Vertrekken ...
Nieuwpoort, 07.07.2007 .
... naar de Middellandse Zee: een tocht door Frankrijk langs de kanalen, de Saône en de Rhône.
Klik hier voor de kaart van deze tocht.
07.07.07 We hebben het er niet voor gedaan maar onze vertrekdatum zullen we niet vergeten. Eigenlijk wilden we een dag vroeger weg maar het weer dwarsboomde onze plannen: erg veel wind en regen. Niet leuk. Om 07H15 gooien we los. Aan de Veurnesluis staan vrienden ons uit te wuiven: Gaston, en zijn vrouw, vanwie we een grondige briefing kregen over de tocht tot St-Dizier, Danny en Michel, Liesbeth en Leo, Eric en Sylvia, en Bernard: allen hadden of hebben zij hun boot op ponton K! Hun sympatieke aanwezigheid doet warm aan!
Frankrijk ... van Duinkerke naar Vitry-le-François
Het CGG gaat afwisselend door oud industriegebied, braakliggende gronden maar ook door bebost natuurgebied, en erg bedrijvige fabrieksterreinen.
Op 14 juli komt er een groot feest, de vijf meter hoge stalen, door de "havenmeester" (prachtig) gebouwde, vuurtoren wordt ingehuldigd, de herinrichtig van de "haven" gevierd! Het is voor ons "zeezeilers" een nieuwe wereld waarvan wij de eenvoudige charmes nu al menen te kunnen ontwaren - de talrijke ervaringen op de Nederlandse "plassen" , wij willen echt niet oneerbiedig zijn, van IJsselmeer tot Zeeland ( het Veerse Meer, de Grevelingen, de Oosterschelde ... ) hebben ons nooit écht geboeid. Kleine dorpjes au bord du canal, wuivende vissers, verbaasde kinderen, na-kijkende mensen, hand-opstekende joggers. Kaat is een van haar talrijke "vogelboeken" vergeten: het is dus raden wanneer wij steeds nieuwe "jagers" hun prooien zien opwachten, achtervolgen, vangen ... 's Avonds krijgen wij enkele zeer stevige regenbuien. Luc-Marc komt ons uit Lille een bezoek brengen. We maken gebruik van zijn wagen om diesel te halen in ... Douai!
11.07.07 Wij zijn vroeg op weg. In de sluis van Goeulzin hebben wij een afstandsbediening meegekregen die ons moet toelaten de sluizen op de Escaut canalisée te bedienen. Er zijn vijf sluizen om Cambrai te bereiken, waar we inkopen willen doen voor het naderende 14 juli weekend. Vóór Saint-Quentin is dit het enige centrum met voldoende voorzieningen. In de sluizen gaat het als volgt: bij het naderen van de sluis - op een 75m - drukken wij op de toets "MONTANT" van de kleine boîtier - wij gaan immers "opwaarts", cfr. ook de aanduidingen op onze pilotkaart -, de sluiscyclus komt dan op gang: groen-rood, de deuren gaan open, groen, wij varen in de sluis en leggen vast aan de ladder met een korte lijn op onze middenklamp, Kaat komt met een achterlijn midscheeps en neemt de korte lijn over, Eric klimt langs de ladder op de muur mét de achterlijn én de voorlijn, de achterlijn gaat langs een bolder terug naar het achterschip terwijl de voorlijn langs de trapbevestiging boven op de muur midscheeps wordt vastgehouden ( onze boot is te kort om op een voorbolder te leggen! ): nu mag de lijn op de middenklamp gelost worden, en nog, steeds op de muur, gaat Eric de hendel bedienen op de stuurboordmuur (omwille van onze schroefneiging kiezen wij de bakboordmuur) en komt terug aan boord terwijl de deuren dicht gaan; Kaat bewaakt nu de achterlijn en Eric de voorlijn, want het water komt kolkend binnen, de boot stijgt tot bijna aan de rand van de muur - het water loopt nu zelfs over de achterste sluisdeur -, de deuren gaan open, wij gooien los en varen uit de sluis. Zo herhaalt het manoeuvre zich in een landschap dat nu wel leuker is: bossen, moerassen en weilanden wisselen af, het relief wordt ook glooiender.
12.07.07 Vanuit Cambrai verder langs de canal de St-Quentin. Zeventien sluizen, die wij op twee na zelf bedienen. Aan de sluis van Crèvecoeur is er opnieuw controle: fotokopie van ons VNF-document; we vernemen ook dat er toch nog twee passages zijn bij de tunnel de Riqueval. Wij zullen trachten op tijd aan de gare d'eau van Macquincourt aan te komen om de toueur van 17H30 te halen. De regen maakt de tocht nu toch wat minder aangenaam. Het lukt ons en om 17H35 wordt het konvooi van twee woonboten, twee motorboten en wij als laatsten - de kleinste boot - door de toueur, een soort elektrisch aangedreven sleper, door de 5670 meter lange tunnel getrokken.
De tunnel werd door Napoleon gebouwd: de werken begonnen in 1802 en werden in 1810 voltooid. Aan de maximum snelheid van 3,5 km/h heeft het konvooi bijna twee uur nodig om het station van Riqueval te bereiken. De boten zijn verbonden met lange lijnen (min.30 m.om zwieren te vermijden. De tunnel is slechts een kleine 6 m breed en matig verlicht. De twee woonboten hebben het lastig en herhaaldelijk schuren zij tegen het houten wrijfhout. De passage is indrukwekkend, soms even wat onrustwekkend als je de wanden bekijkt ... maar koel is het er zeker! Als wij de tunnel uitvaren moeten de lijnen snel ingehaald worden want alle motoren draaien ...
13.07.07 Verder naar St-Quentin. Er staan ons vijf sluizen te wachten: onze afstandsbediening hebben wij aan de laatste sluis vóór de tunnel afgegeven want nu worden de sluizen bediend na activering bij het doorvaren van les détecteurs radar die op 500 m voor elke sluis op de wal staan en die wij traag voorbij varen om zeker "gezien" te worden.
14.07.07 Vandaag Fête nationale: de sluizen werken niet. Wij blijven dus liggen. Tijd voor onze website, maar internetverbindingen breng je hier niet makkelijk tot stand. Les points internet zijn - zelfs in Cambrai en St-Quentin vrij onbekend - , en het is ons nog niet gelukt een (goede) wifi-verbinding tot stand te brengen! Dus: even geduld oefenen.
