Home Boot Bemanning Project Fotoalbum Logboek Kortom Contact Links Franšais English

 

  LEFKAS

Logboek 4. Griekenland 5

zomaar enkele jaren langer in Hellas (2)

na onze overwintering in Nieuwpoort, lente, zomer en herfst 2011

 

 

Winter in Nieuwpoort, wachten op de lente ...

 

Dat we meer dan vier maanden in België hebben doorgebracht en slechts eind maart naar Lefkas terugkeren, is niet een echte keuze maar het gevolg van totaal onverwachte werken aan het onderwaterschip van onze boot.

 

 
 

Reflexies bij het naderend vertrek. Morgen is het dan zover. Dan trekken we terug naar Lefkas. Naar de boot. De wrange nasmaak blijft want de scheiding was lang en we blijven het de werf in Nieuwpoort niet alleen het slechte werk kwalijk nemen maar ook - en misschien vooral - het totale gebrek aan commerciële betrokkenheid, verantwoordelijkheid. Maar er waren tijdens onze overwintering ook heel veel leuke momenten. Het terugzien van Olivier en Helen, de aangename etentjes samen - eenvoudig maar kostbaar. Het terugzien van vrienden in Nieuwpoort. Chris en Paul die met hun Tradewind in de vroege zomer een tocht naar de Kanaaleilanden plannen: we hopen dat onze ervaringen voor hen nuttig kunnen zijn, wij herbeleefden even die avond onze drie Channel Islands trips! Onze bijna dagelijkse fietstochtjes- gemiddeld 20 km soms wel 30 - langs de Promenade en de IJzer, door het natuurreservaat, naar Oostduinkerke. En enkele dagen geleden, nog net vóór het vertrek, naar het helemaal vernieuwde clubhuis van de VVW-Nieuwpoort. We hadden het drukker dan we oorspronkelijk hadden gedacht en de tijd vloog toch vliegensvlug voorbij. We nemen heel wat materiaal mee, dat we bij Westdiep en Turbo's Hoet in Nieuwpoort hebben gehaald. Het grootzeil kreeg een onderhoudsbeurt bij Wittevrongel Sails in Blankenberge, we lieten onze zonnetent nog beter aan ons kleine-boot-gebruik aanpassen bij Guy Toussein. Ook doktersbezoeken voor check-ups ontbraken niet aan ons lijstje. We liepen opnieuw in Brugge en Gent, spraken af met Lieven - Kaats broer -, kregen het bezoek van Liesbeth ( onze trouwste website bezoekster ) en Leo - onze vroegere pontonburen, van Christine en Paul van de Gaviotta die in Turkijë overwintert, van Kris en Brigitte die we normaliter deze zomer opnieuw op Lefkas terugzien. En morgen rijden we langs Hastière waar we Renate - Kaats zuster - en Guido opzoeken [ Hans en Marleen, een andere broer van Kaat, komen ons die avond in Hastière opzoeken ]. Terug naar Griekenland. Welk Griekenland? Zal er veel veranderd zijn? Het land heeft het laatste jaar tien algemene stakingen gekend en een groot aantal categoriale stakingen. De troïka van de internationale en Europese instanties heeft met de Griekse regering in ruil voor de financiële hulp een drastisch besparingsplan onderhandeld ( en opgelegd ). De verantwoordelijkheid van de opeenvolgende Griekse regeringen is enorm maar nu worden vooral de zwaksten getroffen. De werkloosheid vooral onder de jongeren - een gevaarlijke tijdbom - is torenhoog. Het land verkeert in een zware recessie. De schuldprognoses worden met de regelmaat van een klok dramatisch bijgesteld en de noteringsagenschappen verlagen de kredietwaardigheid van het land. De hele winter door hebben we de evolutie gevolgd. Aan de uitgavenzijde lijkt de regering de toestand min of meer onder controle te hebben maar aan de inkomstenzijde lukt het niet: het innen van de belastingen blijft een groot pijnpunt.

In België hebben de eindeloze onderhandelingen over de vorming van een nieuwe federale regering nog steeds niet tot een doorbraak geleid. België is een " land zonder natie ": de formule van Manlio Graziano over de politieke essentie en de wortels van Italië is ook op ons land toepasselijk. Toch is het maar omdat een in se separatistische partij gebruik makend van de in heel Europa groeiende rechts-populistische onderstroom bij de verkiezingen van juni 2010 in Vlaanderen de grootste partij werd, dat het in dit complex land onvermijdelijke compromis uitblijft. De verantwoordelijkheid van de Franstalige partijen is enorm. Zij hebben door hun halsstarrige weigeringen om het symbool dossier van de splitsing van het arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde (BHV) op te lossen de realisatie van ( terechte ) Vlaamse eisen aangescherpt in de handen gespeeld van een partij die het einde van België als uiteindelijk objectief heeft. Een handige communicatie ( o.m. via het succesvol deelnemen aan ontspannings-televisie! ), het " populair " bespelen van populistische trekken bij een " vruchtbaar " segment van de Vlaamse bevolking, hebben voor een uitvergroting gezorgd: de NVA werd met 30% van de stemmen de grootste partij in Vlaanderen. Terwijl er wordt voorgehouden dat tachtig procent van de Vlamingen achter de ( minimale ) eisen staat die de NVA in de onderhandelingen naar voren schuift, wijst een grote meerderheid de splitsing van het land af. De Franstalige partijen beweren thans maximaal te zijn opgeschoven in de richting van de Vlaamse eisen. Toch blijft het water tussen de aan zet zijnde protagonisten te diep.

Hoewel er dus 291 dagen na de verkiezingen nog steeds geen akkoord is over een nieuwe staatshervorming - uitgebreide bevoegdheidsoverdrachten naar de deelstaten en een nieuwe financieringswet - en er geen federale regering kon worden gevormd is het land geenszins " onbestuurd ": de vier deelregeringen hebben over heel wat materies volledige of ruime bevoegdheden en ook de ontslagnemende federale regering heeft haar bevoegdheden - mede om te voldoen aan Europese eisen - thans feitelijk uitgebreid tot de grenzen - sommigen zeggen "over " de grenzen van wat grondwettelijk kan.

