Home Boot Bemanning Project Fotoalbum Logboek Kortom Contact Links Franšais English

 

 

 

Logboek 4.3.Griekenland (3):

na de terugkeer uit Hortó, herfst en winter 2009-2010.

 

 

 

 

 

Rien n'est jamais plus cruel que les rêves qui se réalisent.* 
Jean d'Ormesson, Le vent du soir.
... want nu dringt de te lang genegeerde beslissing zich aan ons op. We weten dat als we volgend voorjaar Griekenland verlaten, we hier nooit meer met onze boot zullen terugkeren. Toen we dit project hadden bedacht, hadden we wel rekening gehouden met de mogelijkheid een jaar langer in Griekenland te blijven, maar we waren niet langer blijven stilstaan bij wat zich nu als een dilemma aandient. We kwamen hier voor het eerst in 1975 maar zijn nu permanent heen en weer geslingerd tussen bekoring en ergernis, tussen liefde en haat voor dit land dat, als een prachtige, nog erg ruwe diamant, maar toch al zo slecht geslepen, ons aantrekt en afstoot. Griekenland, waar we, helaas ook, teveel boten hebben zien sterven, moe en versleten, zoals hun eigenaars, op zoek naar onmogelijke dromen van eeuwige zon....
* Niets is  wreder dan dromen die werkelijkheid worden. 
                                
 

 

 

25.09.09: Lefkas Marina.

 

   

12H00. Wind E, dan S, 13 tot 25 kn. Kaat komt terug van de fitness, die de echtgenote van de marinamanager organiseert. Ze heeft wat boodschappen bij. Het gewone leventje, als je in deze marina ligt, herneemt haar rechten. Een niet onleuke afwisseling na onze zwerftocht, vinden wij. Eric heeft al een deel van de website kunnen bijwerken, maar er rest nog veel uit te schrijven en de Franse en Engelse versies op te stellen. Ook het fotoalbum moet aangevuld worden. Een lekkere douche zal zijn redactionele inspiratie aanscherpen.

13H00. Regen- en onweerswolken pakken samen ... Zwakke zuidelijke wind. Gedruppel. Plots felle S-wind.

15H00. Het begint hevig te regenen. De lucht is egaal inktzwart. We vinden dat we best weer - hoeveel keer al? - de elektronica af te koppelen. Helpt het niet zéker, het deert niet. Het onweer barst los. Hevig. Bliksem. Helle oranje en blauwe schichten, nijdig gesjirp. Donder. Hevige knallen. Mortierinslagen. De wind giert, de regen valt er met bakken uit. We zetten de windmeter even aan: 31 kn. Zeilboten komen de marina binnengevaren. Doorheen striemende watergordijnen - de zichtbaarheid, zelfs op korte afstand, is nu erg slecht - tracht de doorweekte marinastaff de boten naar een vrije plaats te loodsen. Wegens de forse windstoten verkiezen een aantal schippers zich niet aan aanlegmanoeuvres te wagen. Ze wachten. Ook een groot aantal charterboten presenteert zich aan de marinaingang; vrijdagmiddag, wissel, voor de meesten na 1 week, of 2, zit de dure vakantie erop. De wind is nu noord.

17H15. Het onweer verlaat Lefkas en een verzopen haven. De wind is nu ... NW. Een druilerige regen blijft ... Kaat kijkt wat sceptisch naar buiten terwijl ze de krant openslaat. Lefkas ... vorig jaar ... is een herhaling nu al ingezet? Bis repetita non placent! [*]

 

[* lat. vrij vert. een tweede keer hetzelfde bevalt ons niet]

 

23.10.09: Lefkas Marina.

 

 
 
 

Intussen komt het einde van het flottieljeseizoen in zicht - eindelijk, want het was half oktober nog erg druk! In de marina wordt het rustiger en vooral netter. Maar het weer wil niet echt mee. Vrij ernstige storingen verbonden aan diepe kernen in de centrale Middellandse zee schuiven geregeld over Lefkas. Na een te natte maand september, telt oktober tot op vandaag meer dagen mét neerslag dan zonder. De meestal zware regenval gaat gewoonlijk gepaard met onweer want de koudere luchtmassa's die over het warme zeewater en het land schuiven, zorgen voor erg pittige effecten, die dan nog door de bergen versterkt worden .

Stormwaarschuwing van 16H30 op 23 oktober 2009 van de HNMS (dit bericht werd ook via NAXTEX verspreid). voor North Ionio: SSE Gale 8 localy strong gale 9 [...] , VHF radio verkeer maakt melding van 45 kn, wij meten in de marina 35 kn. Laag: op de Tyrrheense Zee ligt een kern van 995 hPa, op Centraal-Italië een van 1000hPa; hoog: 1017 hPa op de Egeische Zee
 

 

Maar nog even terug naar het begin van de maand oktober ...

De verkiezingen van 4 oktober hebben de Nea Demokratia, de partij van uittredend premier Karamanlis, een klinkende nederlaag bezorgd. Grote overwinnaar is George Papandreou die met zijn partij de PASOK een absolute meerderheid behaalt in het parlement. Kostas Karamanlis die met vervroegde verkiezingen een wanhopige poging deed om met zijn o.m. door talrijke corruptieschandalen verzwakte regering uit de politieke impasse van het non-beleid te geraken terwijl Griekenland verder wegzakte in een diepe financiële, economische en sociale crisis (GDP tekort 2009 12,5 %). Toch wel omringd door een schare jongere politici en met een veel belovend programma kon Papandreou de kiezers voor zich winnen, voor een deel ten koste van de andere linkse partijen waaronder de meer linkse Syriza-coalitie, terwijl Karamanlis ook op zijn rechterflank verloor aan de LAOS-partij. Niet tegenstaande een zeker plebisciet en de hoge score van de PASOK - 160 zetels met 43,92% van de stemmen t.o. 33,48% en slechts 91 zetels voor de N.D. - kenden deze verkiezingen toch een hoge graad van gelatenheid, wat sommige commentatoren ertoe brengt de overwinning van Papandreou meer te beschouwen als het gevolg van het verguizen van Karamanlis en zijn Nea Demokratia dan van een echt geloof in het PASOK-programma. Dit programma is zo ambitieus dat men zich terecht te vraag kan stellen of dit niet veel en te hoog gegrepen is, of - en we zijn er ons van bewust dat dit een zware uitspraak is - Griekenland zulke grondige veranderingen aankan en ... wel bereid is ze te aanvaarden! Maar deze nieuwe sociaal-democratische regering krijgt algemeen toch veel krediet. Ook vanwege het bedrijfsleven is de verwachting vrij positief. In alle bescheidenheid, sluiten we er ons heel graag bij aan!