15.07.07 Van St-Quentin naar Chauny is het maar 38 km maar op de Canal de St-Quentin liggen 12 sluizen. Vermits wij nog steeds avalant zijn kunnen wij vanop de boot vast maken - het water staat soms tot op een tiental centimeter van de muur. Na Tergnier is het drukker: de canal latéral à l'Oise leidt verder naar Parijs en staat in verbinding met de canal du Nord, dat wij vermeden hebben door langs het Canal de Sensée en het Canal de St-Quentin te gaan. In Abbécourt, drie kilometer verderop, zullen wij deze drukke ader verlaten voor het canal de l'Oise à l'Aisne. Het is nu erg warm en dus niet verwonderlijk dat Meteo-France voor vannacht en morgen reeds zware onweders aankondigt.
17.07.07 In Abbécourt verlaten wij de canal latéral à l'Oise: de sluis van Abbécourt geeft toegang tot het mooie canal de l'Oise à l'Aisne. Acht sluizen door een landschap zoals men zich tochten au fil de l'eau kan voorstellen: de rijke, steeds afwisselende variaties in groen, kleine dorpjes, heel verzorgde bloemenrijke sluiswachterhuisjes, vogels die voor onze boeg wegvluchten, een hert dat het kanaaltje oversteekt ... Wij zijn montant en bedienen opnieuw de sluizen met een télécommande.
18.07.07 De tunnel de Brauy-en-Laonnois, 2365 m lang, gaan wij door achter een spits - zo voelen wij ons extra beschermd tegen een slordige tegenligger die het rode sein aan de andere kant van de tunnel zou hebben genegeerd! Bij het buitenvaren lichten wij even met ons sterk zoeklicht om onze aanwezigheid achter te spits nog extra aan te geven.
20.07.07 Gisteren hebben we dan een goed uitgerust internetcenter gevonden - le Clique-Croque, echt niet ver van de kathedraal gelegen. De Wifi -verbinding was echter te beperkt om onze website bij te werken, wat wel lukte via de LAN-verbinding.
Terug naar de haven. Diesel halen met de jerrycan.
's Nachts buldert het onweer en als het morgen wordt, is het nog niet volledig uitgeraasd; tot de middag laat het noodweer een sliert van plenzende regen over ons neer.
Uit het dagboek van Kaat... Vogels. De hele reis, vanaf het begin, hebben we heel veel vogels gezien. Eerst nog "gewone" meeuwen, dan enkel nog kleine zwartkopmeeuwen, aalscholvers (tot in de Champagne), zelfs sternen!! (bij Pargny, daar is een soort "plan d'eau"); zwanen: we hebben verschillende families ontmoet met op een bepaald moment een vaderzwaan die dreigend op ons af kwam gezwommen, z'n vleugels "opgeblazen" en de hals en kop ver achteruit, om hard te kunnen uithalen ; eenden, zéér veel eenden van alle vormen en kleuren; waterkiekens en natuurlijk sierlijke blauwe reigers, telkens opvliegend, een eindje verder terug neerstrijkend...Ook de erg vlaamse "suskewiet" van talloze vinken volgt ons al de hele reis; tjif-tjafs, kwikstaarten, een ijsvogeltje en in de "tunnel de Brauy" (2,4km) werden we bijna de hele doorvaart vergezeld van een klein vogeltje met een lange, naar beneden gekromde bek. Honderden zwaluwen scheren de hele dag luid kwetterend rond de boot. Ook futen die bij onze komst snel onderduiken hebben we heel veel gezien. Gisteren cirkelde een grote roofvogel boven de velden, maar helaas, ik ben m'n "vogelboek" in Nieuwpoort vergeten.
22.07.07 Elf sluizen, wij zijn dan steeds "montant". Het landschap is nu vrij eentonig groen, dicht begroeid; heel wat wandelaars, joggers en fietsers die de keurig aangelegde en verharde chemin de hâlage - de trekweg - volgen wuiven ons toe, les pêcheurs du dimanche kijken verontrust als wij naderen maar knikken vriendelijk als wij wat uitwijken voor hun lange vislijnen. Wij varen meestal tussen twee hagen en dan duikt plots een grote silo met bolders aan de aanlegplaats voor de spitsen op. Plots een heel mooi beeld: de cathédrale St-Etienne van Châlons-en Champagne boven de bocht van het kanaal bij het binnenvaren van deze Préfecture-stad. Maar wij moeten verder: wij willen ons in Vitry-le-François klaar maken voor de wat "eenzame" tocht naar Pontailler-sur-Saône. In Vitry moeten wij ons melden voor het Canal de la Marne à la Saône, bij de subdivision de Saint-Dizier: een 224 km lange tocht met 114 sluizen en een souterrain 4820 m; voor sommige delen zullen wij begeleiding krijgen van een VNF-éclusier.
Vanmogen kunnen wij gebruik maken van de zeer goede, pas vernieuwde voorzieningen. Uiterst vriendelijke en erg professionele "havenmeesteres". Zij zal ons voor morgen melden bij het kanaalbeheer. Dit zou meer garanties bieden, aangezien de melding vanuit deze intergemeentelijke haven uitgaat. Wij gaan opzoek naar de nabijgelegen Intermarché en vannamiddag, opnieuw onder de plenzende regen, naar het aangewezen internetcafé. Een Nederlandse zeilboot die van de Middellandse zee komt en net zoals wij achter een Amerikaanse boot ligt, is een erg wilde Rhône en Saône stroomopwaarts opgevaren: het vele water t.g.v. de overvloedige regenval zal ook onze navigatie misschien niet eenvoudig maken. Later vernemen wij dat hun boot acht jaar in Turkije en Griekenland heeft gelegen waar ze dan twee maand per jaar naartoe gingen; nu gaat de boot terug.
In het Internetcafé - de uitbaatster is een uiterst vriendelijke allochtone vrouw - kunnen wij ons logboek updaten maar het fotoalbum wil maar niet op de site! Ook met verzenden van de emails hebben wij (nog) problemen. Het centrum van Vitry- le François komt uiterst verzorgd over maar wij hebben weer pech: het is maandag en bijna alle winkels zijn dicht. De Collégiale geeft de stad een wat majestueus karakter, de pleinen met fonteinen en veel bloemen zijn charmant maar erg verlaten: maandag, ook? De stad werd in opdracht van François Ier ontworpen door een Italiaanse architect. Deze gaf de stad "uit het niets" een dambord-structuur: de geometrische lijnen versterken het "keurige" uitzicht!
's Avonds opnieuw regen! Wij hebben ook nog een aangename babbel met de Amerikanen die sinds 8 jaar Europa doorkruisen met hun boot, zes maand per jaar op het oude continent, zes maand op Hawaï waar zij wonen!