 

Bij ons vertrek naar het zonnige Griekenland, zoveel kommer en ernst? Wat dit alles dan wel met onze reis te maken heeft? Hoort dit dan op een website over een zeilreis?

Wel, reizen en zeilen, gelukkig en ontspannen zijn doe je niet in een van de realiteit afgesneden wereld, denken we. De toeristische sprookjesverhalen van de reisverkopers trachten het tegendeel te doen geloven! Echter wat rond ons gebeurt laat hoe dan ook zijn invloed gelden, waar we ook zijn. De kernramp na de aardbeving en de tsunami in Japan, de democratische revoltes in Noord-Afrika en de oorlog in Lybië, de toenemende ongelijkheid en armoede in deze geglobaliseerde wereld, het vluchtelingenprobleem en de niet meer te stuiten migratiestromen ( hoe de angstige blanke man zich ook moge pogen te verschansen in zijn verouderende burcht ), de opeenvolgende financiële en sociaal-economische crisissen, het energieprobleem en de immense milieuproblematiek, het raakt ons allemaal van veel dichterbij dan we denken ... en dan sommige politici in hun wellicht laatste stuiptrekkingen om politiek te overleven voorhouden! ). Het is onze verdomde plicht om zich betrokken te voelen - zeker als je je ontspanning en geluk kan gaan zoeken op een zeilboot ( hij weze dan klein ) - want het gaat om ónze kinderen ... en de kinderen waar ook ter wereld!

 

Nieuwpoort 2010-2011

 

 

Terug naar Lefkas ...

 

01.04.11 Lefkas. Sinds maandag zijn we terug op Lefkas. In afwachting van de afwerking van onze boot hebben we opnieuw onze intrek genomen in Tony's villa Athene ( websitelink, update 2013 ) in Apolpena. We hopen dat de boot in de tweede helft van april in het water kan: van de epoxybehandeling door de Ionian Composites-Ionian Glassfibre Repair werf van Leslie Wood willen we gebruik maken om alle, nu 12 jaar oude, huiddoorvoeren te vervangen. Voorlopig kunnen we alleen de evolutie van de werken volgen, zodat we heel wat tijd hebben om onze kennis van het Italiaans verder bij te werken. Sinds een tweetal weken zijn we ook gestart met de Assimil-methode Grieks, want we ervaren de grenzen van onze erg beperkte communicatiemogelijkheden in deze taal als erg frustrerend. Nu we beslist hebben nog twee jaar in Griekenland te blijven - weggaan is een beetje sterven, zei de dichter - willen we trachten een beter mondje Grieks te spreken. Gemakkelijk wordt dit niet want de Griekse spraakkunst is niet zo eenvoudig en we hebben niet echt een houvast zoals we die wel hebben voor het Italiaans via het Latijn en het Frans. De kennis van het oud-Grieks is soms eerder verwarrend, zeker in de beginfase van het aanleren van de dimotiki. Toch beginnen we er met volle moed aan: elke dag, ná één uurtje Italiaans, één uurtje Grieks, samen, én met de Cd's ( incl. voor MP3 ) die bij de Franstalige Assimil-methode horen want de Nederlandstalige methode biedt nog steeds de wat verouderde versie met audiocassetten.

 

27.03.211 aan boord van de Lefka Ori van Anek lines door Venetië

===> In november 2008 hebben we kort VENETIE bezocht, klik hier om het verhaal van dit bezoek te lezen en hier om de foto's te zien

 

Hoewel tijdens deze eerste dagen het weer niet echt van de partij was - vrij fris, nu en dan regen en toch steeds veel bewolking -, lijkt het erop dat de lente onder een positief gesternte is ingezet: een ontspannen autotocht van Nieuwpoort naar Venetië, een rustige en comfortabele bootreis naar Igoumenitsa, en bij onze aankomst een gunstig uitzicht op de evolutie van de werken aan het onderwaterschip van de boot, én de te verwachten weersverbetering.

 

LEFKAS MARINA Nehalinnia in haar nieue epoxy kleed

onze cabine aan boord van de Lefka Ori, villa Athene ( websitelink, update 2013 ), Apolpena-Lefkada, Nehalinnia in haar nieuw epoxy kleed.

Een tragisch ongeval heeft echter een domper gezet op de sfeer: tijdens de zeepkistenrace die de British community jaarlijks organiseert, werd Mark Wicherley zeer zwaar gekwetst. Maureen en Mark - s/y Options - waren eind oktober op onze boot: we hadden afgesproken dat Mark, een heel vriendelijke en bijzonder hulpvaardige man, én een uitstekende technieker, ons zou helpen bij het vervangen van de huiddoorvoeren. Nu zij nog dit voorjaar nog op Lefkas waren, zouden we ook op zijn deskundigheid kunnen rekenen voor het grotere onderhoudswerk aan de motor. Later dit jaar, of zeker volgend jaar zouden zij met hun boot verder reizen. Een noodlottig ongeval heeft, dramatisch, anders beslist ...

 

10.04.11Lefkas. We vernemen dat een Griekse 27-jarige man die eveneens aan de noodlottige race deelnam en eveneens zwaar gekwetst werd, gisteren is overleden ...

 

11.04.11 Lefkas . Vandaag heeft Maureen Mark met een speciaal sanitair vliegtuig naar Engeland mogen overbrengen ...

----> Wie verder de evolutie van Mark's gezondheidstoestand wil volgen vindt op de.maureenandmark.blogspot.com steeds recent bijgewerkte informatie

 

 

27.04.11 Lefkas Marina.

Leslie Wood heeft vorige donderdag de boot volledig afgewerkt: alle huiddoorvoeren en kranen waren vervangen en de copper-coat antifouling werd licht opgeschuurd. Na drie dagen zwoegen hebben wij romp en dek weer netjes gekregen: de dikke stof- en vuillagen en de opgedroogde regenstrepen hadden de boot een droevig uitzicht gegeven, maar na het was- en polishwerk zag Nehalinnia er weer wat leuker en netter uit.