 

 

 

[ een greep uit het programma: aanzwengelen van de economie (verhoging van de laagste lonen, pensioenen en uitkeringen, maatregelen ter bevordering van kleine ondernemingen), terugschroeven van de schuld, hervorming van het belastigstelsel, aanpak van de fraude en de corruptie, decentralisatie van beslissingen, hervorming van het kiessysteem en de kieswet, terugdringen van het cliëntilisme, aanpak van de bureaucratie, hervorming van het overheidsapparaat gericht naar de burgers, open recrutering van topambtenaren, aanpak van de onveiligheid, hervorming van het onderwijs, de gezondheidszorg en het gerecht (transparantie), keuze voor (groene) spitstechnologie, ecologisch gericht beleid, goed nabuurschap met Turkije, oplossing van de Cyprus-kwestie ..., de leidraad is "[to] adapt Greece to European and international standards", MP Miltiadis Papaioannou in: Athens News, 9 oktober 2009, p.8 ]

Voor wie meer wil weten over hoe Grieken reageren ...

een keuze (in het Engels) van reacties en getuigenissen bijeengebracht in: Athens News, nr 13359, 9-15 October 2009, klik hier; zie ook www.athensnews.eu .

over Griekenland zie Toch wat feiten en data..

i.v.m. corruptie: in de lijst 2009 van 180 landen staat Griekenland op de 71e plaats met een Corruption Perception Index (CPI) van 3.8, ex aequo met Bulgarijë, FYR Makedonië en Roemenië; Niew-Zeeland staat op de eerste plaats (9.4), Denemarken op de 2de (9.3), verder (3) Singapore (9.2), (4) Zweden (9.2), (5) Zwitserland (9.0), (6) ex aequo Nederland en Finland (8.9), (14) Duitsland (8.0), (17) Verenigd Koninkrijk (7.7), (19) Verenigde Staten (7.5), (21) België (7.1), (24) Frankrijk (6.9), (32) Spanje (6.1), (63) Italië (4.3), (180) Somalië (1.1) ( bron: Tranparency International, www.transparency.org )

 

 

 

In het voorjaar waren we er al op contole geweest. De hypermoderne tandartspraktijk dat een in het Verenigd koninkrijk opgeleide en in inplantologie gespecialiseerde tandartsen koppel hier heeft geopend, heeft ons enigzins - maar aangenaam - verrast. Op het einde van de terugreis uit Hortó krijgt Eric wat last met een gevoelig geworden kies. De wortelkanaal behandeling die noodzakelijk is om de tand te behouden is helemaal niet eenvoudig; onze tandarts wil ze door een in endodontie gespecialiseerde collega laten uitvoeren. Hiervoor moeten we naar Patras. Patras ligt op een goeie 200km. We bekijken deze tegenvaller ... positief: het wordt een gelegenheid voor een nieuwe ervaring met de tandheelkunde in Griekenland, we gaan weer door nieuwe plaatsen rijden en we zullen nu eens over de nieuwe brug van Rio-Antirrio rijden in plaats van er onderdoor te varen. Het tandartsbezoek brengt ons tweemaal naar Patras. Doordat het met de bus niet echt lukt, huren we een auto waardoor we ook voor enige tijd heel wat mobieler zijn.

 

7 &13.10.09. Bij een tandartsbezoek in Patras... ( Eric doet het verhaal )

Naar de eerste afspraak. De tocht gaat over Vonitsa, langsheen de grote binnenzee - de Amvrakikos kolpos - naar Amfilochia. Vandaar moeten we zuidoostwaarts. Een heel recent geopend vak van de toekomstige Ionische snelweg die Patras en Athene met het noordelijke Ioannina moet verbinden, maakt het ons mogelijk de drukke en onaangename weg langs Agrinio te vermijden. In Ioannina zal deze snelweg aansluiten op de west-oost snelweg Igoumenitsa - Alexandropouli, bij de Turkse grens, die sinds enkele maanden is opengesteld. In Ellenika gaan we opnieuw de oude twee rijvakkenweg naar Athene op. We volgen hier vrij dicht de noordkant van de Patraikos kolpos en bij het naderen van de grote en imposante brug krijgen we een prachtig uitzicht op de golf. De tol bedraagt 11,70 euro. Toch echt niet zo sierlijk als het viaduct bij Millau in Frankrijk, denken we opnieuw. Patras, 174.000 inwoners. Patras, de stad die nooit slaapt en waar het verkeer nooit stilvalt lezen we in onze Guide du Routard. Vrij vlug zitten we in het helse verkeer hoewel we op de Fast road die ons direct naar het hart van de moderne stad, de haven, leidt, even rustiger kunnen ademen. We slagen erin na enig rondrijden een parking te vinden waar we onze wagen voor 6 euro enkele uren kwijt kunnen. We hebben nog wat tijd en het is mooi weer: op een terrasje op een van de drukbezochte pleinen die de stad rijk is, Olgas Square - Platia Olgas - kunnen we even ontstressen.Dit deel van de stad bestaat uit een mozaïek van vrij smalle, haaks op elkaar aansluitende straten die dan ook erg op elkaar gelijken. Ook de gebouwen zijn vrij uniform, flatgebouwen van vier of vijf verdiepingen. Het gelijkvloers is telkens ingenomen door winkels, bars en restaurants. Het groot aantal mooie kledingwinkels en chique boetieks valt ons op; bij de restaurants zijn er heel wat nieuwe fast food gelegenheden. Het is druk op de terrassen en in de cafés.

Korinthou, een van de belangrijkste straten van Patras, op enkele minuten lopen van Platia Olgas. Om drie voor elf staan we voor het vijf verdiepingen tellend, wat saai en sjofel aandoend flatgebouw waar we moeten zijn. Een zigeunervrouw met enkele jonge kinderen zit op de toegangstrap. We hebben reeds herhaaldelijk gemerkt dat de Grieken vrij tolerant zijn tegenover bedelaars. Een onverschillige tolerantie die niet verhindert dat ze op de vraag om een aalmoes positief reageren, meer echter niet. Tolerant ook tegenover de zigeuners die in Griekenland vrij talrijk zijn en meestal met hun koopwaar van dorp tot dorp rondtrekken.

Niet met de lift maar langs de trap begeven we ons naar de eerste verdieping. We bellen aan. Achter de massieve en geblindeerde deur van het tandartsenkabinet bevinden we ons in een erg smaakvol ingerichte wachtkamer. Okergele, zachtlederen zetels en een glazen tafeltje waarop magazines en enkele grotere kijkboeken liggen vormen het meubilair. Aan de muur hangt een plasmascherm waarop een National Geographic programma wordt uitgezonden. We hebben ons nog maar net neergevleid in de comfortabele zetels als aan deur van een onderzoekskamer een mooie jonge assistente van de tandarts verschijnt en ons glimlachend in keurig Engels vraagt even geduld te oefenen.

Om precies twaalf uur, net nadat de volgende patiënt is toegekomen, verlaten we de praktijk, uitgeleid door de assistente, die ons een goede terugreis wenst en ons nogmaals aan de tweede afspraak herinnert.