Canal de la Marne à la Saône: van Vitry-le-François naar Heuilley / Pontailler s. Saône
25.07.07 Tot Saint-Dizier zes sluizen. Het kanaal is soms erg versmald door waterlelies en andere planten: uitkijken dus. Saint-Dizier heeft alleen een totaal vervallen halte en een jachthaven in ... ontwerp 2007-2015 te bieden! Dus gaan wij door. Acht sluizen verder. Nu is het landschap echt anders: het kanaal kronkelt in de een mooie vallei van de Marne die enkele meters lager stroomt. Bayard. Rustige en mooie halte maar zonder voorzieningen. Er ligt al een boot. Van de zeer sympathieke en boeiende - helemaal niet meer zo jonge - eigenaars uit Toulouse krijgen wij veel aanduidingen over het vervolg van de tocht ... tot Saint-Louis. Sinds jaren zwerven zij à la belle saison op alle kanalen en rivieren en zij kunnen bogen op een ervaring van meer dan 6000 sluizen! In de winter laten zij hun boot in Saint-Jean--de-Losne, de grootste "binnenwateren"-haven van Frankrijk, op de Saône.
26.07.07 Van Bayard tot Joinville - de stad van de gelijknamige kroniekschrijver van Saint Louis, koning en kruisvaarder, en van het beroemde geslacht van de hertogen de Guise - moeten wij door zeven sluizen en vijf bruggen.
Boodschappen doen - er zijn verschillende supermarchés, een zeer mooie fruits et légumes - gas én diesel worden aangevuld. In het wat ingedommelde stadje vinden wij ook een bakker en een slager. Bloemen, bruggen, water, een mooie kerk. Mooi weer nu nog steeds. Morgen moeten wij al verder. Er wachten ons nog veel sluizen: 43 "montant" tot aan de tunnel bij Langres, en dan evenveel "avalant" naar Pontailler-sur-Saône.
27.07.07 Afspraak om 09H00 aan de eerste sluis. Wij hebben er negen voor de boeg, tot Froncles, waar een nieuwe, goed uitgeruste Halte nautique is. Het canal de la Marne à la Saône is nu helemaal niet recht maar het volgt veelal de Marne die enkele meters lager stroomt. Er is veel water in het kanaal en ook nu weer is er handig pikhaak-werk nodig om de boot, als het water tot aan de sluismuur komt, af te houden tot de deuren open zijn en wij kunnen uitvaren. Alle sluizen worden volledig manueel bediend, en vandaag zijn ze echte meevallers: wij kunnen ze zó invaren zonder wachten. Gisteravond hebben wij in Joinville een volgeladen spits zien voorbijvaren richting Saint-Dizier.
Wij hebben nu in het totaal reeds 130 sluizen achter de rug: ritme en een soort natuurlijke routine beheersen de dagen op dit erg mooie kanaal. De beroepsvaart is hier echt erg zeldzaam aan het worden: gemiddeld twee à drie commerciaux ou "chargés" per dag - soms zelfs minder -, wat begrijpelijkerwijze voor enige onrust zorgt bij de VNF-beambten die hun effectieven zien krimpen; voor de zomer en de plaisance worden dan vacataires - meestal studenten - aangeworven.
Uit het dagboek van Kaat ... Ontmoetingen... Nadat we iedereen uitgewuifd hadden in Veurne zijn we eigenlijk blijven wuiven: toeterende auto's, vriendelijke vissers, joggers, fietsers, spelende kinderen...en soms binnenschippers en andere "plaisanciers". Bij onze aankomst in Reims, toen we nog langs de erg industriele oevers vaarden riep ons een donkere wegarbeider met een brede glimlach en armzwaaiend "welcome" toe...Vanaf Condé sur Marne werden we zelf een toeristische attractie: andere landgenoten langs de oever wezen naar onze vlag en wuifden verrast en enthousiast. Gentenaars in Cambrai, Nederlanders in St Quentin en Joinville, Engelsen in Chauny en op de woonboot Theo, Aagje en Dirk op Marie-Hélène, Amerikanen in Vitry-le-Francois, Fransen uit Toulouse met het heerlijke "accent du midi"...allemaal reizigers met hun verhaal en hun bestemmingen...heel boeiend!
28.07.07 Er worden drie spitsen aangekondigd die "montant" zijn en één "avalant". Als wij ons om kwart voor acht klaar maken om los te gooien verschijnt de eerste spits; wij hebben pech oplopen lukt niet van de hele dag. Vlug naar het VNF-kantoor om te overleggen: zij raden ons aan een dag later te vertrekken want spitsen voor en achter én nog een avalant dat wordt echt niet leuk: zij baggeren a.h.w. het kanaal en dan zit je de hele tijd in modderwater, daarbij duurt het schutten van een spits in deze kleine sluizen soms vrij lang ... Wij blijven en maken van de nood een deugd: wij kunnen gebruik maken van de wasautomaat en de droger die net geleverd zijn! De hele zaterdag regent het hevig: best dat wij niet zijn doorgevaren!
29.07.07 Op weg naar Chaumont. Wij treffen het niet met onze jeugdige éclusier-begeleider voor vandaag: niet alleen heeft hij zich overslapen - wij moeten heel wat wachten, de coördinatiepost oproepen en eventueel op een vervanger wachten, en... intussen is het zwaar aan het egenen en maakt wind het niet eenvoudig om de boot door de plotse hevige wind in de as van het kanaal te houden. Wanneeer de jongeman dan eindelijk zijn taak opneemt stellen wij vast dat zijn werklust ook al gehavend is.
Middag pauze In Riaucourt een prachtig dorpje met een colombier zoals ze alleen in de sprookjes bestaan! Onder de plenzende regen verder naar Chaumont- Relancourt, waar we vast maken in een goed uitgeruste port de plaisance: wij hebben weer elf sluizen achter de rug. Maar er is een twaalfde: wij hebben net onze elektrische kabel gekoppeld of de wolkbreuk verandert de haven in één groot stortbad. Twintig minuten lang stroomt het water ...
30.07.07 Van Chaumont naar Rolampont: vandaag een zeer vriendelijke, wat oudere éclusier vanwie wij heel veel vernemen over het leven rond dit kanaal: de sneeuw in de winter, het kappenvan het ijs, le chômage voor het onderhoud, de vragen rond het wegblijven van de vracht, de sluiswachtershuizen. Het schutten gaat snel terwijl wij naar zijn verhalen luisteren. Het kanaal is prachtig vandaag: eerst mist dan nevel over het water en de oevers - het heeft gisteren zoveel geregend! -, dan komt de zon, spel van licht en schaduw, terwijl wij als het ware omhoog kruipen van sluis naar sluis, naar het plateau de Langres, waar wij na de souterrain de Balesmes, de lange afdaling naar de Saône et de Rhône zullen aanvatten. En helemaal "beneden" ... de Middellandse zee ...