In tegenstelling tot het weer in Noord-Europa, blijft het hier - en algemeen in de Middellandse Zee - tijdens de tweede helft van april eerder wisselvallig. De bewolking en de regen zijn steeds nabij.

 

Maar op Paasdag is het echt heel mooi weer: een leuke gelegenheid om met Penny en Keith naar To Katoghi van Peter en Alison in Vafkeri te gaan voor een lekker middagmaal: de tradionele paas-lamschotel !

 

To Katoghi - lentekleuren in Vafkeri - op de terugweg, zicht op Nidri en de eilanden

 

En dan ... eindelijk ...

 

Woensdag 26 april 2011

 

Vrij onverwacht lukte het dan om gisteren de tewaterlating te regelen.

 

 

Om 11H30 lag onze boot terug op haar ligplaats in Lefkas Marina, na bijna zes maand op het terrein. Het binnenin schoonmaken kon beginnen ...

 

26.05.11 Lefkas Marina. Het ongeval van Mark heeft de planning van onze werkzaamheden niet alleen in april in de war gestuurd - tot vrijdag 6 mei hebben we het huisje in Apolpena betrokken, op zich natuurlijk helemaal niet onleuk! -, ook tijdens deze maand loopt alles niet van een leien dakje. Tijdens de reis hebben we alle routineonderhoud zelf gedaan maar nu moeten we in de drukste periode voor jacht- en motoronderhoud geduld oefenen met onze late vraag bij de betere techniekers voor wat groter motoronderhoud na 1200-motoruren en enkele nu wel dringende vervangingen waaraan we ons zelf niet willen wagen, maar waarbij we wel beginnen ons vragen te stellen bij de kwaliteit van onze Yanmar motor... zaterdag 29 zou het dan eindelijk moeten kunnen!.

 

weer april 2011

aantal dagen

 
 

onbewolkt

15

 
 

(licht) bewolkt

6

 
 

betrokken

9

 
 

+ regen > 6uur

5

 
   
 
 

weer mei 2011

aantal dagen

 
 

onbewolkt

11

 
 

(licht) bewolkt

10

 
 

betrokken

10

 
 

+ regen/buien

8

 
 

wind>30 kn

2 (Ely)

 

Door het eerder wisselvallige weer dat onverwacht aanhoudt worden we permanent gehinderd bij het jaarlijkse verniswerk ( een noodzakelijke bescherming tegen de zonneagressie), het behandelen van de kappen, het reinigen van mast, giek, staggen, beslag en vallen, het onderhoud van het rolreefsysteem van de voorstag, van de ankerlier en de winches ( het rood-gele zand dat de winterregens en de -stormen hebben achtergelaten, en het stof van het terrein tijdens de winterberging hebben alles grondig bevuild ), van de bijboot en zijn kleine motor, het vernieuwen van de verfmarkeringen op de ankerketting enz. Deze voor Griekenland toch wat uitzonderlijke weeromstandigheden herinneren ons herhaaldelijk aan het weliswaar ergere kat-en-muisspel met de voorjaarsbuien in Nieuwpoort.

 

Hoewel het overdag al heel aangenaam warm is en we bij de zonnige dagen de ergerlijke regen vlug vergeten, blijft het 's avonds nog erg fris. Bij Peter en Alison's Katoghi in Vafkeri - weliswaar in de bergen op een 450m hoogte - brandt dan nog de open haard. Erg gezellig ... " kalisperasas ke kalo chimona " - " goeie avond aan jullie en prettige winter"!

 

Regenboog Boot schoonmaak

 

 

10.06.11 Lefkas Marina. Met het begin van de nieuwe maand lijkt het weer ook een nieuwe houding te hebben aangenomen. Het is eindelijk stabiel zonniger hoewel onweders over het nabije vasteland in de namiddag hun dreigende aanwezigheid met torenhoge wolkenformaties benadrukken. Na een laatste met gelig zand geladen weliswaar karige bui over de haven, genieten we nu van overwegend mooi en aangenaam weer, met weinig wind in de voormiddag en toenemende, soms stevige wind in de namiddag.

 

De motor heeft eindelijk het noodzakelijke onderhoud gekregen. Hiervoor moest Simon die Sivota Yacht Services runt en van een zeer goede reputatie geniet, een tweede maal terugkeren nadat bij zijn eerste bezoek bleek dat bij de wisselstukken die we in 2007 uit Nieuwpoort hadden meegekregen alle dichtingen en ringen voor de montage van de nieuwe injector ontbraken!

 

En dan, na meer dan tien weken wachten hebben we eindelijk ons eerste, langverwacht zeiltripje gedaan: vijftien mijl heen en terug naar Ormos Varko.

 

Langzaam groeit een variant op de in 2013 geplande trip naar Corsika: we bekijken - ondermeer rekening houdend met getuigenissen en ervaringen die we in mails van leden van de Cruising Association lezen - of een "ommetje" via Sicilië en Sardinië te overwegen valt.

 

Wat Griekenland betreft hebben we, uit onze tocht naar de Pagasitikos Kolpos en Hortó in 2009, toch een paar ( voor ons en onze kleine boot ) niet onbelangrijke lessen getrokken:

(1) er zijn in Griekenland slechts een beperkt aantal goede en veilige havens ( vnl. de zgn. marina's ) factor die rekening gehouden met de afmetingen en de autonomie van onze boot, als we het aangenaam willen houden, vrij bepalend is

(2) de Cycladen nemen we om dezelfde redenen niet in overweging

(3) een paar dagen ankeren vinden we erg leuk maar daarna of bij dreigende weersverslechtering willen we wel naar een haven met voorzieningen ( water, walstroom, douches ) kunnen uitwijken

(4) de overbezetting niet in het minst door de overtalrijke huurboten ( Ionisch gebied, Saronische golf, Sporaden ) al of niet in flottieljes ( dit laatste maakt het alleen maar erger, zoals deze pas gehoorde getuigenis waarbij in Fiskardo een flottieljeleider privéjachten nadrukkelijk kwam aansporen om van de kade weg te varen - hij wilde namelijk plaats voor zijn klanten die voor hun vakantie hadden betaald (!), en dit nog niet in volle zomer! -, een variant hierop maakten wij mee o.m. in Mourtos en in Vathi-Methana Chersonisos ) en het quasi algemeen ontbreken van enige organisatie nemen al te dikwijls onaangename vormen aan - gesqueezed worden door veel grotere jachten met een grove bemanning van luidruchtige holidaymakers is nu niet wat we zoeken!

