Home Boot Bemanning Project Fotoalbum Logboek Kortom Contact Links Franšais English

 

 

Logboek 4. Griekenland 7

zomaar enkele jaren langer in Hellas (4)

lente, zomer en herfst 2013

 

 

Nieuwpoort: uitkijken naar de terugkeer naar Griekenland ...

 

 

   

09.03.13 Nieuwpoort.

Het sombere, koude en natte winterweer dat elk vroege-lentegevoel dit jaar bijzonder lang en hardnekkig onderdrukte maakt dat we meer dan ooit uitkijken naar de terugkeer naar Griekenland. De hele winter lang hebben we de weersituatie in Hortó en Lavrio gevolgd: meermaals hebben we temperaturen van om en bij 15 graden genoteerd terwijl we ook heel wat zonnige dagen telden. Dit betrekkelijk mooie en zachte weer stond toch weer in schril contrast met de waarnemingen voor de Ionische kant van Griekenland waar de temperaturen en de overvloedige regen (veelal met onweer) ons herinnerde aan de overwintering in Lefkas Marina in 2008-2009!

Nieuwpoort, De Godin van de Wind van Antoon Luyckx

 

Eindelijk bij een wat heldere dag ...

   

 

Terwijl we onze te-doen-vóór-vertrek-lijstjes afwerken (o.a. routine dokter- en tandartsbezoeken, een heleboel kleine en diverse aankopen, wat administratieve beslommeringen enz.) bereiden we ons nu ook en vooral psychologisch voor op de langere afwezigheid: naast bezoekjes van vrienden en familie trachten we nog intenser te genieten van de aanwezigheid van de kleine Lena die met haar eerste stappen, erg actief, begint aan een nieuwe verkenningsfase van een steeds boeiendere maar nog vreemde wereld!

 

     

 

12.03.13 En als afscheidsgeschenk krijgen we een erg late en toch uitzonderlijke winterprik (meer dan 1600 km stilstaand of heel sterk vertraagd verkeer in de ochtendspits) : volgens VRT-weerman Frank De Boosere moeten we voor een gelijkaardige weersituatie teruggaan naar 1925 en 1888!

 

       
 

11 maart 2013 11H39 UTC, Nieuwpoort, oostelijk staketsel, hoogwater bij aanwakkerende NE wind, naderende storing met sneeuwval

 

12 maart, 09H00 UTC, het nautisch park, kijkend in oostelijke richting

 

kaart visual / infrared 20130312; hoog met kern ten westen van Ierland, depressie boven Frankrijk

 

 

Op weg in een winterlandschap ...

 

 

 

14.03.13 Om zoveel als mogelijk de problemen op de weg t.g.v. het winterweer te vermijden nemen we de autoweg via Calais, Bethune en Arras: zo vermijden we de drukte rond Rijsel. Op de tegengestelde baanvakken is het heel erg druk want de Franse autoriteiten laten nu met mondjesmaat het tot stilstand gedwongen vrachtverkeer opnieuw toe. Op vele autowegparkings staan nog vele vrachtwagens te wachten terwijl mooie zonnige periodes afwisselen met hevige sneeuwbuien. De opgehoopte sneeuw van de laatste dagen is op de bermen op sommige plaatsen wel meer dan een halve meter hoog. Verder, tussen Reims en Châlons-en-Champagne ligt veel minder sneeuw maar buien van smeltende sneeuw verminderen geregeld het zicht. We beslissen op autoweg te blijven en via Metz en Straatsburg naar Sélestat te rijden waar we opnieuw gereserveerd hebben in het Ibis(-ex-Etap) hotel . De mooie Vogezen-route via Vitry-le-François, Toul, St-Dié-des-Vosges en de tunnel van Ste-Marie-aux-Mines vinden we nu geen optie.