Stop aan de halte van Rolampont. Boodschappen, brandstof. De kleine halte nautique langs de kademuur - ongeveer 50 meter - ligt vol door drie boten, woon-péniches, maar wij kunnen langszij: Marie-Hélène biedt ons opnieuw een uitstekende - en zeer aangename - mooring!
31.07.07 We vertrekken om acht uur en leggen zeven sluizen verder vast in de Port de Champigny-lez-Langres waar wij hopen onze website te kunnen bijwerken. Morgen om acht uur moeten wij de twee laatste sluizen door vóór de souterrain. Een - vandaag - stijgende spits aan de andere zijde van de tunnel begint morgenvroeg aan zijn afdaling zodat wij kunnen hopen dat de spits ons morgenvroeg kruist vóór wij aan de tunnel komen en dat wij geen lange wachttijd opgelegd krijgen aan ingang van de souterrain. Het is intussen mooi weer en Langres is zeker een bezoek waard.
deze van de onvermoede, deprimerende quartier neuf waar de mixiteit slecht verteerd is, waar rijen flatgebouwen en groene zones de uitzichtloze leefomgeving zijn voor die andere groep Fransen, voor zij die niet behoren tot middenklasse die met fierheid over haar stad spreekt. Wij vinden het Cyber-Centre midden in deze wijk, met de hulp van de animateur socio-culturel kunnen wij onze laptop aansluiten en de website bijwerken. Als wij in het drukke centrum onze inkopen doen - wij trachten grootwarenhuizen te vermijden als het kan - is de quartier neuf erg ver, ook in onze boodschappentas, waar een vermaarde fromage de Langres niet ontbreekt!
01.08.07 Le Souterrain de Balesmes, een tunnel van 4820m, leidt ons over de ligne de partage des eaux: na de tunnel varen wij niet meer naast de Marne maar naast de Vingeanne, een bijrivier van de Saône. Alle waterlopen vloeien nu naar de Middellandse zee terwijl daarvoor alle rivieren naar het "noorden" liepen. Water, het beheerst het gebied: le pays des quatre lacs. Vanuit de haven van Champigny-lez-Langres wachten ons de laatste twee sluizen waar we "montant" zijn. Om 8H40 varen wij de sluis in: tijdens het schutten zal de éclusière naar de controlepost van Heuilley-Cotton telefoneren.
Er is een spits aangekondigd "montant" aan de Saône-kant: indien de spits op tijd is, kan dit voor ons drie uur wachten betekenen. Wij hebben geluk: de spits heeft vertraging en wij mogen verder. Om 9H05 varen wij de Souterrain in en om 9h37 komen wij uit de tunnel versant Saône: wij beginnen aan de " trap avalant ", een geheel van 12 gegroepeerde automatische sluizen. Als wij om 17H30 halt houden voorbij de sluis van Cusey hebben wij reeds 22 sluizen "stroomafwaarts" achter de rug; een heel mooie dag: warm weer, terwijl het kanaal door prachtige oevers en dorpjes kronkelt.
De halte nautique van Cusey is nog in aanbouw, en wij beslissen op een leuke plek vast te maken aan twee bomen - langs het kanaal een "haag" vrij lage maar vrij dichte bomen. Het is absoluut stil en erg aangenaam. Om 00H45 barst het onweer los. Gelukkig ontsnappen wij aan het hevigste; het onweer schuift vóórlangs maar de bliksems die onophoudelijk door de nacht schieten zijn een niet zo geruststellend schouwspel. De regen en de wind gieren door de bomen en 's morgens is de boot bedekt met bladeren en afgewaaide twijgjes.
02.08.07 De regen is weg maar de wolken hangen nog onheilspellend. Zeventien sluizen tot Renève, steeds "avalant", en zo blijft het. Maar de zon breekt door en dan beginnen opnieuw de kleuren te leven, en is het net of alles in en rond het kanaal opnieuw begint te leven. Wuivende vissers, lachend enthousiaste fietsers. Vogels fluiten, insecten scheren langs ons heen, spelende kinderen zwaaien, de sluiswachters zijn vriendelijk ... het verschil tussen grijs en kleur, tussen zon en regen. Ook voor ons: de oude zeilpakken worden weggeborgen.
Vandaag hadden we even een wat spannend moment: bij de sluis van Dampierre ging één sluisdeur niet open; het mechanisme weigerde, maar de jonge vacataire die de depannagedienst van VNF al had opgeroepen, kreeg de ervaringsvolle hulp van de vroegere sluiswachter die even kwam kijken waarom wij niet uit de sluis gingen. Het technisch probleem werd zó opgelost.
03.08.07 Onze tocht op het prachtige Canal de la Marne à la Saône zit er bijna op. Er zijn nog vier sluizen tot Heuilley, waar we de Saône zullen opvaren; een sluis verder ligt Pontailler. We vertrekken vroeg uit Ceuge want we willen vroeg in Pontailler aankomen. Om 10H15 bereiken we het eindpunt van de prachtige tocht langs de kanalen. Na 113 sluizen nemen we afscheid van het prachtige Canal de la Marne à la Saône. Bij de Dérivation de Heuilley ligt ook een nieuw beginpunt. Achter de goed uitgeruste sluis - je merkt onmiddellijk dat je in zéér toeristisch gebied aankomt - ligt de Saône.
De Saône: van Pontailler-sur-Saône naar Lyon
Even na half elf leggen wij vast in de Port de Plaisance van Pontailler-sur-Saône. De enkele tientallen meters net achter de brug gelegen Quai public heeft, op twee vieze toiletten na, geen voorzieningen en wij willen nu écht een goede douche. De laatste aanlegplaatsen op het kanaal hadden geen faciliteiten en onze "sun-shower" gebruikten wij in Cusey. Water konden wij slechts vóór onze halte in Ceuge aan het VNF gebouw van Renève tanken - na een wat geïmproviseerd aanlegmanoeuvre - : te laat echter om de "sun-shower" nog te laten opwarmen.
04.08.07 Van Pontailler naar Saint-Jean-de-Losne varen wij op de Petite Saône: de mooie brede rivier kronkelt door een erg groen, bebost landschap. Veel vissers op de oevers zijn er voor langere tijd: kleine, meestal goed uitgeruste tentenkampen verscholen in de struiken of onder een boom zijn de vakantieverblijfplaats van deze gepassioneerden. De Saône is beboeid en op verschillende plaatsen wordt er aan waterski gedaan. De reglementering is duidelijk op de oevers aangegeven en aan de bruggen duiden panelen aan tussen welke peilers je moet varen.