Nog wat onder de indruk van deze eerste behandeling, doe ik het verhaal. "Neen, ik heb niets echt pijnlijks gevoeld, soms wat druk; ja, natuurlijk die lange tijd met opengesperde mond, is wat lastig; even vervelend het tweede prikje langs de binnenkant. Ja, ook hier, werd de te behandelen tand volledig geïsoleerd, een klem erover, en een zacht rubberen vlies over mijn ganse mond ... Een vriendelijke, heel vlotte, vrij jonge man. Toch al heel veel routine, alles erg gecoördineerd, ja met drieën, twee assistentes. Hij lijkt mij erg gedreven. Een heel nieuwe uitrusting, hij werkte geregeld onder een microscoop die hij neerliet. Leek mij heel erg precisiewerk. Ja, hij praat heel vlot Engels. Maar vooral zijn gedrevenheid viel mij op, en zijn doordringende blik, maar steeds met een glimlach ...".

We rijden even langs de jachthaven, waar we nooit voorheen waren. Het mooie weer en wat we als middagpauze denken te moeten beschouwen, maakt dat het erg druk is in de grote bars die langs de marina liggen. We lopen langs de drie kommen waarvan de eerste twee bijna volledig zijn ingenomen door lokale zeilboten; het gebouwtje van de zeilclub met nabij gelegen restaurant ligt net achter de eerste, de meest noordelijke kom. De passantensteiger ligt in de meest zuidelijke kom, die ook het dichtst bij de ferryhaven ligt. Overal zijn er wel aansluitmogelijkheden voor water en elektriciteit maar de hele marina lijkt ons niet zo beschut bij stevige wind, vooral niet uit westelijke en noordelijke streken. Maar vandaag is het windstil en dus ook aan het visitorspontoon comfortabel.

We rijden terug over de Rio-Antirrio brug en gaan richting Lefkas via Mesolongi. Het vak van de autoweg in aanbouw is slechts open in N-Z richting, zodat de kustweg van Mesolongi, langs Astakos en Palairos een aangename alternatief vormt voor de vervelende terugkeer langs Agrinio en Amfilochia. Astakos was een mogelijke stopplaats tijdens onze terugreis uit Hortó. We kozen toen echter voor een oversteek naar Vathy op Ithaka.Nu willen we toch even Astakos gaan bekijken. We rijden langs de zoutpannen van Mesolongi, Etoliko, Neochori en Pedalo. In deze vlakte loopt de Acheloos rivier. Een waanzinnig project wilde de bovenloop van deze belangrijke waterloop verleggen om de zwaargesubsidieerde katoennijverheid meer water te bezorgen.

 

   

Dit onecologische maar vooral absurde plan is nu door de nieuwe regering blijkbaar afgeblazen. Intussen is mijn verdoving bijna uitgewerkt zodat we een hapje kunnen gaan eten - het is intussen al 15H30. Astakos valt ons erg tegen: slordig en verlaten, geen echt leuke taverna's maar grote gelegenheden met ...lege terrassen. Spijts het mooie weer zegt het ons niet veel. Het enige kleinere restaurantje dat we er wat noodgedwongen uitpikken valt uiteindelijk heel erg tegen: Kaat laat ongeveer haar hele bijna totaal verkoolde bifteki staan terwijl ik het krap lastig heb met de te grote komkommerbrokken in de tsaziki - het enige dat ik nochtans dacht te hunnen eten! De haven - eigenlijk slechts een op het zuiden open kade - waar een viertal zeilboten liggen lijkt ons ook helemaal niks. We beslissen hier niet langer te blijven en door de rijden naar Palairos, 54 km verder. Een groot deel van deze kustweg, waar we heel weinig verkeer zien, loopt langs prachtige baaien maar vooral het uitzicht op de talrijke, kleine - rond N. Dragoneira -, middelgrote - Atokos, Kastos, Meganisi - en grotere eilanden - Ithaka, Kefallinia en Lefkas - is heel mooi. In sommige baaien liggen fishfarms waarvan de grote drijvende en met boeien gemarkeerde teeltvijvers elke toegang verhinderen. In het haventje van Palairos, waar we reeds in het voorjaar waren, liggen enkele buitenlandse zeilboten en twee individuele charterboten langs de betonnen kade. Op een houten drijvend ponton met water en elektravoorzieningen, dat bij ons vorig bezoek, toen leeg, onze aandacht trok, ligt nu een hele vloot zeilboten van een charterbedrijf. Palairos vinden we niet zó onaangenaam: aan een rustig terras bestellen we koffie en vers sinaasappelsap - we paren hier het nuttige aan het aangename, deze consumpties zijn immers ook vergelijkende prijzenindicatoren. Tegen valavond keren we naar Lefkas terug langs de weg door spookdorp Palia Plagia.

[map: GNTO]

 

Naar de tweede afspraak.

Bij deze afspraak, een week later, genieten we van totaal ander weer: hevige regen in de vroegere voormiddag; in Patras, zware buige regen, wat later wordt het druilerig , dan komen de opklaringen, uiteindelijk wordt het zonnig weer - maar dan is het al om en bij 13H00. De W tot NW wind blijft echt hard doorwaaien.

09H45. Op de snelweg is het nog minder druk dan vorige week: we hebben niet één wagen gezien! Ook Patras toont een andere gedaante. Geen terrasjesmensen maar in de cafés en bars is het wel erg druk. We vragen ons nu weer af hoe dit wel kan, zomaar tijdens een dinsdagvoormiddag ... en terwijl de gangbare prijzen wel erg hoog zijn in verhouding tot de lonen!

Bij de endodontist verloopt de interventie even vlot als bij het eerste bezoek. Na een uur is zijn taak af, de afwerking komt nu toe aan de tandarts in Lefkas.. Na het betalen van het honorarium krijgen we van de assistente een brief voor de collega en uitvoerige gegevens en attesten voor de Belgische mutualiteit. We hebben - ook ditmaal - het een andere gezicht van Griekenland gezien: dat van nog vrij jonge gedreven mensen die - de ene met een hoge graad van vorming en specialisatie, de andere met vriendelijkheid, vlotte communicatie en goede technische bagage - kunnen wedijveren met hun gelijken in alle landen van de Europese Unie waar ook zij van deel uitmaken. Dit Griekenland is niet het land die de toeristische brochures als low cost vakantiebestemming willen promoten met alle negatieve consequenties. Zij zijn zich bewust van de problemen waarmee hun land worstelt. In het korte gespek dat na de behandeling vrij natuurlijk tot stand kwam - als je met een kleine zeiboot een wel omlijnde trip doet, roept je niet alleen wat nieuwsgierigheid op maar het lijkt er op dat men dan ook soms wat ongerust om je mening vraagt - kwam nooit de al zoveel keer gehoorde reactie " wat doe je eraan, dit is Griekenland ". Wanneer men ons dan tijd en geduld vraagt, begrijpen we dat dit misschien wel belangrijker is dan subsidies ...