 

Omdat we uit onze beperkingen geen onaangenaam gevoel willen overhouden, hebben we na het realiseren van ons reisproject - het anker laten vallen in Hortó - beslist Griekenland maar te nemen zoals het is - een land met prachtige mogelijkheden maar in de handen van slechte rentmeesters - en onze ambities te beperken! Daarom hebben we een vaste ligplaats in Lefkas Marina, daarom is onze wagen belangrijk, daarom gaan we bv. graag ankeren in Ormos Varko met het mooie turkooize water, of naar het strand van Milos bij Agios Nikitas, maar daarom ook gaan we graag naar het binnenland van Lefkas ... of naar het vasteland en naar de Peloponnisos, daarom ook als dit ons niet meer boeit gaan we uit Griekenland weg ... zonder spijt!

 
 

Milos Beach bij Aghios Nikitas

 

 

Benefit-regatta t.v.v. Mark Wicherley

Jeugdkoor optreden in het openlucht theater van Lefkada

Protestmanifestatie op de Plateia van Lefkas tegen de besparingsmaatregelen

 

Eindelijk opnieuw varen, een kort tripje naar One TreeBay - Ormos Varko!

 

in het Lefkaskanaal
met achterlijke wind naar Akra Drepano
Nehalinnia ligt voor anker, wij duiken het water in

 

20.06.11 Lefkas Marina. Terwijl wij voor het wat luie maar confortvolle dagzeilen vanuit onze ligplaats in Lefkas Marina hebben geopteerd - hierin zeker nog aangespoord door deze email die we via Mednet van de Cruising Association lezen - 'Far from the madding crowd in the Ionian? posted by [ ...] Hi All, Here we are two bays down from Fiskardo and asking ourselves where everybody came from. The big idea was to cruise in June and early July, laying up until late august to avoid the crowds. All I can say is if this is low season, July and August must be madness! I would be grateful for any members recommendations on special places to avoid the crowds in the Inland Sea and indeed places to avoid unless you want to be able to hop to your boat from deck to deck across the anchorage, which was very much the case last night in Sivota. [...] - hebben vrienden en bekenden voor verdere bestemmingen gekozen. Soms kunnen we wat meereizen dank zij verslagen en onze 3G-internetverbinding: zo volgen we de wereldomzeiling van de bemanning van de White Wizard uit Nieuwpoort via hun blog, en de tocht van M. Balthazar - die vorig jaar naar Libanon zeilde - van Lefkas naar Istanbul. Tochten waarvan wij vanop Nehalinnia alleen dank zij hun verhaal kunnen dromen. Wil en Jeanine van de Windswept zijn begin mei aan een tweede rondje Peloponnisos begonnen. Christine en Paul van de Gaviotta verkennen de Turkse westkust. Martine en Guy van Roving Topsy zijn nu in Italië, op terugweg naar Frankrijk ....

En vorige week zeilden we de prachtige Zoé van onze vrienden uit Menton, Marise en Rinaldo, tegemoet. Zij blijven enkele dagen in Lefkas vooraleer naar Leros terug te varen. Als je voor je 14m lange Amel Santorin 72 euro per nacht moet betalen (prijslijst 2011 incl. BTW maar excl. douches) dan hou je het na twee dagen wel voor bekeken en zoek je een plaats aan de kade - als je nog even op Lefkas wil blijven! Wat zij dus deden. Deze eerst ongeplande ontmoeting hier was een leuke gelegenheid om samen enkele mooie tochten door het eiland te maken.

 

We varen Zoé tegemoet

Met onze vrienden naar Porto Katsiki ...

... en naar kaap Lefkatas

 

 

En met een duidelijke weersverbetering gaan we dan de Griekse zomer in ...

 

       

 

opkruisen naar Lefkada ...

 

portaal van het kerkje van

Kolivata

 

Clair-obscur in taverna Kolivata,

bij Maria Koliva

 

 

Een vroegzomerse verkenning van het zuidelijke Pindosgebied vanuit Kalarrytes

( Kalarrytes, Sirrako, Matsouki, Pramanda, Melissourgi, Plaka )

 

Vorig najaar hebben we, door de weersomstandigheden, tot tweemaal toe een verkenning van de omgeving van Kalarrytes in het zuidelijke Pindos gebergte moeten uitstellen. Kris en Brigitte die er in augustus naartoe trokken waren wel erg enthousiast over hun verblijf en hadden ons ook hun leuk hotelletje aangeraden.

Op vrijdag 24 juni trekken we naar Kalarrytes.

 

       

 

Kalarrytes

 

Wandeling van Kalarytes naar Syrrako

 

Syrrako

 

       

 

Kipinas klooster

 

Vyliza klooster

 

Plakas brug

 

Vijf dagen lang rijden we door een prachtig berglandschap, verkennen we mooie dorpjes, maken we heel stevige wandelingen, ontdekken we verlaten kloosters en kerkjes, ontmoeten we vriendelijke en gastvrije mensen. Vijf dagen lang vinden we dat Griekenland terug waarvan we dachten dat het voor altijd verloren was.

 

Klik hier en lees het relaas van deze prachtige tocht: verkenningen vanuit Kalarrytes

 

 

Naderende Griekse diakopes en Italiaanse Ferragosto ...

 

29.07.11 Lefkas Marina.

 

 

weer juni 2011

aantal dagen

 
 

onbewolkt

21

 
 

(licht) bewolkt

6

 
 

betrokken

3

 
 

+ regen/buien

1

 
 

+ onweer

2

 
 

wind>30 kn

0

 
 

weer juli 2011

aantal dagen

 
 

onbewolkt

26

 
 

(licht) bewolkt

4

 
 

betrokken

1

 
 

+ regen/buien

1

 
 

+ onweer

0

 
 

wind>30 kn

0

 

Zomerweer op Lefkas: het is warm ( middagtemperaturen van 30 tot 38° met een hoge vochtigheidsgraad ). We maken dagtochtjes in de Inland Sea, ankeren en zwemmen in OnTree Bay-Varko Bay of we rijden naar het strand Pefkouli waar we strandbedden en een parasol huren: zwemmen, lezen en wat luieren. Farniente! Agios Nikitas en het mooie nabijgelegen Milosstrand mijden we: het is er nu heel erg druk.