Twintig kilometer van Pontailler naar Saint-Jean de Losne: wij vertrekken om negen uur, varen anderhalf uur later langs het historisch rijke Auxonne en om één uur leggen wij vast op het bezoekersponton van de Gare d'Eau, waar om en bij de zeshonderd boten liggen,op enkele uitzonderingen na allemaal (rivier)motorboten. Veel van deze boten zijn, in onze zeilersogen, erg luxueuze drijvende "caravans" met alle comfort, van vaatwasautomaat tot linnendroger, en erg cosy leefruimtes, uitgebreid met tent-overdekte "veranda's". Vanuit onze kuip - zestig centimeter boven de waterlijn - ervaren wij dit leven in tuinmeubilair als wat komisch! De steigers zijn goed uitgerust met lange catways, water, en elektra voor elke boot: de bezoekerssteiger is voor 80% ingenomen door boten die te koop worden aangeboden: veel eigenaars wachten zo de belangstellenden af torend vanop hun dikwijls hoge vaartuigen. Het bedrijf H2O baat deze "botenparking" uit, met ook heel veel "droge berging": van meer dan een riviervaarder hoorden wij dat Frankrijk's grootste Port fluvial de Plaisance erg veilig is. Wat verder is er ook een groot verhuurbedrijf. Maar Saint-Jean-de-Losne is ook en vooral het belangrijkste kruispunt van de binnenwateren en kan aldus bogen op een belangrijk verleden van binnenvaart: in het kleine maar interessant Musée de la Batellerie - een initiatief van schippers - in het Maison des Mariniers krijgen wij een bondig maar boeiend overzicht van alles wat met binnenvaart te maken heeft; vooral de evolutie van de sluistechnieken trekt onze aandacht. De kerk van deze kleinste stad van Frankrijk heeft een prachtig, voor de Bourgogne zo typisch dak. Vanop de indrukwekkende brug over de brede Grande Saône, van hier tot Lyon, hebben wij een weids uitzicht. Grote verachters liggen aangemeerd op de linkeroever terwijl woonboten aan de quai public à gradins aan de stadskant op de rechteroever liggen; het wordt allemaal wat internationaler, Noord-Europeanen, Italianen, Engelsen....
05.08.07 Wij willen nu verder naar Chalon-sur-Saône , zeventig kilometer verder stroomafwaarts: vandaag prachtig weer maar de onweersdreiging neemt weer toe en wij willen tijdens het mindere weer de stad bezoeken en vrienden die hier wonen even opzoeken. Na onze kanalentocht met de wat intiemere dorpjes, de sluizen waar wij bijna steeds alleen waren en zelden moesten wachten, het rustieke landschap, voelen wij de Saône als indrukwekkend aan: wij komen nu langs belangrijkere steden als Chalon en Mâcon, Tournus en Trévoux en het wat verder in het achterland gelegen Beaune getuigen van het roemrijke verleden van deze eens zo machtige streek. Het is zondag en wij rekenen op minder beroepsvaart, de pleziervaart zal echter drukker zijn. Er liggen twee dammen over dit deel van de Saône: er zijn dus twee dérivations met telkens een nu grotere sluis: 185mX12m, deze van Seurre et deze van Ecuelles. In beide sluizen is vastmaken en het dragen van reddingsvest verplicht: grote borden wijzen hierop in drie talen. Wij vertrekken om acht uur .In de sluis van Seurre zijn wij alleen: 185m voor ons bootje van 8,50m LOA! La bassinée verloopt uiterst rustig; er is een overvloed aan bolders en het verval is slechts 3,75m. Om elf uur is het wachten voor de sluis van Ecuelles. De op kan. 20 opgeroepen sluiswachter in zijn toren, hoog boven de sluis, antwoordt niet: de plaisanciers hebben tijd zat.. . Vanuit onze kuip ... Langslapers zijn wakker geworden: vier huurboten komen toe - grote bijna allen identieke rechthoekige Connoisseurs met de herkenbare, meestal geel en wit gestreepte parasol (!) op het hoge "achterdek" met wit plastieken tuinstoelen, die je zonder "permis" huurt. Een kleinere ook nog. Dan een grotere onder Nederlandse vlag, maar her koppel spreekt Frans. Rood-groen. De sluis gaat open. Een huurboot gaat stroomopwaarts. Groen. Wij mogen "erin". Wij laten voorgaan. Een huurboot talmt, ook de Nederlander. Voor ons schuift men door. Het loopt goed. Wij leggen vast aan BB achter de eerste boot. Middenlijn even op ladder. Voor en achter op bolder. Makkelijk er zijn ook bolders in de muur. Klein verval: 3m50. De Nederlander legt vast. Het vlot niet op de laatste huurboot. Zij leggen vooraan vast, de lijn wordt aangehaald: zij liggen dwars. Een van de achtkoppige bemanning is toch op de muur geraakt. Geroep. Landvasten worden geworpen. Bij de vierde poging lukt het. Boot wordt bij getrokken. Twee van de acht dragen een reddingsvest. De deuren staan nog steeds open. De stem van de sluiswachter buldert door de luidspreker: Port du gilet obligatoire. Aarzeling. De Franssprekende Nederlander met pet en handschoenen wil hen langszij, zij doen het niet goed, liggen niet goed vast. Zij verstaan hem niet. Opnieuw kabbalistische tekenen ondersteund door "No, no , come here" hij wijst naar zijn middenbolder. Overleg. Er wordt vooraan losgegooid. Overleg, aarzeling. Opnieuw buldert de sluiswachter door de luidspreker : "Port du gilet obligatoire". Reddingsvesten verschijnen. De raadgever geeft niet op. De sluiswachter heeft voldoening gekregen en de deuren gaan dicht. Wij zakken. Geroep. Paniek op de Nederlandse boot.. Vrouwenkreten. "Charles! Vite, Charles, vite. Charles! Charles!". De man duikt naar binnen. Door de luidspreken " Coupez les amarres! Coupez!". Het Nederlandse jacht hangt aan zijn landvasten het water spoelt weg onder de boot. De boot hangt al behoorlijk schuin als de man opnieuw verschijnt. Een knal. Net op tijd heeft hij de lijnen gekapt. De boot smakt op het wateroppervlak. Kantelt even en slaat terug tegen de muur. Wij maken ons klaar om een lijn toe te werpen naar deze losgelaten boot maar onder luid boegschroefgehuil kan de boot tegen de muur gebracht worden. Nieuwe lijn op lagere bolder. Drie en een halve meter lager. De deuren gaan open. Wat later loopt het jacht ons op; aan hoge snelheid varen ze ons voorbij, recht voor zich uitkijkend ...