De golf van Patras heeft vandaag een heel ander uitzicht. Vanmorgen was het water donker grijsblauw onder de zwaar bewolkte hemel. Stevige regenbuien konden het door de harde wind opgezweepte water niet plat slaan. Er was geen zeilboot te bespeuren. Nu, rond de middag, is de hemel - voorlopig hier althans, uitgeklaard, en schijnt de zon. Maar een staat nog steeds een stevige W-NW wind van om en bij 30 kn en een erg gevormde zee schittert in hel witte en staalblauwe kleuren. Nu willen we toch wel de jachthaven zien bij dit weer. In de drie havenkommen rukken de boten aan hun landvasten en golfschuim komt over de te lage muur. In de meest zuidelijke kom echter rollen de golven binnen. De toegang is open op het NW en niets houdt daar de golven tegen die een forse deining in de hele kom veroorzaken. De passantensteiger waar alle boten - langszij of dwarsliggend - zeer hevig liggen te rollen en te stampen, lijkt wel elk ogenblik uit elkaar te zullen vliegen, zo hevig rukken de verschillende elementen aan de bevestigingen. De bemanningen van twee Italiaanse zeilboten heeft er blijkbaar de brui aan gegeven. Wijdbeens stappend tracht een man die van de verste boot naar de kade wil komen, zijn evenwicht te behouden. Zijn vrouw zit blijkbaar uitgeput wat verder op een bank voor zich uit te staren. Neen, dit is echt geen algemeen veilige marina. Terwijl we het schouwspel van de dansende boten gadeslaan, vragen we ons af hoe het er hier bij windkracht 9 of meer zou aan toe gaan ...Ver, aan de overzijde van de golf, dicht onder de kust, onderscheiden we in het zonnelicht, de witte zeilen van enkele boten die op ruime koers oostwaarts gaan ...

Van onze tweede verplaatsing naar Patras maken we ook gebruik om langs de haven van Mesolongi te rijden. De werken in de nieuwe marina vorderen - er is nu stroomaansluiting naar alle pontons en langs de kaden hebben alle ligplaatsen stroom. Wat ons weer vooral opvalt is het vrij groot aantal boten dat hier zal overwinteren. Verschillende booteigenaren die we tijdens onze zomertocht hebben ontmoet, hebben voor Mesolongi gekozen, zoals onze Franse vrienden Guy en Martine. Deze nieuwe marina-in-afwerking kan ongetwijfeld nu een aantal troeven uitspelen , waaronder de tarieven ... op voorwaarde, voor de overwinteraars, over vervoer te beschikken. We denken immers dat zonder wagen het misschien wat lastig kan worden.

Kaat die de kaart grondig heeft uitgepluisd, wil ook even langs Mytikas. In het avondlicht is het zicht op Mytikas vanop de kustweg naar Palairos, net voor Akra Kamilafka, heel mooi, een ware postkaart, maar als we het dorp binnenrijden is de ontgoocheling des te groter. Het is alsof de talrijke ongeordende en onafgewerkte bouwsels maar ook de nieuwere kleine flats, er zijn neergezet voor men er aan dacht de straten te trekken. Ook het het oude dorpsdeel geeft een verlopen indruk. Alleen de verkeersvrije straat bij de haven heeft enig karakter. Het haventje bestaat uit twee delen maar kleine plaatselijke boten en een kleinere excursieboot nemen ongeveer alle plaats in. Een houten ponton dat in het midden van de oostelijke kom is gelegd beperkt de ligplaatsen in grote mate; er is welgeteld één zeilboot langszij - ons inziens dan ook de enige mogelijkheid - maar hij neemt dan ook alle plaats in!

We nemen dezelfde weg terug langs Palairos maar dan rijden we richting Vonitsa tot we linksaf naar Agios Nikolaos kunnen afslaan. Vandaar is het nog 10km rijden tot Lefkas. De drijvende brug - de Santa Maura ferry - die het eiland Lefkas met het vasteland verbindt, draait op het uur, het komt er dus op aan als we willen vermijden te moeten wachten, daar dan niet toe te komen. Het lukt ons steeds.

* * *

 

Nu we weer voor enige tijd over een wagen beschikken, maken we, ditmaal met UK-vrienden uit de marina, opnieuw enkele tochten door het mooie eiland dat Lefkas onbetwistbaar is ... als de meeste toeristen weg zijn! Door dit hoge "inland" naar Agios Donatos, het is steeds een belevenis. De herfstkleuren, hoewel minder rijk aan schakeringen, maken de tocht weer helemaal anders.

   

 

De auto brengt ons ook verschillende keren naar Agios Nikitas vanwaar we, na de stevige klim en dito afdaling tijdens de enkele echte mooi weer dagen die oktober dan toch wel even telt, naar het strand van Mylos gaan. Op enkele zeldzame zonnekloppers na, hebben we dit heel mooie strand met zijn dikke witte zandkorrels alleen voor ons. In tegenstelling tot onze bezoeken in het voorjaar - en tot bijna eind april - is nu het zeewater erg aangenaam. We genieten heel intens van deze mooie maar te zeldzame nazomerdagen.

Verschillende keren brengen we ook een bezoek aan het aangename en lekkere restaurant - The Katoghi - dat Peter en Alison in het voorjaar in Vafkeri hebben geopend. Een grote uitdaging, maar nu ze een heel goed eerste seizoen achter de rug hebben, kunnen ze de toekomst met meer vertrouwen tegemoet zien.

 

01.11.09: Lefkas Marina. Mooi maar fris weer - 14°C op de middag. Het weer was overigens beter de laatste dagen, sinds 28 oktober eigenlijk, de tweede nationale feestdag in Griekenland (1940: de Italiaanse inval en het verzet tegen het ultimatum van Mussolini leidde tot de nederlaag van de Italianen; in 1941 vallen de Duitsers Griekenland binnen): ook al een zonnige dag met middagtemperaturen dan rond 20°.

 

03.11.09: Lefkas Marina. Een aardbeving van 5.7-5.9 (SvR.) zorgt om 7.25 uur (05H25 UTC) voor enige commotie in Zakinthos en Kefallinia (www.iris.edu/seismon); het epicentrum ligt op ongeveer 10 km onder zeebodem ten zuidenwesten van Zakinthos ( 37°37'200N 20°16'800E ) maar er wordt geen schade gerapporteerd. In Lefkas was de beving voelbaar. .Na een viertal dagen droog maar relatief fris weer zijn we weer in het erg natte en winderige programma terecht gekomen. Een diepe depressie zorgt vandaag voor een uitgeregende dag en voor zuidelijke en westelijke winden tot 30 kn. Het hele land maar vooral de Pelopponesos wordt door waterschade getroffen. Het sterke windveld houdt tijdelijk ferry's aan de wal in Lavrio en Rafina, in de Ionische en in de Egeische Zee. Als we vanavond naar ons restaurant Paramythi trekken wacht er ons daar een erg onleuke verrassing. Tijdens grote verbouwingswerken die de eigenaar van het pand boven het restaurant uitvoerde is een deel van het plafond ingestort: drie grote balken en het pleisterwerk van de hele voorzijde. Gisterenavond zaten we daar nog te eten ... Paramythi blijft voor een hele tijd gesloten net nu er vanaf toekomende zondag muziek en zang gepland was ...

