes ligt op 15 mijl van La Napoule, als je rond de Iles de Lérins vaart. Vermits het is mooi en rustig weer is - Varible 1-3, in r de namiddag N-E 3-4, kiezen wij echter voor de kortste weg: oostwaarts de baai van Cannes over en dan tussen la Pointe de la Croisette en de Ile Margueritte. De doorgang is smal en over minder dan een halve mijl amper 4m diep - plots oplopend van meer dan 100 m ten westen en ten oosten van de doorgang! We hebben daar dan ook even het voordeel van 0,5 kn stroming. De Golfe Juan is aan de NW-kant erg volgebouwd en de twee havens van Golfe-Juan bieden plaats aan meer dan 1700 boten waarvan een aantal tot 70 meter lengte! Maar aan de NE-kant ligt het mooie Juan-les-Pins en dicht bij de Cap d'Antibes kijken wij op een prachtig maar ruw, bebost landschap, tussen de dennebomen enkele zeer grote, luxueuse villa's. De kaap is eigenlijk een schiereiland dat langs de NE zijde twee kleine mooie baaien vormt: de eerste l'Anse de la Garoupe - waar wij ankeren om te zwemmen en te genieten van de omgeving terwijl wij middageten. De laatste 2,5 mijl tot Port-Vauban-Antibes kunnen wij dank zij de opgekomen wind nog even zeilen.
Vanuit onze kuip en verder ... Aanloop Vauban: een mega groot jacht - UK-vlag - ligt buiten voor anker, te groot om zelfs hier binnen te lopen. Oproep op kan 9. Verificatie van onze aanvraag. Opgave van onze ligplaats.Een immense haven, 25 ha groot: eerst, aan stuurboord, werven en héél grote jachten, ingepakt in plastiekfolie, hypermoderne drooginstallaties, kranen ...
Kaat komt terug, luxueuse brochure - welkom en beschrijving van de uitgebreide havendiensten - maar ... twee douches, en twee toiletten op 25 minuten lopen ...,en een tweede blok (?), open 11H00 tot 13H00, niet op zaterdag en zondag! Wij willen naar de oude stad, langs les remparts: daarvoor moeten wij (bijna) de hele haven rond; grote vooral motorjachten, 20 à 30 meter lang, de hele Anse Saint-Roch - elf steigers - vol! Wij zullen Antibes laten voor wat het is: morgen als het kan gaan wij naar Villefranche.
21.10.07 Gisteren stevige wind: in de haven van deze erg goed beschutte baai, noteerden wij 26 knopen. De boten die hier een ankerplaats hebben gevonden lagen stevig te rollen. Om Villefranche te verkennen moeten wij stevig klimmen; de oude stad begint net boven de haven maar de staten lopen allemaal tegen de heuvels op tot aan de moderne stad die zich uitstrekt tot de grenzen van Nice ter hoogte van de Grande Corniche. Ook de wandeling rond de baai naar de Pont-Saint-Jean, is zeer mooi en vanop de Promenade des Mariniers hebben wij een postkaart-zicht op Villefranche. Dagelijks komt er minstens één cruiseschip - vandaag twee - enkele uren in de baai ankeren. Honderden toeristen worden dan met kleine snelle boten naar de Gare maritime overgebracht vanwaar zij hun shopping en restaurantbezoek in de oude stad beginnen.
Door het mooie weer - vandaag is het bijna windstil - is het zeer druk op het smalle zandstrand totdat rond halfvijf plots iedereen de wagen instapt en aan de lange file-tocht huiswaarts begint. Om zes uur is de rust teruggekeerd: Villefranche lijkt bijna verlaten nu én de cruiseschepen én de dagtoeristen weg zijn. Ook de zon is nu weg en het wordt behoorlijk fris met de zachte NW-wind die over de heuvels heen op de haven neerdaalt.
Van Villefranche-sur-mer naar Beaulieu
23.10.07 Bezoek aan een "cultuurmonument": de Villa Kerylos, gebouwd in opdracht van Theodore Reinach, bankierszoon en archeoloog, een getrouwe reconstructie van een antieke Griekse villa uit Delos.
24.10.07 "Promenade Beaulieu Belle Epoque", een (max.!) 2H30 lange wandeling van het Bureau voor Toerisme. 's Avonds neemt de E-wind stevig toe, brekende golven gaan over de havenmuur; er komt veel water over en op de eerste boten aan de overzijde van de muur kleeft heel wat zout en wier.
Bezoek aan de Villa Kerylos en de Villa Béatrice Ephrussi de Rothschild, in het fotoalbum.
25.10.07 Er wordt opnieuw een BMS uitgezonden: Avis de Grand-Frais à Fort Coup de Vent voor Provence, Côte d'Azur et Corse. Een depressie boven Algerije komt naar het noorden en diept uit. Een eerst regendag. Wij bezoeken de Villa en de Tuinen van de Villa Ephrussi de Rothschild: een wandeling naar Saint-Jean-Cap-Ferrat onder een donkergrijze hemel, plenzende regen- momenten en weer toenemende wind. De Villa herinnert aan de luxueuze paleizen uit de Renaissance in Firenze of Ravenna. Beatrice Ephrussi de Rothschild liet haar - zeer smaakvolle - droomvilla met negen tuinen bouwen vanaf 1907 op een 7ha groot stuk grond op Cap Ferrat met zicht op de rade de Villefranche. Wij vinden het bezoek echt een must niet alleen voor het meubilair, de verzameling Sèvres-porselein, de heel mooie meesterwerken uit de laat-Middelleeuwse schilderkunst, de Renaissance en de XVIIe eeuw, maar ook voor de negen thema-tuinen, waarvan wij zelfs bij dit donkere herfstweer echt konden genieten.
Van Beaulieu naar Menton
29.10.07 Sinds gisteren liggen wij in Menton-Garavan een nieuwe stevige depressie met harde wind is aangekondigd voor dinsdag en woensdag met mogelijke verlenging van de Grand-frais. We vonden het dus toch verkieslijker om zondag bij mooi weer naar onze winterbestemming te varen, na een prachtige zaterdagwandeling naar Saint-Jean-Cap-Ferrat en de Pointe de Saint-Hospice.
De haven van Menton-Garavan ligt op enkele honderden meters van de Italiaanse grens, we dachten dat onze winterstop hier de beste keuze was om ons voor te bereiden op de Italië-zeiltocht vanaf het voorjaar.
U kunt ons verder volgen in Logboek Frankrijk 2.2. Overwintering in Menton. Terug naar hoofdpagina LOGBOEK? Klik hier! Terug naar de vorige pagina, Logboek (1): naar de Middellandse Zee, klik dan hier.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Updated
1-oct-21
|
webmaster Q-Webbels |