De samenloop van de Doubs en de Saône in het bekende Verdon-sur-le-Doubs: hier kan de rivier 13 km worden opgevaren. Er zijn heel wat mooie villa's maar ook prachtige huizen op de glooiende oevers, onberispelijk gemaaide grasvelden, restaurants, campings met eetgelegenheden, watersportclubs - waterski en kayak maar ook waterscooters - wisselen af met beboste oevers, toevlucht van vissers, in het wild kampeerders en de dagjesmensen.
ten aanzien van hun dikwijls erg arrogante en weinig zorgzame bemanningen. Het is erg heet alhoewel er heel wat wind is; een permanente lichte deining geeft een illusie van "zeegevoel". Met dit echte zomerse weer varen boten de hele tijd op en af. Op het Ile St Laurent zijn er heel wat leuke restaurants en tot laat 's blijven overal de terrassen goed ingenomen. In de straatjes van de Vieille ville is het gevoel "weg" te zijn reeds sterk.
uit het dagboek van Kaat... Sluizen... Ondertussen varen we op de Saône, de kleine sluizen en kanalen hebben we achter ons gelaten. Nu weet ik het zeker: sluizen hebben ook een "karakter". Sommige zijn vriendelijk, andere vinnig, venijnig, vals, lui, blind, traag, verrassend kalm.Het zijn niet altijd de grote sluizen die het slechtste karakter hebben: tussen Cambrai en St-Quentin hebben we een klein, venijnig specimen ontmoet met een "kolk" die flink uithaalde en de punt van de boot tegen de muur kwakte. Gelukkig hebben we die knaloranje bollen vooraan gehangen, die hebben echt goed geholpen! Een aangenaam aspect van het "sluizen nemen" is het "bovenkomen": telkens de sluisrand op ooghoogte komt is er een nieuwe verrassing: het landschap, een venijnige windstoot en zeker de sluiswachtershuisjes! Soms met een prachtige bloementuin, soms met een tentoonstelling van oud landbouw of sluis materieel, soms met een hele verzameling tuinkabouters en andere beeldjes (erg kitsch, maar toch heel mooi), soms erg verwaarloosd, bijna ruines...Eén keer een wit, mooi opgeknapt huis met een prachtige slingerplant tot op het dak;een dame kwam buitengewandeld en vroeg bijna verveeld waar we heen gingen; ze luisterde amper naar mijn antwoord en vroeg daarop of er in" de streek" (de Côte-d'Or) iets te zien is (!?) Ze is Canadese en had namelijk huisruil gedaan met de bewoners van dat voor mij prachtige sluiswachtershuis in het prachtige decor van "le canal". Ik vroeg of ze tevreden was; ze haalde haar schouders op en zei: "er is geen droogkast en geen vaatwas" (!?) Ik had van stomme verbazing geen direct antwoord klaar...
07.08.07 De aangekondigde onweersstoring heeft nu ook Chalon bereikt: gisternamiddag begon het flink te regenen en de hele nacht en voormiddag houdt het afwisselend gedruppel-gemiezer aan. Tijd om de website bij te werken en de boot wat op te ruimen. Onze afspraak met vrienden in Tournus maakt dat wij hier tot donderdag blijven. Chalon-sur-Saône lijkt ons een erg levendige stad, vooral de historische wijk rond de kathedraal en het bisschoppelijk paleis die onmiddellijk aansluit bij de verkeersvrije winkelstraten zijn zelfs in deze augustusmaand aangenaam actief. Wij vinden er niet alleen heel wat aangename kwaliteitswinkels waar wij onze voorraad kunnen aanvullen, en een degustatiehuis met wel twaalf soorten koffie en evenveel soorten thee, maar ook een heel druk bezocht groot cybercafé. Op driehonderd meter van de haven is er een hypermarkt en een groot winkelcentrum.
Vanuit onze kuip ... Terwijl wij met onze vrienden gezellig avondeten komt plots een kleine zeilboot langszij. Blauwe romp, witte opbouw. Hij ziet er wat gehavend uit: beschadigd potdeksel aan BB. Duitse vlag. Of hij mag vastmaken aan onze boot? Natuurlijk, het is hondenweer en er is geen plaats meer. De man in zeilpak met reddingsvest ziet er doodmoe uit maar achter zijn wat aarzelende en verlegen vraag, voel ik zijn zelfstandigheid en beginselvastheid. De accu's zijn leeg en de alternator doet het niet goed. De landvast die hij mij aangeeft druppelt van de diesel. Hij heeft er een rondje Med opzitten: twee jaar lang, solo. Over enkele dagen komt zijn vrouw aan boord. Het wordt weer leuk: met twee. Van de sluis van Couzon (km 17) is hij tegen de sterke stroming en de aantrekkende NW-wind tot Tournus (km 112) gevaren. Ik sluit de kabel die hij mij aanreikt op onze duplo-aansluiting aan. Dan verdwijnt hij. Slapen.Bij het ontbijt hebben wij het even opnieuw over onze buur. Mijn vrouw piekert er over: zij heeft de indruk dat wij hem al ontmoet hebben. Blauwe romp. Witte opbouw. Bootnaam: "K...". De man verschijnt in de kuip. Mijn vrouw gaat buiten. Losse babbel. Het slechte weer. Blauwe romp. Witte opbouw. "K..." . En dan ...: Le Havre eind augustus 2005. Wij liggen verwaaid in Le Havre, na een reis naar Noord-Bretagne en de Kanaaleilanden naast de prachtige "Wizzard of Paget"; Practical Boat Owner wijdde een reeks artikelen aan de restauratie van deze wedstrijdzeiler uit de jaren zestig waarvan er maar twee bestaan. De eigenaars, een sympathiek koppel, hebben ons uitgenodigd en veel over de restauratie verteld. Windkracht zeven tot acht. De golven slaan over de muur. Stortregen. Plots gaat het snel. Blauwe romp.Witte opbouw. Te snel: dat gaat mis. Wij staan reeds op de steiger. Niets ligt klaar , geen landvasten. een vrouw waggelt over de steiger. Angst. Antifer: reuzegolven, uren vechten tegen de stroming, alles nat, een lekkende boot. Voor haar is het gedaan, de reis stopt hier. Hij, wat schuchter glimlachend, vond het niet zó erg. Hij gaat door. Naar waar? Hij weet het niet precies. Verder. De regen houdt op. De wind trekt verder aan. De zon komt erdoor. Hun hele zoute inboedel ligt twee dagen lang te drogen op de steiger... [ klik hier voor de foto uit 2005 ]
10.08.07 Als wij om 8h30 onder een dreigende lucht Tournus verlaten wordt onze plaats snel ingenomen: de quai submersible is ondergelopen en al wie daar had vastgemaakt zoekt een plaats aan de ponton flottant. Het weer heeft ons wat bekoeld om een dag langer in Tournus te blijven. Er wordt nieuwe regen aangekondigd en het waterpeil stijgt.