 

   

 

 

Heel wat boten - o.m. hele chartervloten - gaan nu uit het water. Het gevaar voor aardbevingen beschouwen wij echter als een belangrijke - zoniet als de doorslaggevende factor om de boot in het water te laten. Niet alleen Lefkas maar heel Griekenland én een groot deel van de Middellandse Zee liggen op belangrijke breuklijnen en frictiepunten van platen ( www.iris.edu/seismon/html/plates.htm & http://www.emsc-csem.org/#2 )We hebben de boot nu meer naar het begin van de steiger mogen verplaatsen; dubbele voorlandvasten - de ene op spanning en voorzien van rubberen schokvertragers, de andere licht gevierd - en twee lazy-lijnen op het achterschip moeten ervoor zorgen dat de boot veilig ligt. Van de droge en zonnige dagen hebben we gebruik gemaakt om de zeilen grondig schoon te maken en ze droog weg te bergen. Zo gaat stilaan Nehalinnia haar tweede Griekse overwintering in ...

 

09.11.09: Lefkas Marina. Familieleden en vrienden in het Noorden, velen uit Nieuwpoort, zeggen nog steeds dat ze ons benijden nu de winter daar nadert ... ze prijzen ons gelukkig nu we hier op het warme Lefkas eindeloos kunnen genieten van zonnige dagen, op nagelwitte stranden de bronze tint van onze huid bijwerken tussen twee verfrissende duiken in, en s'avonds op terrasjes genieten van heerlijke spijzen en dranken als een heel zacht briesje de palmbomen streelt ...

Als kaarten konden spreken, en, in onze plaats, e-mails en telefoontjes konden beantwoorden...

 

 
voorspelling temperatuur 8-15NOV2009
voorspelling neerslag 8-15NOV2009
voorsp. U-GRIB 2009NOV08 0300UTC
 
   
 
Temperatuur & neerslag: www.meteopagina.nl 
U-Grib: www.grib.us
 

 

Wat voor weer het hier nu en de vorige weken was? Eenvoudigweg, het weer van een slechte Belgische zomer!

25 augustus 2005. Op terugreis, via Jersey et Guernsey, uit Noord-Bretagne - Lézardrieux, Saint-Quay-Portrieux. We hebben voor enkele dagen bij Sark geankerd. Onze vrienden Jacky en Françoise lagen met hun Moody 34 wat dieper in de kleine baai. Jacky oud-schipper op vissersboten en "patron" van de SNSM-reddingsboot van S... had ons op het hart gedrukt niet langer te blijven en de terugkeer naar België aan te vatten. Nu liggen we sinds drie dagen in Le Havre: voor de vierde opeenvolgende dag geeft Météo-France een BMS-côte uit. "Pour Pas de Calais et Manche-Est, avis de grand-frais à coup de vent de secteur ouest. Vent de SW 7 tournant et fraichissant W 7 à 8, mer très agitée à forte, localement très forte".[vert. Voor Pas de Calais en Manche-Est, harde wind tot stormachtig uit westelijke sector (richting). (Wind) SW 7 draaiend (ruimend) en toenemend W 7 tot 8, mer très agitée à forte (zee:matig tot ruw), localement très forte (plaatselijk zeer ruw). De golven slaan over de havenmuur, wit schuim vliegt spattend rond. Twee catways verder ligt een prachtige zeilboot: de Wizard of Paget. Voor enkele maanden heeft Boat-Owner een vierdelige aflevering gepubliceerd over de restauratie van het schip. De schipper nodigt ons uit op een glas aan boord. Zijn vrouw komt terug van boodschappen. Ja, Frankrijk, ze houden van dit land, en van haar Atlantische en Kanaalkusten. Ach, neen, de Middellandse Zee ... als hij van ons project hoort. Ze begrijpen onze onrust niet. "La vie est belle en France et le vin est délicieux", meen ik nu in hun veelzeggende blik te lezen ... tot ze horen dat Kaat in haar atheneum [Belg.= gymnasium] aanwezig moet zijn op 30 augustus, voor de deliberaties. "Then you could have a problem", begrijpen ze. De trein, of onze zoon met de wagen, dan maar ... maar wat met de boot? Als ik 's anderendaags de weerkaarten zie, valt de stress ineens weg. Een goedgeplaatste hogedrukwig zorgt voor rustiger weer vanaf 27 augustus: twee dagen met een SW-W 2 tot 4, later, de derde dag NE 2-3. Drie dagen net genoeg voor de drie etappes naar Nieuwpoort. Maar, binnen twee jaar, geen vervaldatum meer, en vooral milder weer, denken we naïef...

Augustus 2006. Het einde van een barslechte zomer: we zijn op terugweg van de Kanaaleilanden naar Nieuwpoort. De ontmoeting op de Iles Chausey met onze Franse vrienden, Jacky en Françoise ging niet door: Verwaaid hebben zij dagen in Saint-Malo gewacht, terwijl wij de te prominent aanwezige regen trotseerden op Guernsey... en het eiland dan maar voor het derde opeenvolgende jaar met de bus verkenden! We hebben onze voorzorgen genomen. Toch houdt het weer ons langer vast: in Saint-Vaast-la-Hougue - wat we helemaal niet erg vinden met een plateau de fruits de mer van vishandel l'Océane! -, dan nog in Dieppe, 5 dagen...

Maar in Griekenland - en we vertrekken volgend jaar - daar zal het anders zijn... Een hééél lang vóór- en náseizoen, hopen we ... De klimaat-statistieken van Weather-on-line sterken ons in de optimistische verwachting.

Lefkas 2009. Dan is dit misschien een tweede slecht jaar? Een Griekse vriend die mij vorige dinsdag onder de gutsende regen - met zeilbroek! - bij hem zag toekomen vertelde dat hij van zijn vader wist dat het hier in het najaar wel 40 dagen onophoudelijk kan regenen ...

Dus, we hebben wel geen zonovergoten herfst maar we mogen ons toch gelukkig prijzen: sinds onze terugkeer uit Hortó op 22 september, zijn we, slechts, aan de 23e " regendag " ...

 

 

Ondertussen krijgen we vanuit het zuidelijk halfrond zomerse beelden doorgemaild: Joke en Nico - de broer van Kaat - realiseren hun droom: een sabbatical die hen, vliegend, rijdend en stappend rond wereld voert - met een belangrijke stop in Australië.( http://belgianaboriginalsrtw.blogspot.com )

 

 

11.11.09: Lefkas Marina.