 

   

 

 

Vrienden komen, vrienden gaan. Kris en Brigitte zijn nu op Lefkas en met hen spreken we geregeld af. Marise en Rinaldo van Zoé zijn terug op weg naar Leros. Christine en Guy van M.Balthazar hebben Istanbul en de Gouden Hoorn bereikt - hun reisdoel - en zijn nu via een nog lange noordelijke omzeiling op de terugweg naar Lefkas. Martine en Guy hebben Roving Topsy naar Frankrijk gebracht en hopen op een mooie zomer thuis. Liesbeth en Leo, onze vroegere buren in Nieuwpoort, zijn in Ierland met hun Shetwins, na een winderige oversteek vanuit Falmouth. Via email houden met allen contact. Ook de prachtige omzeiling van de Nieuwpoortse White Wizard die nu Tonga heeft bereikt, volgen we met bewondering!

 

 

   

 

 

De Eurogroep van de Europese Unie en de Europese centrale bank hebben na erg moeizame onderhandelingen een tweede reddingsplan voor Griekenland rond gekregen. Van de algemene stakingen en een hele resem categoriële werkonderbrekingen en de bijna dagelijkse massale betogingen hebben we hier op Lefkas op enkele stroomonderbrekingen en twee kleine protestmanifestaties na, weinig gemerkt. Hoewel. In volle toeristisch hoogseizoen heeft de aan gang zijnde staking van de taxichauffeurs tegen de liberalisering van de vergunningen de bereikbaarheid van het eiland vanuit de luchthaven van Aktio-Preveza wel bemoeilijkt. In het straatbeeld valt er niet echt zoveel op te merken van de crisis die volgens de noteringsagentschappen Griekenland steeds dichter brengt bij wat nu gemeenzaam met het toch wel in al zijn consequenties toch wel erg onduidelijke begrip van " staatsfaling " in de Eurozone. Als overdag de terrassen minder bezoekers hebben, en vele winkels vergeefs op klanten lijken te wachten, komt 's avonds - zoals steeds - het leven op gang. Op de zuidelijke kade - deze waar vele jachten gemeerd liggen - is het dan erg druk. Ook op de noordelijke promenade zijn vele eetgelegenheden fraai ingenomen. We vernemen wel dat er nu minder besteld wordt, dat er minder naar de keuken teruggaat - voor vele Grieken was een overvolle restauranttafel uitgegroeid een uiterlijke teken van rijkdom waarmee men pronkte. Er wordt dus minder verspild. Ja, ergens moet het koopkrachtverlies toch wel gevolgen hebben, want de prijzen zijn niet gedaald, integendeel.

Samen met de lokale en regionale verkiezingen van vorig najaar werd een bestuurlijke hervorming doorgevoerd - zo werd o.m. het aantal gemeentebesturen drastisch gereduceerd. In Lefkas werd een nieuw administratief centrum gebouwd (én vrij keurig afgewerkt!) op de braakliggende gronden recht tegenover de marina. Het nieuwe bestuur lijkt enig werk te willen maken van het dikwijls slordige stadsbeeld o.m. door een activering van de onderhoudsdiensten. Er werd geruimd en aangeplant, en de eerlijkheid gebied te zeggen dat de plotse verandering opmerkelijk is. Hoewel weer, op de nieuw aangelegde parkings wordt het verplicht betalen aan de traditionele Griekse laars gelapt ...

 

   
         

 

 
Renovatie en beter onderhoud in Lekada stad - het nieuw Administration Centrum - nieuwe parkings - rond het museum aan de N-lagune
 
         

   

Maar het pijnpunt, dé schande van Lefkas, het grote vuilstort langs het Lefkaskanaal naar de Inland Sea, op 500m van de stad en de economisch zo belangrijke grote marina, ligt er nog steeds als een bekentenis van onvermogen om ernstige mileuproblemen - een van de gevolgen van het toeristisch succes van het eiland - op te lossen! Elke varende toerist - en dat zijn er dus een héél, héél groot aantal zal dit - letterlijk in geuren en kleuren - associëren met de hoofdplaats van het eiland Lefkas! Vorige week ontstond er brand op het stort, een weeklang hing bij zuidelijke (wind)stroming de weeë, misselijkmakende geur van brandend - ongesorteerd! - afval over het stadje. Een ware uitdaging voor het nieuwe bestuur? ( klik op de foto's om te vergroten )

  2011 nog steeds het centrale vuilstort op 500m van marina en centrum

update september 2011

 

Ook al dáárom, maar ook omdat het drukker wordt nu de Italiaanse Ferragosto-trek op gang begint te komen en heel wat Grieken hun boot in het water brengen voor de " therines diakopes " - de zomervakantie - laten we liever Lefkas en de dan overvolle marina achter ons. We vergeten dan liever even onze boot, de mooie ankerplaatsen en baaien. De invasie van niet alleen zeilboten maar vooral van snelle RIB's met (te) zware motoren - 2x 250 pk is hier nu helemaal geen uitzondering - geeft geen enkel uitzicht op rustig ankeren. Het verblijf in de als maar meer door flotillas en andere huurboten al zo ingenomen baaien en (ongeorganiseerde) haventjes wordt dan helemaal niet leuk meer. Ook de overbezette stranden zijn dan te mijden. Het is dus zaak om te gaan overzomeren ver dit gewoel!

 

 

... onze overzomering in Hortó - tijdens de Summermeeting 2011 - na een verkenning van de Olymposregio vanuit Litochoro

 

04.08.11 Hortó, Magnesia Chersonisos ( Pilion regio )

Gistermiddag zijn we in Hortó toegekomen.