15.03.12 Vanmorgen beginnen we ons toch echt af te vragen of we ons niet vergist hebben: zouden we niet op weg zijn naar Chandolin (CH) waar we graag gingen skiën in plaats van naar Griekenland? Er ligt 10 cm sneeuw op onze wagen en de hotelparking is maagdelijk wit in een leuke ochtendzon! Als we een paar uur later bij Basel Zwitserland binnenrijden is het opnieuw zwaar bewolkt. Op de autostradering rond Luzern begint het hevig te sneeuwen. We kijken wat vertwijfeld naar de kleverige boel op het wegdek. Het gaat verder langs het Vierwoudstrekenmeer maar bij Altdorf sneeuwt het niet meer. Na de Gotthardtunnel schijnt de zon volop aan een mooie blauwe hemel. Op de autostrade van Chiasso naar Milaan denken we, in de verkeersdrukte, niet meer aan de winterellende achter ons. Om 16H30 stappen we hotel Maritan in Padova binnen.

 

Van Selestat (F) naar Basel (CH) - vanop de parking van de autostrade: zicht op de besneeuwde Haut Koeningsbourg ...

 

 

Padova ...

 

     
 

We vinden Padova een heel levendige en aangename stad, reden om opnieuw een dag langer te blijven!

Klik hier om ons te vergezellen!

 

 
 

 

 

Naar Griekenland ...

 

17.03.13

de met vrachtwagens volgeladen m/n Forza van Anek lines

17.0313 13H30 LT: de Forza verlaat Venetië met meer dan een uur vertraging ...

zicht op het San Marco plein ... het traditionele kiekje ...

 

 

 

         

 

18.03.13 Na een wat grijze afvaart in Venetië en een donkere winderige nacht, komt het aangekondigde slechte weer snel naderbij. Omstreeks 05H00 UTC staat er constant SE 7 en terwijl de windkracht nog toeneemt en de regen tegen onze kajuitvenster klettert, bouwt de zee zich stevig op. Als we om 8 uur - 06H00 UTC - in het zelfbedieningsrestaurant gaan ontbijten beuken de golven zwaar tegen de boeg van de 199m metende Forza. Als we wat later vanuit onze kajuit op het 6e dek, die op het voorschip uitkijkt, naar buiten kijken slaan brekende golven geregeld tegen de kajuitvenster. Korte en relatief hoge zeeën - de stevige boeg duikt geregeld in een bij 4 m hoge krullende watermassa - geven aan deze overtocht een toch wat ongewoon karakter. Kaat die nooit last van zeeziekte had noch tijdens onze zeiltochten, noch bij de talrijke oversteken op ferry's moet nu even ervaren dat niemand daar absoluut vrij van is, zoals overigens de meest ervaren zeilers getuigen.

 

 

Het duurt tot de Forza Corfu nadert - we hebben dan de Griekse eilandjes Othoni en Erikoussa voorlijk aan stuurboord - vooraleer de zee rustiger wordt en de wind afneemt. Onwillekeurig denken we hier steeds terug aan de overtocht op onze kleine zeilboot op 13 juli 2008, vanuit Maria di Leuka (I). Het was toen prachtig weer en op een spiegelgladde zee hebben we de 74,2 NM op ons log tot Gouvia Marina op Corfu, gevaren in 14 uur en 30 minuten!

Met bijna 3 uur vertraging loopt de Forza Igoumenitsa binnen. Het is al bij 19 uur als we uit de ferry rijden: te laat om nog naar Doupiani House in Kastraki aan de voet van de Meteora te rijden waar we in maart 2009 logeerden. Het Jolly hotel hier is een verstandiger keuze bij dit sombere, natte en winderige weer. We hadden voor onze terugkeer naar Griekenland toch wel op wat beter weer durven hopen. Maar als we wat later bij de openhaard in estatorio Aleko waar we al eens waren, de geroosterde pepers, de feta psiti (warme fetakaas met ui, tomaat peper, origan), de tsaziki (yoghurt met komkommer en look), de chtapodi stifado (met uitjes gestoofde octopus) en de soupies me spanaki (inktvis met spinazie) en een kruikje witte wijn krijgen geserveerd, kijken we diep in mekaars ogen: stin ya sou, stin ya sou (gezondheid!) de ellende tijdens de reis is vergeten ... ellende? welke ellende? Geluk, ja!