Als herinnering aan een Australiër uit Lefkas.... Woensdag 11 november. 09H15 De hemel is inktzwart. Enkele dikke regendruppels. Een helle lichtflits schiet loodrecht naar beneden daar ergens, oostelijk van de haven. Een scherpe knal, gelijktijdig. Dit was echt nabij, reageert Kaat. De geluidstrillingen zinderen na. Even later weer een felle flits. We tellen twee seconden. Een luid, diep geroffel echoot wel vier seconden lang ... Als opeenvolgende bominslagen. Vijf seconden. Weer dat bijzondere, zwaar geroffel. Boven de stad en de noordelijke lagune is het nog steeds inktzwart. Wat zuidelijker, boven het kanaal in de verte, in de richting van Ligia, bouwen grote witte wolken op, als gigantische wattenbollen op. Een streepje blauwe lucht. Even, daar, een zonnestraal. In de haven wordt het steeds donkerder. De lampen in de servicepaaltjes flitsen aan.

 

   

Aan het zicht onttrokken kathedralen van tomeloze energie toren hoog boven de egaal zwarte lage wolkenkoepel. Bliksem. Lichtblauw. De getroffen aarde brult opnieuw haar machteloze woede uit. Witte sluiers verschijnen aan de pekzwarte hemel. Dan, plots, scheurt de regen uit de hemel. Na lang geaarzel ledigen de te lang drachtige wolken zich. Windstoten. De regen knettert in alle hevigheid op de opbouw, op het dek, stroomt in wilde beken. Flitsen. Geroffel. Diep. Luid nadaverend. Weer een schicht. Onverwacht stopt de regen. Hij houdt zich even in. Dan gaat het opnieuw knetterend, stromend. Het havenwater schuimt onder de miljoenen zware druppels, opborrelend als groen bloed uit zovele kogelwonden.

Rondom de boot is alles grijs want de andere boten, de pontons, de haventoren, alles is verdwenen achter het ondoordringbare watergordijn... Ja, je had gelijk, jij die ons zei, die avond van eind oktober, in restaurant Paramythi, dat het onweer op Lefkas zó bijzonder is, dat de donder er nergens, zó klinkt. Net voor je je geboorteplaats weer verliet voor het Australische Melbourn, na een laatste afscheid met je oude moeder. [ de hele dag volgen de onweders elkaar op en als bij korte tussenpozen de hemel oplicht, tekent een verraderlijke zon danteske wolkencontouren ... ]

 

Om 11H51(09H51 UTC) herinnert een nieuwe aardbeving met een kracht van 5.1-5.4 (SvR) er nogmaals aan dat de aardkorst hier steeds aan grote spanningen is onderworpen. Het epicentrum ligt ook nu weer op 10 km diepte in de Ionische Zee ( 37°33' 000N 20°16' 200E ) en er wordt evenmin melding gemaakt van gekwetsten of van schade.

 

24.11.09: Lefkas Marina. En toen kwam ... de nazomer! Na een laatste vuist te hebben gemaakt op 12 november, verliet het onweer Lefkas, verjaagd door een knappe hoge druk, die zich in alle fierheid nestelde ... Groot en krachtig heerst het hogedruk gebied over een groot deel van de Middellandse zee. De blauwe hemel heeft de plaats ingenomen van de grauwe en donkere wolken. De november zon neemt deel aan het feest van de wat laat toegekomen mooie herfst. Op de middag lezen we 18° af ... in de schaduw, het lijkt een wat weinig maar in de zon, hebben t-shirts en shorts opnieuw pulls en andere herfst- en winterskledij vervangen.

Maar de avonden en nachten zijn erg fris onder de tintelende sterrenhemel. We trekken dan maar best een warme fleece aan! Dat is dan ook de tol die we moeten betalen voor het prachtige weer overdag. 's Morgens zijn het dek en opbouw erg nat tot de zon vrij snel alles opdroogt en de nevel over de lagunes verdrijft. Opnieuw begint dan een zonovergoten dag. Was het niet van dat mooie Griekse najaarsweer dat we droomden, toen, daar in het Noorden, in de miezerige regen?

   

 

 

 

Verleden week, als om de komst van het mooie weer te vieren, weerklonk jazzmuziek tot laat in de nacht. Als onderdeel van een reeks concerten in Griekenland, trad Craig Bailey, oud-saxofonist van Ray Charles, met drie Griekse begeleiders, die avond op in Artiria, het boeiende culturele en artistieke centrum, dat in de marina ligt. Diepe tonen van soms erg melancholische melodieën wisselden af met meeslepende bossa-nova ritmes terwijl de rustige humor van de jazzman de zaal vrij snel veroverde. Ook het prachtige intense slagwerk van de Griekse drummer, de geconcentreerde prestaties van de contrabassist en de heel persoonlijke stijl van de gitarist vielen erg in de smaak.

 

Maar vóór zijn winterslaap aan vatten eist onze zeilboot nog veel bijzondere aandacht, na de lange zomerse trip: na het opbergen van de zeilen, en om een nieuwe,

   

   

te brutale reiniging van het onderwaterschip met de hogedrukreiniger in het voorjaar te vermijden - onze waterlijn draagt er nog de sporen van! - is een reiniging met de borstel noodzakelijk. En de lijst wordt langer: onderhoudsbeurt voor de motor, in de was zetten van het bovenwaterschip, reiniging van de watertank, behandeling van de vuilwatertank, uithalen van de loggever (in onze boot een hele karwei!), zoetwater spoeling en carburator ledigen van de bijboot motor, reiniging en behandeling van de bijboot, controle van de naden van het teakdek, poetsbeurt van het roestvrijstalen beslag, en ga zo maar door ...

 

01.12.09: Lefkas Marina. Langzaam zwakt het hoge drukgebied af, zodat storingen verbonden aan lage drukzones in het westen en het noordwesten van Europa opnieuw Griekenland kunnen naderen. De weersvoorspellingen zijn relatief pessimistisch: we krijgen deze week, regen, onweer en sterke zuidelijke wind!

 

 
ZCZC KB52 010130 UTC NOV 09 KERKYRA RADIO GALEWARN 0285/09 GALE WARNING 01-12-2009 / 0130 UTC VALID FM 010130 UTC UP
TO 011000 UTC NEAR STNR LOW 993 OVER GULF OF GENOA ASSOCIATED WITH FRONTAL ACTIVITYIS COMBINED WITH HIGH PRESSURES
1026 OVER TURKEY AFFECTING: CENTRAL ADRIATIC WITH S SE NEAR GALE 7 LOC GALE 8 AND FM 010200 UTC W OF 16.00 WITH SW
LOC NEAR GALE 7 SOUTH ADRIATIC WITH S SE NEAR GALE 7 LOC 8 AND E OF 17.00 GALE 8 STRG GALE 9 BOOT WITH S NEAR GALE
7 LOC GALE 8 AND FM 011000 UTC WITH  S SW LOC NEAR GALE 7 NORTH IONIO WITH S NEAR GALE 7 LOC GALE 8 AND W OF 19.30
GALE 8 LOC STRG GALE 9 SOUTH IONIO W OF 20.00 WITH S NEAR GALE 7 LOC GALE 8 SIDRA N OF 35.00 WITH S NEAR GALE 7 LOC
LOC GALE 8 AND FM 010600 UTC LOC NEAR GALE 7 NNNN
 

 