We willen - zoals vorige jaren - de drukste zomermaand doorbrengen, in dit dan nog vrij rustige, heel charmante dorp. We hebben opnieuw bezit genomen van onze kamer in het helaas steeds meer onderkomen hotelletje maar na onze stevige poets- en gedeeltelijke opknapbeurt voelen we ons hier weer helemaal thuis. Met enige nostalgie en wat hulpeloosheid ook, zien we het hotelletje pijnlijk verouderen samen met zijn eigenaars voor wie alles moeilijker wordt, hoe hun onvermogen en moed om alles netjes te houden afneemt, als ze het in feite niet al opgegeven hebben. Het in 1992 toen al wat getemperde dynamisme is nu helemaal weg. Maar we zijn nog steeds heel welkom ... en we willen zolang het nog kan genieten van het prachtige uitzicht, en van de bekoring die voor ons van het plaatsje uitgaat ...

Van Lefkas naar Hortó, van de Ionische Zee naar de Egeïsche Zee: telkens hebben we, de laatste jaren, een andere weg gekozen

- in maart 2009, met een huurwagen, via Ioanina, de antieke site van Dodoni, de grot van Perama, Metsovon en de Meteora

- tijdens het voorjaar en de zomer 2009 over zee, via het kanaal van Corinthe, de Saronische golf en de kusten van het eiland Evia

- vorig jaar gingen we met de wagen langs Galaxidi, Itea, Amfissa en Lamia - waar we noodgedwongen met autopech hebben overnacht

 

Dit jaar hebben we de Egnatia-autoweg gevolgd tot enkele tientallen kilometers vóór Thessaloniki want we wilden een ommetje maken langs de Olymposberg. Sinds 1976 waren we herhaaldelijk langs deze mythische berg gereden - op weg naar Thessaloniki en Lesbos , naar Thassos of Turkije - maar nog nooit hadden we de regio verkend.

 

       
 
Langs de Egnatia-autosnelweg naar Litohoro en de Olymposberg
 
De Olymposberg, zicht vanuit Litohoro
 
Medusahoofd , museum van Dion
 

 

Klik hier en lees het relaas van onze korte verkenning van de Olymposregio en ons bezoek aan de archeologische plaats Dion.

 

 

06.08.11 Hortó, Magnesia Chersonisos ( Pilio regio)

 

   
 

 

Hortó, zaterdag 6 augustus 2011, naderend onweer in de late namiddag.

 

 

 

10.08.11 Hortó, Magnesia Chersonisos

De Zomerontmoetingen in Horto Mt Pelion - georganiseerd door de Non-profit cultural foundation "G.Angelinis - Pia Hadjinikos" - www.horto.net, info@horto.net - is dit jaar aan hun 27e uitgave.

Terwijl in het programma muziek opnieuw de belangrijkste plaats inneemt, trekt een tentoonstelling in het kleine museum vrij snel onze aandacht: Spalathrians in America in de vroege 20e eeuw - foto's en documenten. Na de bevrijding van Thessalië was Argalasti de hoofdplaats van de gemeente Spalathra, die van 1881 tot 1914 een aantal dorpen uit de omgeving groepeerde. Aan de hand van vooral brieven en foto's brengt Yiannis Koniordos het verhaal van emigranten uit Spalatra die naar Amerika uitweken tot leven. Van hem kregen we voldoende commentaar om de taalbarrière van de brieven te doorbreken! Yiannis Koniordos is eveneens de auteur van een prachtig boek over de geschiedenis van het dorp Hortó. Ook hiervoor was fotomateriaal het vertrekpunt van het verhaal.

     

 

Klik hier en verneem meer over de 27e uitgave van de Summermeeting in Horto Mt Pelion

 

De toevalligheden van het dagelijkse leven brengen soms boeiende en leuke verrassingen. 's Avonds gaan we geregeld bij Evochia eten: het restaurant dat twee jaar geleden openging, eerst met wat aarzelend succes, is nu een heel lekkere eetgelegenheid geworden. Aan de tafel naast de onze zit een jonge vrouw met haar twee kinderen en een vriendin. Tijdens de losse babbel over de twee kinderen vernemen we dat jonge vrouw met vakantie niemand minder is dan de knappe musica Smaro Gregoriadou, klassieke guitaar soliste en componiste, die o.m. tijdens de Summermeeting 2009 de muziek componeerde voor de bewerking van de Midzomernachts droom (op. 21 & 61) naar William Shakespeare, op muziek van Felix Mendelssohn, het muzikale theater en dansspektakel dat tijdens de 25e editie van de Summermeetings werd gebracht. Haar eerste CD Reinventing guitar bevalt ons heel erg.

Of hoe in Hortó, een restaurantgesprekje ook met muziek te maken heeft!

22.08.11 Hortó, Magnesia Chersonisos ( uit het foto-log-en-dagboek van Eric )

 

Het liedje van Mort Shuman indachtig, beleven we hier wel degelijk Un été de porcelaine [ Een zomer van porselein ]... mooi, charmevol, innemend maar o zo breekbaar!

 

 
 

We verdelen onze tijd in dit rustige zomerparadijsje, tussen zwemmen - met enige gestrengheid zelfs! -, wat zonnen, heel wat lezen, de evenementen van de Hortó Summer Meeting 2011, lange avonden aan ons tafeltje bij Evochia - én daarna op het terras van onze kamer! Na enkele politieromans - Onderhuids van Nicci French en Moordlijst van Denise Danks - en De Finkler-kwestie van Howard Jacobson, dat haar niet echt beviel, heeft Kaat zich opnieuw in het ernstige genre gestort: de Histoire de France van Jacques Bainville - een als een boeiende roman geschreven geschiedinisboek voor het eerst uitgeven in 1924 - én het tweede deel in de uitgave van de Pléiade van de novellen van Maupassant. Naast mijn nogal eisend websitewerk, het dagelijks doornemen van enkele krantenpagina's op internet en de meer grondige lectuur van Le Monde via een on-line abonnement - het politieke fictie verhaal over het einde van de euro [Terminus pour l'Euro, °26/7, 12/12] blijft in menig opzicht onvergetelijk! - heb ik na L'usage du monde (1963) van reiziger Nicolas Bouvier, de lectuur van Bernard Moitessier's La longue route hernomen, dé klassieker uit de Franse zeilersliteratuur.