 

 

Aanloop van Igoumenitsa

     

 

Hortó

 

19.03.13 Igoumentsa Jolly hotel. Het ontbijtbuffet is met zorg klaar gezet, we zijn de enige gasten; de eigenaar - een erg vriendelijke man - lijkt bekommerd en het lijkt niet alleen omwille van het grijze weer en de erg frisse temperatuur in het hotel. We trachten het buffet eer aan te doen. - Ja, het is erg moeilijk, de toekomst lijkt niet rooskleurig, er komen heel weinig gasten. De familie heeft ook een hotelletje in Sivota-Mourtos. - Zal het daar deze zomer beter gaan? - Als het toeristisch seizoen begint ... het wordt dan wellicht beter ... de toeristen komen dan ... nu is het nog vroeg, opperen we. Ongetwijfeld, we zijn terug in Griekenland. Nieuwe besparingsmaatregelen zijn per 1 januari ingegaan ... Het einde van de tunnel voor de mensen, misschien over 10 of 20 jaar, denken we. Een groot deel van Europa is zich kapot aan het besparen ... met meer dan 25% werkloosheid...

Op de Egnatia-autoweg van Igoumenitsa tot de afrit naar Kalambaka, net voorbij Metsovo kunnen we de auto's als het ware op een hand tellen.

11H00 Het grijze weer, de sneeuw op de toppen van de Pindos-uitlopers liggen achter ons. Lichtblauwe hemel, zon. Trikala, troosteloze aanblik van zovele leegstaande moderne winkel- en bedrijfjespanden langs de even troosteloze weg die verbreed wordt. De werken vorderen langzaam. Toch is er vordering merkbaar.Maar hier was het toch even onleuk 30 jaar geleden, nuanceren we. Griekenland zal meer dynamisme aan de dag moeten leggen, wil het uit de recessie geraken. En goede wegen en communicatieinfrastructuur.

Larisa. Dan de autoweg Thessaloniki-Athene - de National Road - tot Volos.

Even voor 14 uur zijn we in Hortó.

 

 

 

 

Hortó, eind maart. Lentegevoel. In het vrij hoge gras speelt de zon met een palet van kleuren: variaties van groene tinten, rijke kleuren van de vele bloemen - het goudgeel en het diepe rood van de freesia's, de witte en paarsblauwe lelies, de helrode geraniums. Overal rondom worden de olijfbomen gesnoeid, worden de boomgarden opgekuist, nu de olijfoogst achter de rug is. Het snoeihout wordt verbrand nu het nog kan want binnenkort geldt een absoluut verbod om vuur te maken. Luid knettert het telkens als een nieuwe lading olierijke takken en bladeren hevig vuur vat. Op de hellingen, aan de overzijde van de heuvelplooi waarin Hortó ligt, verraden grillige grijze vlekken waarin plots hoge oranje tongen oplaaien het brandend snoeigoed. Voor het onderhoud van de olijfboomgaarden worden vooral Albanezen ingehuurd. Het zijn harde werkers, niet beducht om te zwoegen van bij het ochtendgloren tot 's avonds, als zelfs het blauwe licht deemstert. Knap in de bouw, meesters in het optrekken van muren en het leggen van vloeren in natuursteen: het zijn mannen die van aanpakken weten in een land waar de werkloosheid bij de jonge Grieken rond 50% torent!

 

 

 

 

Onze planning wenkt: het huis schoonmaken en op orde brengen, de inrichting nog wat bijschaven, dan het schoonmaken van de tuin, de aanplantingen van het najaar bevrijden van overweldigend onkruid, het verwijderen en verbranden van het hout na het snoeien van de olijfbomen, en, onze grootste bekommernis, de voorzieningen treffen om Nehalinnia over te brengen begin mei ....