De pers, zowel de nationale als de internationale, heeft het meer en meer over de grote financiële moeilijkheden waarin Griekenland verkeert, en over de eisen die de de internationale maar vooral de Europese autoriteiten, aan de regering Papandreou steeds dringender stellen. De financiële markten blijven hierin niet achterop: Griekenland betaalt haar leningen steeds duurder. De regering bereidt ambitieuze herstelplannen voor die naar het einde van de winter toe enige soelaas zouden moeten brengen, terwijl de laatste statieken - de Griekse gegevens waren tot nu helaas echt niet betrouwbaar! - bevestigen dat Griekenland in recessie is - met enige vertraging t.o. de andere Europese landen -, en dit voor de eerste maal sinds zestien jaar. De cijfers van de OESO, die Le Monde [www.lemonde.fr] van 26 november publiceert onder de titel Le dérapage des comptes publics grecs inquiète les investisseurs internationaux: le premier ministre Georges Papandreou, agite la menace d'une "banqueroute", [...] Inquiétante détérioration [vert.: De ontsporing van de Griekse openbare financiën verontrust de internationale investeerders: de eerste minister George Papangreou spreekt van een dreigende "bankroet" [...] Verontrustende afgang, zijn sprekend: "évolution du PIB (variante annuelle en %) 2008 +2%, 2009 -1.1, prév.2010 -0.7, taux de chômage (en % de la population active) 2008 7.7, 2009 9.3, prév. 2010 10.4, solde des administrations publiques (en % du PIB) 2008 -7.8, 2009 -12.7, prév. 2010 -9.9." [vert. "evolutie van het BNP (jaarschommeling in %) 2008 +2%, 2009 -1.1, vooruitz. 2010 -0.7, werkloosheidsgraad (in % van de actieve bevolking) 2008 7.7, 2009 9.3, vooruitz. 2010 10.4, saldo openbare uitgaven (in % van BNP) 2008 -7.8, 2009 -12.7, vooruitz. 2010 -9.9"]. Van zijn kant herkent Georges Papaconstantinou, de Griekse minister van Financiën, dat " [la Grèce doit] faire face à une énorme suspicion" [vert. [Griekenland] het hoofd [moet] bieden aan een enorm wantrouwen"]. En vervolgt Le Monde: Le vote du budget le 23 décembre vise à rétablir la crédibilité. [ vert. De stemming over de begroting op 23 december is erop gericht het vertrouwen te herstellen.] De Belgische Nederlandstalige economische en financiële krant De Tijd [www.tijd.be ]- dagelijks surfen we naar de site - blijft niet achterwege. Griekenland dat een zeer groot deel van haar inkomsten uit het buitenlands toerisme haalt, zou dit jaar een vermindering van deze inkomsten met 15% kennen; de binnenlandse vraag is 4% afgenomen, de bouw ondergaat een achteruitgang van 25% - we lezen in Athens News van 27 november [p.25] dat Alpha bank reeds vroeger gewaarschuwd had voor de instorting van de bouw van privé woningen en voorzag dat dit zich zou voortzetten in 2010: "[...] residential investment is set to fall further in 2009 and 2010"...

 

 

Wordt ook de marina het slachtoffer van de slechte algemene, economische en financiële situatie? Zou een en ander hiervan de voorbode kunnen zijn? Het aantal boten dat hier overwintert is duidelijk kleiner dan vorig jaar. Er wordt ook beweerd dat de marina "een ontspannen en rustige" zomer heeft gekend, de koorts van dezomer 2008 was ver te zoeken, zegt menigeen die hier was...

Feit is dat de openbare kade van Lefkas dit jaar druk bezet is, dat in Nidri en in Vliho er geen plaats meer is aan de kade, dat er heel wat meer boten overwinteren op de ankerplaats van Tranquil Bay. Ook zou er toenemende belangstelling zijn voor de kade van Vonitsa... En er is de concurrentie van de in aanbouw zijnde marina van Messolonghi, die met succes uitpakte met erg gunstige tarieven ... Om dan nog te zwijgen van de zeer talrijke boten die op het droge in de toch wel goedkopere werven van Preveza overwinteren.

Er zou ook een niet onbeduidende verplaatsing van boten zijn, vanuit Griekenland naar Turkije, waar de prijs/kwaliteit ratio heel wat beter zou zijn ...

   

 

 

   

In Marina Lefkadas zijn er drie bars en een hotel. Twee bars sluiten gewoonlijk eenmaal het (charter)seizoen voorbij is. De derde bar, Il Porto, blijft het hele jaar open; 's winters ook nog wel vrij druk bezocht bij mooi weer en tijdens de weekends, is ook de ontmoetingsplaats van de, in hoofdzaak, Britse overwinteraars, die er o.m. elke vrijdagavond hun live-aboards meeting en ladies-coffee organiseren.

Donderdag laatstleden, heeft Il Porto onverwacht en definitief de deuren gesloten - er wordt verteld dat financiële problemen hieraan niet vreemd zouden zijn ... Ook deze sluiting maakt dat de marina een deel van haar levendige sfeer verliest - om niet te zeggen, enigzins uitgestorven is, nu!

De naderende winter krijgt aldus de gelegenheid de boten helemaal te hullen in zijn wat te levenloos kleed van stilte ...

 

Bij de meesterwerken van de film horen ook de grote klassiekers van Hitchcock: het cultureel centrum Artiria programmeerde er vijf vorige week. Dank zij deze vertoningen hebben we enkele van de belangrijkste realisaties van de Meester kunnen ontdekken - en herondekken - als regisseur van sterren uit de jaren '40 en '50:

   

Charles Laughton en Maureen O'Hara in Jamaica Inn (1939), Lawrence Olivier en Joan Fontaine in Rebecca (1940) - naar de roman van Daphné du Maurier -, Ingrid Bergman en Gregory Peck in Spellbound (1945), Gary Grant en Ingrid Bergman in Notorious (1946),nogmaals Gregory Peck en Charles Laughton, in The Paradine Case (1947), met ook nog Ann Todd en Anida Valli.

   

De week daarvoor werden kortfilms vertoont, uit Irak, Frankrijk, Tjechië en Libanon. Artiria organiseerde eveneens ontmoetingen met schrijvers en filosofen maar onze kennis van de Griekse taal is, halaas, beperkt tot enkele basiswoorden en uitdrukkingen, zodat we er maar weinig van zouden hebben verstaan!

 

2009 is het jaar van erge economische en sociale gevolgen van een internationale financiële crisis, die veroorzaakt werd door onvoorstelbaar schuldige, onverantwoorde handelingen. 2009 is ook het jaar waarin pandemische dreigingen opdoemen waarvoor al te grote delen van de mensheid dacht beveiligd te zijn. Lefkas is, tot dusver vrij gespaard gebleven van de H1N1 virus. In Griekenland start de inentingscampagne - wat laat - op 12 december, eerst voor de risicogroepen, terwijl 80% van de bevolking beweert tegen de vaccinatie te zijn ...