Wij verkiezen naar Mâcon te varen. De Saône is breder en heel wat vissers zijn weg. Anderen die met tentenkamp en al gebleven zijn, zijn nu heel wat dichter bij het water! Vanop de Saône biedt het korte canal de Pont-de-Vaux dat naar dit anders zo drukke en mooie plaatsje leidt, een erg verlaten en trieste aanblik; ook in de camping is geen mens te bespeuren. Om 11h30 leggen wij vast in de Port de Plaisance van Mâcon. Plenzende regen. De haven biedt alle comfort maar ook hier is er bij dit trieste weer niet veel activiteit . Wij moeten met de spiegel aan de steiger en vooraan een mooringboei oppikken. Na een tweede manoeuvre slaagt Kaat erin onze langkieler te dwingen recht achteruit te varen! De haven ligt zeer rustig en is echt aangenaam - zeker bij mooi weer - maar is wel 2,5 km van Macon-centrum verwijderd: langs de goed aangelegde trekweg een leuke wandeling. De regen is intussen opgehouden, wat onze wandeling door Mâcon aangenamer maakt. De indrukwekkende Pont Saint-Laurent over de Saône boetseert sinds eeuwen het gezicht van Macon en het Stadsbestuur heeft een nieuw rivierfront laten aanleggen stroomafwaarts van de brug met bijhorende ponton flottant voor de plaisance, echter zonder voorzieningen.
Als het wassende water toch voor enige onrust zorgt ...
11.08.07 De Saône stroomt sneller: het water stroomopwaarts zoekt haar weg naar deze rivier, die aanzwelt. Wij willen richting Lyon naar de Port du Val de Saône: 79 km en één sluis: Dracé (2,90 m). Het is mistig en wij moeten met navigatielichten varen. Aan de brug van Mâcon stroomt het: 1,8kn mee, de eerder luie rivier toont een ander gelaat. Spijts het grijze weer, is het een mooie tocht langs Belleville, Montmerle en Trévoux. Soms toch een aarzelend streepje zon. Als wij om veertien uur aan de Port du Val de Saône
12.08.07 We vertrekken om 8h30. Wat later verschijnt de Ile Barbe aan SB - net tijd voor een foto want het gaat hard, 10 kn over de grond! Als wij een kwartier later door Lyon varen ontdekken wij een net ontwakende stad.
De Rhône: van Lyon naar Port-Saint-Louis-du-Rhône
Vienne, de Gallo-Romeinse stad, verschijnt aan bakboord. Het is nu vrij zonnig weer en op de rechter oever luiden de klokken van de kerk van Ste-Colombe: een verwelkoming die wij graag als voor ons bestemd beschouwen. De op tijd (20' voor ETA) opgeroepen sluiswachter ven de Ecluse de Vaugris (max. verval 6,70 m)) is bijzonder vriendelijk en maakt het ons gemakkelijk: het licht staat op groen als wij aan de sluis toekomen en een kwartier later varen wij de sluis uit, meegenomen door de kolkende waterval die door de barrage rechts van de sluis stroomt, snelheid over de grond 9,8 kn.
Zes kilometer verder ligt ons doel: de Port-de-Plaisance des Roches de Condrieu.Door de hevige stroming moet de aanloop zorgvuldig worden voorbereid. De landvasten liggen klaar op SB en BB, en de aanloop gaat tegen de stroming in met een snelheid van 2 kn over de grond: als een krab ronden wij de het kleine havenhoofd aan SB.
13.08.07 Met de trein naar Vienne. Na tien minuten staan wij in het centrum van deze 2500 jaar oude stad. In het Bureau de Tourisme krijgen wij een plan de visite: een uitgestippeld bezoek van de belangrijkste bezienwaardigheden. Wij dienen slechts de op de voetpaden geel geschilderde pijlen en dito koperen trottoirmedaillons te volgen om vier uur later, gesterkt in Vienne-geschiedenis, weer op het beginpunt aan te komen! De Romeinse stadsmuren, de église St-Pierre, de kathedraal St-Maurice, de Tempel van Augustus en Livia, de Rue des Clercs, de église St-André-le-Bas, de oude stad, het Romeinse theater, de archeologische tuin van Cybèle, de Jardin public: wij hebben het allemaal gezien, bewonderd. Ook haltes voor een verfrissend drankje kregen hun plaats in deze Vienne-in-één-namiddag verkenning. Met de trein terug naar les Roches: tevreden over onze boeiende uitstap konden wij nagenieten bij ons avondaperitief. Ons kaasdessert moesten wij weer binnen opeten: bij de laatste hap van het avondeten spoelde een fikse regenbui elke illusie over standvastig zomerweer opnieuw weg ...
17.08.07 Wij zijn vier dagen in Les Roches de Condrieu gebleven: daar hadden wij wel enige reden toe! Het plaatsje is erg mooi gelegen, Vienne is niet ver, een wandeling - langs de Rhône - vinden wij een noodzakelijk complement bij onze tocht door Frankrijk, en de rust en stilte bij het lezen vind je niet in elke haven, helaas! Er waren ook enkele meer technische redenen om te blijven: een recurrente onweersdreiging, en de aanhoudende sterke zuidenwind tegen de sterke stroming die de tocht toch heel wat vermoeiender maakt. Maar vandaag is de wind matig uit het noorden, de stroming is wat afgenomen en het peil van de Rhône is opnieuw wat dichter bij het normale zomerpeil.