 

02.04.13 Tijdens de Paasvakantie komen Olivier, Helen en de kleine Lena een weekje op bezoek, het weer is zacht en vrij zonnig, een echte meevaller!

 

 

 

 

 

 

   

05.05.13 Voor het Griekse paasfeest: zijn we opnieuw bij Griekse vrienden uitgenodigd, en dit jaar zelfs op twee verschillende plaatsen!

Na het Griekse paasfeest dat eigelijk vier dagen duurt - van de zaterdag ( maar ook al op vrijdag is de administratieve en economische activiteit quasi stilgevallen ) tot dinsdag, willen we de boot vaarklaar maken. Op 17 april zijn we reeds naar Olympic Marina gereden om te controleren of de boot de winter goed heeft doorstaan en om het werk te inventariseren.

Het is telkens een vrij lange, vervelende verplaatsing maar het feit dat er op de zgn New Road - de vroegere National Road Athene-Thessaloniki, die op het vak Stilida-Lamia na, tot autosnelweg met minstens 2 maal 2 rijstroken is omgebouwd - heel weinig verkeer is maakt de 2 maal 400km lange trip nog net draaglijk!

De hele operatie om, na het klaarmaken van de boot, onze wagen terug in Horto te krijgen, wordt ingewikkeld en niet goedkoop. We gaan het daar later nog even over hebben.

 

Yiannis bij de bereiding van zijn paaslam

Zie ook over Yiannis Koniordos op de pagina Summermeeting 2011 - Spalatrians

   

 

Het overbrengen van onze boot van Olympic Marina naar Hortó

 

 

   

Klik hier om het verhaal te lezen

 

 

 

 

En wanneer de zomer komt ...

 

 

     

 

Zomer 2013 in Hortó: tussen land en water ... klik hier om naar deze pagina te gaan

 

 

 

... wordt het, helaas, drie maanden later herfst ...

 

 

 

     
 

Nehalinnia in de Pefkakia werf, winterberging

 

Volos

 

 

Terwijl Nehalinnia in winterberging gaat, herneemt het leven in Griekenland zijn gewone gang ... met stakingen en betogingen ( hier ) van leerkrachten en scholieren tegen de onderwijshervorming en de hertekening van het studieaanbod waarbij heel wat leerbrachten een onzekere toekomst tegemoet gaan ...

 

 

Terug naar Nieuwpoort, via Patras, Venetië ( I) en Selestat (F) ...

 

 

de met vrachtwagens volgeladen m/n Corragio van Anek lines verlaat Igoumenitsa in de vroege ochtend

VENETIE: vierentwintig uur later, de Corragio in het canal della Giudecca

zicht op het San Marco plein ... het traditionele kiekje bij aankomst ( en vertrek! ) ...

 

Najaars- en wintermodus ...

 

 

Nieuwpoort, het westerstaketsel, depressies en najaarsstormen zijn nooit ver ...

Nieuwpoort, met Lena in het park ...

De Pinta aan het werk in de IJzer: het begin van de jaarlijkse baggerwerken, in de vaargeul en weldra in de jachthavens en in de vissershaven ...

 

Om verder met ons te reizen, klik hier naar de volgende pagina Logboek (4) Griekenland (8): lente 2014

Fotoalbum

Terug naar hoofdpagina LOGBOEK

Terug naar de vorige pagina, (4.6) Zomaar enkele jaren langer in Griekenland (3): lente, zomer en herfst 2012. klik dan hier.

 

--> Wie verder de evolutie van Mark's gezondheidstoestand (Mark Wicherley, s/y Options) wil volgen vindt op de maureenandmark.blogspot.com bijgewerkte informatie

 

Top
Updated 10-dec-14
   
webmaster Q-Webbels