 

 

Maar Kerstmis en het nieuwe jaar komen er aan. Hier en daar verschijnt reeds de feestverlichting, ook in de marina.

Zal de sfeer, zullen de harten wel deelachtig zijn aan het geprogrammeerde feestgeweld ... of, wat meer gepast zou zijn, worden de eindejaarsfeesten van dit annus horribilis, een zachte aanzet tot bezinning over een wat rationelere en meer ecologisch geordende wereld??

 

 

 

Winterstop ...

 

(zie ook Kortom 4.9.3 )

Nieuwpoort (B). Het begint te sneeuwen in de nacht van 16 op 17 december. 's Morgens kijken we uit op een wit tapijt: langzaam begint het door te dringen dat we écht even terug thuis zijn.

 

   

De vorige week - we zijn op 9 december op Brussels Airport geland met vlucht OA145 van Olympic Air omstreeks 10 uur plaatselijke tijd - was het alsof we als hoofdacteurs in een film speelden over drukke momenten van een - toch maar alledaags - leven. Afspraken, ontmoetingen, administratieve beslommeringen, boodschappen: het was een lange reeks van relatief betekenisloze gebeurtenissen die met mekaar verbonden waren met tientallen kilometers autorijden ...

Achter ons, Lefkas, en onze boot, toevertrouwd aan de goede zorgen van Maureen en Mark. Als we even omkeken stonden Helena en Alekko ons nog na te wuiven, na een afscheidsetentje die middag bij Frini Sto Molo ... Dan de vijf uur durende busrit naar Athene, de rit naar de luchthaven, de nacht in de luchthaven... tot we om 7H45 (LT) opstegen. Toen was alles vrij vlot gegaan, de vlucht, het opwachten van onze bagage, de treinrit naar De Panne - in elk station stapten vele jongeren op en af, het was woensdagmiddag, we keken met bijna verwondering naar dit gewone leven en naar de overstroomde weiden langs de IJzer, het had immers heel veel geregend.

 

Olivier wachtte ons op aan het station: een hartelijk weerzien, we hadden mekaar zoveel te vertellen sinds Hortó, zelfs na de bijna wekelijkse telefoontjes. De afhandeling van de aankoop van de auto - die Olivier nochtans prima had voorbereid - eiste heel wat heen en weer rijden... alles samen enkele honderden kilometers ... Toen begrepen we dat we echt terug waren!

 

   

De sneeuw. Gladde wegen. Het filerecord wordt verbroken. Op alle West-Europese luchthavens heerst reizigersellende. De Eurostar treinen raken defect in de tunnel onder het Kanaal.

Op televisie zien we de duizenden gestrande, woedende mensen: hun citytrip is een nachtmerrie geworden.

 

De Zenne, wat later de Dender raken zwaar vervuild: Ecolo-minister Uyttebroeck moet het ontgelden, maar ze bijt van zich af. Het waterzuiveringsstation Brussel-Noord werd door uitbater Aquiris stilgelegd, teveel puin in het water. De vervuiling deint uit. Vlaanderen stapt naar de rechter.

Intussen, in Kopenhagen, rijdt de klimaattop zich vast.

Het ultieme kompromis van niet-bindende afspraken is voor velen een zware nederlaag van de politiek; enkelen trachten het magere akkoord als een historische unanimiteit - en dus als beloftevol te interpreteren. Intussen wordt het record elektronische betalingen bij de koopwoede voor de Kerstdag gebroken. Arme landen uit het Zuiden voelen zich in de steek gelaten. 's Nachts wordt het berekoud. Mensen zonder papieren getuigen van hun ellende voor micro en camera. Daklozen. Armen. Werklozen. Jaaroverzichten klinken als één eindeloze inventaris van rampen en tegenspoed. Beelden van ellende en miserie komen op ons af : ze schoppen ons - net even terug in het rijke Vlaanderen - ruw en medogenloos in de harde realiteit. Het gevoel van onmacht trachten we in alle nederigheid om te buigen tot een kleine maar kostbare consequentie ...

 

Dagelijks wandelen we naar de IJzermonding: meestal naar de kop van het westelijk staketsel, waar moedige vissers de kou trotseren. Aan de overzijde van de geul ligt het natuurreservaat ( klik hier voor nog meer info ). De restauratie van dit kleine maar waardevolle gebied is een project dat in fasen verloopt maar nu bijna voltooid is. Langs wandelpaden - ook voor fietsers - en vanuit observatieplaatsen is de bezoeker betrokken bij het leven in schorre, slikken, geulen, weilanden en duinen. Borden stellen de bewoners voor, verklaren hun kwetsbaarheid. Overzichtelijk en niet belerend. We zijn erg verrast door de wijze waarop de natuur zich hier herstelt: sinds ons vertrek uit Nieuwpoort is de vooruitgang toch wel indrukwekkend. Vijftien jaar geleden, toen we hier voor

 

 

het eerst met onze pas gekochte boot vaarden, was dit gebied deels nog een vervallen deel van de militaire basis, deels een stortgebied van baggerslib. Maar ook de westelijke oever werd grondig aangepakt: een prachtige houten promenade verbindt Nieuwpoort-bad en Nieuwpoort-stad waar het hele plein voor de Vismijn heringericht werd. De werken die nog volop aan gang waren bij ons vertrek zijn nu voltooid. Het resultaat oogt zeer fraai. Nieuwpoort heeft intussen ook een heel rationeel uitgewerkt containerpark voor afvalsortering aangelegd. We zien dus hoe beleid en planmatige werken een leefomgeving vorm kunnen geven waar eerbied voor de natuur, functionaliteit en intens toerisme harmonieus samengaan. In Griekenland, op Lefkas in het bijzonder, zagen we hoe men er, eveneens met geld van de Europese Unie, een boeltje van maakte. Opnieuw staan we verstomd, we kunnen niet, we willen niet begrijpen hoe een land met zo'n groot natuurlijk potentieel, dat van heel wat voorkeursbehandelingen mocht genieten sinds de aansluiting bij de Europese Unie in 1979 en er een uitzonderlijke financiële behandeling kreeg, er zo weinig van terecht bracht. Onwillekeurig denken we terug aan de geirriteerde reactie van een Griekse emigrant bij zijn terugkeer uit Duitsland: "Met al het geld dat mijn land toegeschoven kreeg, zouden de gele verkeerslijnen op de wegen uit goud moeten zijn gemaakt ... "

 

Op 25 december smelt de sneeuw en gaan we voor de volgende dagen de natte en erg winderige Belgische winter in ... (27.12.2009).

 

 

 

 

 

Fotoalbum? Klik hier!

Om verder met ons te reizen, klik hier naar de volgende pagina (4.4.) Griekenland (4): lente, zomer en herfst 2010

Terug naar hoofdpagina LOGBOEK? Klik hier!

Terug naar de vorige pagina, (4.2) Naar ons reisdoel, Horto, en de Egeïsche Zee, en terug naar Lefkas, klik dan hier

Top
Updated 2-feb-14
   
webmaster Q-Webbels