Op hun terugweg van Istanbul naar Lefkas zijn Christine en Guy van M. Balthazar langs geweest. Vierentwintig uur lang lag hun boot bij windstil weer aan het ponton van Hortó waar wij in 2009 lagen. Dan gingen ze naar het Sunsail ponton in de Vathoudi baai, enkele mijlen verder, waar hun boot veiliger gemeerd lag. We namen hen mee voor een korte verkenning van de omgeving, naar Zasteni, Kotes, Agia Kiriaki en Lafkos. Na drie dagen zijn ze opnieuw vertrokken, ook overtuigd dat het leuk is in Hortó te overzomeren!

HORTO
 
 
 

Foto's van Hortó, Kaat zont op haar luchtmatras aan Yiorgos' boei, M. Balthazar ( aankomst aan het ponton ), een brandbestrijdingsvliegtuiig tankt tijdens de brand tussen Lafkos en Xenovrissi op 11.08, Yiorgos, de visser aan het werk, het updaten van de website op ons terras

 

29.08.11 Hortó, Magnesia Chersonisos ( uit het foto-log-en-dagboek van Eric )

 

En we maken ook mooie wandelingen in de heuvels tussen de olijfbomen ....

 

       

Hortó met zijn talrijke bronnen is rijk aan water: in het nog niet zo lang voorbije verleden zorgde een net van kleine kanalen voor de verspreiding en bevoorrading van het dorp en zijn talrijke moestuinen; slecht één ervan is nu nog in gebruik. Elke gebruiker had recht op een tijdeenheid waarna de aftakking werd afgesloten en het water de volgende tuin bevloeide.

 

 

De wandeling hier brengt ons langs de westzijde van het dorp door de mooie olijfboomgaarden naar de weg naar Metochi waar we vorig jaar heen wandelden langs het vanuit Hortó met gele ronde plaatjes aangeduide pad, dat langs de meer oostelijke kant van de kleine ravijn loopt.

 

     

 

 

 

weer augustus2011

aantal dagen

 
 

onbewolkt

19

 
 

(licht) bewolkt

10

 
 

betrokken

2

 
 

+ regen/buien

4

 
 

+ onweer

4

 
 

wind>30 kn

0

 
 

 

1-3 augustus: LITOHORO - OLYMPOS berg, zwaar onweer op het einde van de dag op 1 en 2

4-31 augustus: HORTO: onweer op 6 en 31 op het einde van de dag

 

06.09.11 18H00 Lefkas Marina. Terug op de boot

 

de zomer 2011 in het FOTOALBUM

 

 

Herfsttijd ...

 

weer september2011

aantal dagen

 
 

onbewolkt

20

 
 

(licht) bewolkt

6

 
 

betrokken

4

 
 

+ regen/buien

3

 
 

+ onweer

2

 
 

wind>30 kn

2

 
 

30.09.11 Lefkas Marina. Hoewel het nog steeds prachtig weer is maakt de herfst haar opwachting. Soms dreigend en brutaal! We waren toen niet op het eiland - en de boot lag veilig en stevig afgemeerd in Lefkas Marina - toen, op dinsdag 20 september tijdens een zwaar onweer - waarvan de ontwikkeling al enkele dagen goed zichtbaar was op de gribfiles en in de weersvoorspellingen was aangekondigd -, in Vliho - op een kleine tien mijl van Lefkas - een windhoos tot ontwikkeling kwam. De balans is zwaar: een Franse zeiler kwam om het leven, enkele boten zonken en tientallen boten werden zwaar beschadigd op de werf en aan de kaai; ook op het water werden boten beschadigd, braken masten en scheurden zeilen.

Wij vernamen het nieuws via de websites van het Amna.gr nieuwsagentschap en van de ERT; we contacteerden Engelse vrienden in de marina die ons geruststelden over de gevolgen van het weliswaar zware onweer over Lefkas-stad en de haven - op Nehalinnia moest alleen onze Griekse beleefdheidsvlag het ontgelden. Ze bevestigden de dramatische gevolgen van het noodweer in Vliho.

Uit wat we bij onze terugkeer in Lefkas begin deze week hebben vernomen zou de windhoos zich in Poros hebben gevormd en met toenemende kracht vooral over de westelijke kant van Vliho baai hebben geraasd.

 

1-6 & 19-25 september: HORTO - buien op 20 en 21 regen en onweer op 21 tijdens de avond en de nacht en een groot deel van de 22ste

Op LEFKAS kregen we wat gedruppel op 8. LEFKAS kreeg regen en onweer op 19 en 20, een windhoos trof VLIHO op 20, vernamen we

 

Beelden van de tornado kunnen op o.m.YouTube bekeken worden.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Y9FzrWcg_LA

http://www.youtube.com/watch?v=wSB8zE-guFs

http://www.youtube.com/watch?v=ndg80ZN0D94

http://theadventuresofcurlysue.blogspot.com/2011/09/seasons-changing.html

 

andere bronnen:

http://www.theionian.com/2011/09/vlikho-bay-tornado-aftermath-photos-by_23.html

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=287823

http://forum.amicidellavela.it/topic.asp?TOPIC_ID=62806

 

 

Van het mooie, zonnige en nog vrij warme weer maken we gebruik om de boot klaar te maken voor de overwintering op het terrein: over enkele dagen gaat de boot uit het water maar nu reeds rijpt een project voor het volgende seizoen ...

 

 

17.10.11 Nieuwpoort ( B ). Terwijl Griekenland zich opmaakt voor een - nieuwe - harde protestweek tegen de bijkomende door de Europese Unie, de ECB en het IMF (de Troïka) opgelegde besparingen, komen wij terug thuis. Op ons netvlies blijven de laatste beelden van onze boot, van Lefkas en Hortó, en van de terugreis voor een gevoel van onwerkelijkheid zorgen. Maar we zijn heel blij Olivier en Helen terug te zien, en het feit weer moeiteloos en snel toegang te hebben tot informatie, geeft een geruststellend gevoel op een ogenblik dat in België de eindeloze onderhandelingen voor de vorming van een nieuwe regering in een eindfase lijken te komen en de Eurocrisis in een zoveelste spannende fase beland.