Wij willen naar de nieuwe haven van Cruas, waarover wij veel positiefs hebben gehoord van onze vriendelijke buren uit Montélimar. Honderd en vier kilometer en vijf sluizen. Wij vertrekken om acht uur en leggen vast in de Port de Plaisance van Cruas om half zeven. Wij hebben een stroomvoordeel gehad van gemiddeld 2 knopen maar in de dérivation des Sablons liepen wij 8,6 knopen over de grond terwijl ons log 5,3 aangaf. Steeds twintig minuten voor het aanlopen van elke sluis roepen wij de sluis op wat ons toelaat de eventuele wachttijd in te schatten; alle sluiswachters geven ons hierover erg precieze informatie. Ook vandaag hebben wij weer geluk: het wachten beperkt zich tot één kwartier aan de écluse de Gervans, waar de wij de sluis delen met een bateau de passagers, een niet zo grote (38 m) tot "hotelboot" omgebouwde spits. De goed aangelegde maar beperkte halte van La Roche-de-Glun laten wij aan SB net voor wij de dérivation de Bourg-les-Valence invaren. Na Valence is er de wat ver van de stad verwijderde Port de Plaisance de L'Epervière aan BB: er liggen heel wat motorboten en enkele zeilboten met liggende mast. Dit wordt een vertrouwd beeld: heel wat terugkerende jachten hebben hun stroomopwaartse tocht door het slechte weer, het hoge waterpeil en de zeer sterke stroming moeten onderbreken; nu een iets zwakkere tegenstroomse vaart kans op enige vordering heeft, zien wij heel wat jachten hun lange, trage reis hervatten. Van verschillende zeiljachteigenaars horen wij dat zij urenlang geduld moesten oefenen aan 2 knopen over de grond - en soms nog minder. De haven van Cruas is niet gemakkelijk aan te lopen. Naast het 25 m brede geultje liggen, onder water, rotsen en een oude dam. Het is ons eerst niet duidelijk hoe wij binnen moeten, maar er daagt hulp op. Een heftig "molenwiekende" man verschijnt op de kleine strekdam. Wij hebben intussen de boot kop in de stroming gebracht en met de volle (!) kracht van onze amper 10 pk volgen wij de aanwijzingen van onze loods op de wal: hoog stroomopwaarts om heel dicht - 2 m - onder de strekdam die dan aan SB ligt in te varen; de grote rode markering van de Rhône-vaargeul ligt - dan - ver achter aan BB, terwijl wij de kleine gele boeien op dat ogenblik dan midscheeps aan BB houden. Wij zijn binnen, nu nog aanleggen aan hogerwal langszij het eerste lange ponton waar de plaatsen voor de bezoekers zijn.
18.08.07 Wij zijn erg blij dat wij op de suggestie van de havenmeester, Monsieur Claude Labalette, zijn ingegaan. Cruas is een bijzondere plaats. Ook de haven is bijzonder. En de havenmeester is bijzonder. Bij het ontbijt brengt hij een hele bundel met informatie. We merken dat hij dezelfde inzet betoont ten aanzien van alle bezoekers: hij beschouwt deze promotionele taak als de zijne en wij varen er wel bij!
De Rhône is nu erg breed en - behalve in de dérivation de Bollène - stroomt het minder. De soms lange dérivations zijn nu erg eentonig maar als je terug op de
In de Capitainerie - een omgebouwde spits - douches en toiletten, alles wel een beetje verkommerd ... Op de wal, water en elektrische aansluiting. Nog 78 km naar Port-Saint-Louis-du-Rhône en de Middellandse zee. Les Roches de Condrieu was le Midi moins le quart, zoals ze daar graag zeggen, hier zijn wij in le Midi moins cinq ! Onweer, geen onweer? Avignon vaut bien deux jours, au moins! We blijven even!
22.08.07 Geen onweer, maar ons tweedaags verblijf in Avignon werd wel dagelijks afgekoeld door een flinke bui. In 1978 hebben wij de Palais des Papes bezocht: wij hebben de indruk dat het toen toch wat minder druk was. De herinnering aan het bezoek is ons altijd erg levendig gebleven; het was tijdens het Festival en toevallig was er een repetitie aan de gang. Het samengaan van een indrukwekkend, majestueus verleden en een prestigieus hedendaags evenement maakte toen een onvergetelijke indruk. Wanneer wij gistermorgen de eindeloze rij bezoekers voor de ingang zagen, begrepen wij onmiddellijk dat wij het Palais des Papes nu onder geen beding opnieuw zouden bezoeken.
Wij concentreerden ons verblijf dan ook op het hedendaagse en genoten van kris kras wandelingen door de oude straatjes en de grote winkelstraten. Wij verkozen de Quartier des Halles boven de Place de l'Horloge om van een petit noir te genieten op een terras. De site konden wij probleemloos bijwerken in een goed webcafé. Onze wandeling door de tuinen van le Rocher des Doms, met dat prachtige zicht op de Rhône-arm, de stad en de wijde omgeving, deden wij onder een zwangere hemel: echt niet het weer dat je met Avignon associeert! Maar vandaag gaan wij door: naar Port-Saint-Louis-du-Rhône, onze poort naar de Middellandse zee.
Het wordt een eentonige dag: de kleine haven van Vallabrègues, die wij gelukkig niet hadden weerhouden, lijkt ons niet erg gastvrij en vol, en na de laatste sluis, deze van Beaucaire (max. 15,50 m), als de Rhône erg smal wordt, wisselen eentonig groen en industrie elkaar af. Tarascon onthult zich: het kasteel uit de XVe eeuw doet wat komisch-imposant aan, misschien door de associatie met Tartarin de Tarascon, de held uit het gelijknamige boek van Alphonse Daudet?
Amper een mas te bespeuren door de groene haag, soms een irrigatiepunt, een gezonken bootje. De Rhône wordt weer breder, soms ondiep; de schaarse rood-witte en groen-witte palen, die de vaargeul markeren, en de kilometermarkeringen op de oevers, zijn onze enige oriënteringen ... Plots een grote duweenheid: de schipper wuift, maar ook hij is al weg, stroomopwaarts met alle kracht van de zware motoren.
Maar we zijn er! Eindelijk? Toch even een heimwee-moment: Watten, Pargny, het magische Orconte, Bayard, de kleine sluizen, het Canal de la Marne à la Saône, les Roches de Condrieu, Cruas, onze eerste zo gevreesde sluis in Duinkerke, Nieuwpoort, het afscheid ...
Langszij boot Dedju (de naam was anders, maar de andere letters zijn eraf gevallen...) : Belgische vlag, Gentenaar, naar hier gevaren vorige winter. Opletten voor de sluis, wind, nee, die is er niet, stroming, ja, zoet en zout, eerst achteraan vastmaken, rotsluis, slechts 30 cm verval, maar de muur is hoog, weinig bolders, op één vastmaken, vaste uren: om 16.05, dan doet hij open, het komt allemaal op ons af, wij nemen deze eerste raadgevingen op zoals een vloei dit doet ... Telefoneren, naar de Capitainerie. Een plaats, ja, 8,50 m, enkele dagen, de mast recht zetten, difficile? , beaucoup de monde, je vais voir avec mon collègue..., non, pas de souci, oui, on va voir, ponton E ... venez...
Klik hier voor de kaart van deze tocht. Klik hier voor het overzicht van deze tocht. Terug naar hoofdpagina LOGBOEK? Klik hier! U kunt ons verder volgen in Logboek Frankrijk 2.1. Langs de kust.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Updated
9-feb-14
|
webmaster Q-Webbels |