 

         
 
 

1. Hortó 20/21 september 2011

   

2. Zonsondergang op het strand van Pefkouli (Lefkas) na een prachtige nog erg zomerse dag met een lekkere zeewater temperatuur!

 

 

Eind september keerden we nog even terug naar Hortó (1): terwijl een zware onweerstoring over Lefkas passeerde en in Vliho tientallen boten zwaar werden beschadigd en een zeiler het leven verloor door een tornado, kregen wij slechts anderhalve dag regen met wat onweersgerommel. Algemeen bleef het weer eind september en tijdens de eerste helft van oktober nog vrij zomers (2)! een leuke meevaller om de boot klaar te maken voor de overwintering op de terreinen van Lefkas Marina.

         

Villa Athene in Apolpena

 

3. Nehalinnia op het terrein van Lefkas Marina

       

 

Op 3 oktober ging de boot uit het water en trokken wij opnieuw naar villa Athene ( websitelink, update 2013 ) in Apolpena. Zoals elk jaar overliepen we onze vertrouwde lijst om de boot klaar te maken voor de winter. Maar ook nu kwamen nog andere werkjes bij: om de kabel van het groen-rode navigatielicht op de preekstoel te vervangen - na bijna vijftien jaar erg geoxideerd - moesten we de hele voorpiek demonteren!

 

 
 

Onweer, zicht vanuit het El Greco hotelletje in Igoumenitsa

       

Zaterdagmorgen 06H00 UTC, vertrek uit Igoumenitsa naar Venetië, met één uur vertraging wegens het slechte weer - de Lefka Ori komt van Patras -

 

Ook dit jaar hebben we de overtocht van Igoumenitsa naar Venetië geboekt op de Lefka Ori van Anek lines op zaterdag 15 oktober. We hebben andere maatschappijen geprobeerd maar vinden de service op deze boot prima. Omdat we op zondagmorgen in Venetië aankomen vermijden we voor het grootste deel van de terugreis op de Italiaanse en Zwitserse autowegen het drukke vrachtverkeer. Een naderende onweersdepressie maakt het veiliger om al vrijdagnamiddag naar Igoumenitsa te rijden want de 100 kilometer lange nachtelijke autorit vanuit Lefkas - vorig jaar reden we om vier uur weg - zien we bij het aangekondigde slechte weer niet echt zitten.

Op vrijdagmorgen geniet Kaat nog volop van het zonovergoten terras van villa Athene maar als we rond half vier, na een laatste kijkje naar onze boot, Lefkas verlaten, rijden we net na de tunnel van Aktio-Preveza onder een gitzwarte hemel het ( wat vroegtijdige ) hevige onweer in!

 

     
 

Op zaterdag morgen waait het stevig door: E-ly 7

 

Zondagmorgen even voor 05H00 UTC, de aanloop van Venetië via de Porto del Lido, bij een prachtige zonsopgang

 

 

Na een erg winderige overtocht op zaterdagmorgen - E-ly 7 bft - neemt de wind af en wordt het golvenpatroon rustiger; op de Lefka Ori blijft het comfortabel.

 

   
 

Het MSC cruiseschip, nadert het hart van Venetië: het Palazzo Ducale met daarachter de Piazza San Marco, de Campanile

 

 

   

Ook deze keer genieten we van het prachtige uitzicht, en in tegenstelling tot vorig jaar is het prachtig weer. Het spektakel van drie reuze schepen - twee cruiseschepen en de Lefka Ori ferry - die gelijktijdig door de Laguna Veneta, langs San Marco en het Canale della Giudecca varen, creëert een surrealistisch beeld, waarbij we overvallen worden door een wat desoriënterend gevoel van verwondering én van onbegrip.

       

 

Bij de ontscheping valt het voor ons erg mee: we zijn een van de eersten om uit het gigantische en propvolle ruim te mogen rijden. Het verkeer dat eerst erg luw is op deze vroege zondagochtend wordt erg druk vanaf Milaan en ook in Zwitserland, vooral na de Gothardo tunnel, blijft het heel druk: in Zwitserland is in sommige kantons de herfstvakantie al gestart. .

 

Via Basel rijden we Frankrijk in, richting Selestat op een tiental kilometer van Straatsburg. We hebben in het stadje een kamer in het plaatselijke Etap-hotel gereserveerd, omwille van de eenvoudige toegankelijkheid mochten we laat toekomen. Maar we zijn erg vroeg ter bestemming: we nemen de gelegenheid te baat om Selestat te verkennen terwijl we het parcours volgen van de 19e biennale voor hedendaagse kunst, Selest'Art 2011, die de bezoeker op verscheidene locaties met soms erg bizarre, dan weer confronterende creaties- verrast.

Later op de avond, bij de heel traditionele zuurkoolschotel met een Pinot Gris in een brasserie begrijpen we dat we nu echt niet meer in het zuiden zijn!

 
   

Selestat

 

Nieuwpoort, maandagnamiddag 17 oktober, rond 16 uur rijden we onze parkeerplaats op. We zijn nu - even - terug thuis.

 

     
 

Nieuwpoort, vanop het oostelijk staketsel kijkend naar het westen, de W-pier - 18.10.2011

 

Nieuwpoort, vanop het E staketsel kijkend naar het westen - 20.10.2011

 

 

Om verder met ons te reizen, klik hier naar de volgende pagina Logboek (4) Griekenland (6): lente, zomer en herfst 2012

Fotoalbum

Wat voor weer het nu op Lefkas is? Klik hier.

Terug naar hoofdpagina LOGBOEK

Terug naar de vorige pagina, (4.4) Zomaar enkele jaren langer in Griekenland (1): lente, zomer en herfst 2010. klik dan hier.

 

--> Wie verder de evolutie van Mark's gezondheidstoestand (Mark Wicherley, s/y Options) wil volgen vindt op de maureenandmark.blogspot.com steeds recent bijgewerkte informatie

Top
Updated 2-nov-14
   
webmaster Q-Webbels