Home Boot Bemanning Project Fotoalbum Logboek Kortom Contact Links Franšais English

 

 

 

Logboek 4. Griekenland 12

zomaar enkele jaren langer in Hellas (9)

Winter en lente 2017

 

 

 

Winter in Alpe d'Huez (F)

 

   
   
   
 

 

 

Ondertussen in Horto .... (GR)

 

 

   

 

 

   

 

 

 

Ook in Griekenland is het winter, een hardere winter dan gewoonlijk; wie te weinig middelen heeft of geen bescherming geniet lijdt erg, zowel mens als dier. Verlaten en ronddolende dieren, dikwijls gekwetst of in slechte gezondheid,  zijn in het financieel geteisterde Griekenland een ernstig probleem ...   óók een gezondheidsprobleem. In de Pelion regio trachten vrijwilligers van Give Strays a Chance  de meest dringende nood te lenigen. Wil je even aandacht schenken aan hun oproep en kijk even naar hun website ?

 

 

 

Een tijdje later in Nieuwpoort (B)

 

 
 

 

 

 

   
 

 

 

Griekse lente

 

Onze jaarlijkse terugkeer naar Griekenland wordt een goed ingeoefende routine-aangelegenheid: de reisweg loopt via Calais, Reims, Metz, Straatsburg en de tussenstop in het Ibis-hotel in Sélestat - ongecompliceerd wat het aankomstuur betreft en de bereikbaarheid naast de snelweg naar Zwitserland. Verder rijden we via Basel en de 16 kilometerlange Gottharttunnel - waar we zelden of nooit wachttijd door files hadden behalve die ene keer drie jaar geden maar toen was het half mei !

 

 

   

Sinds de ferryverbinding met vroege aankomst in Igoumenitsa ( nodig om dezelfde dag nog in Horto te geraken ) vanuit Venetië-Fussina slechts vanaf half mei start, zijn we genoodzaakt vanuit Ancona te vertrekken - zo knopen we opnieuw aan bij de zo talrijke Griekenland-reizen sinds 1975, een welgekomen verjongingservaring !

In Italië hadden we nog een tussenstop enkele tientallen kilometers vóór Ancona, in Pesaro waar we een kamer hadden geboekt in het hotel Ambassador ( bij het uitgebreide en lekkere ontbijtbuffet had Eric de aangename ervaring te kunnen kiezen uit een mooie glutenvrijë brood-toast-dolcia variatie ). De avond tevoren hadden we uitstekend gegeten in het door het hotel aangeraden en in Pesaro gekende restaurant Polo,pasta e pizza.

 

   

 

We konden vrij snel inschepen op Superfast XII - die we via de ANEK-website ( zoals steeds in early booking ) en met redeeming van een groot aantal opgespaarde punten in het Smartprogramma - hadden geboekt.

De comfortabele ferry vertrok netjes op tijd (13H00 LT ) en kwam na een rustige oversteek zonder enige vertraging ( ! ) 's anderendaags om 08H00 ( LT ) aan in Igoumenitsa.

 

Om 08H45 reden we al op de mooie en zoals steeds vrij verlaten autoweg die Igoumenitsa met Thessaloniki verbindt. De afdaling vanuit het Pindosgebergte - we verlieten de snelweg even na Metsovon - naar de Meteora bij Kalambaka en de vlakte van Thessalië gaf een mooi uitzicht op de nog rijkelijk besneeuwde toppen die fel blonken in de vroege lentezon en mooi afgetekend waren in de blauwe hemel. Rond kwart voor één reden we grote parking op bij de haven in Volos en liepen we even later ons gekend middagrestaurantje Gaia binnen ( telkens we in Volos zijn ! ) voor een lekker maar eenvoudig middagmaal, vroeg naar Griekse gewoonte maar op ferry hadden we om even vóór zeven ontbeten. Gaia serveert traditionele gerechten die men gaat kiezen zoals vroeger in de vrij ruime keuze die de kokkin aanprijst en die worden warm gehouden in grote metalen schotels aan de toonbank bij de keuken.

 

   

 

Wat later, na enkele inkopen in de grote, vernieuwde supermarkt My Market, waren we klaar voor het laatste deel van de reis : de 45 kilometertocht naar Horto langs de mooie maar erg bochtige en soms smalle kustweg.

De winter heeft hier ook zijn sporen nagelaten. In de vlakte van Thessalië, maar ook en vooral tussen Trikala en Larissa en Volos was het ons al opgevallen hoe droevig bruin de oleanders waren. In Volos zijn quasi alle mooie, grote eucalyptusbomen zeer zwaar gehavend: deze grote, statige, van oorsprong (sub)tropische boom uit de myrtefamilie ( hier een niet-winterharde soort ! ) die er anders wat liederlijk uitziet met zijn lange licht blauwgroene blaren straalt nu alle droefheid uit met zijn bruine bladeren, na wat doorgaat voor de koudste winter sinds de laatste 30 jaar met minimumtemperaturen in Volos van -15 graden ... Kenmerkend voor deze winter was dat tijdens twee opeenvolgende perioden strenge vorsttemperaturen gedurende meerdere dagen ook overdag aanhielden, wat in dit gebied toch vrij uitzonderlijk is. Ook het wegennet vertoont diepe sporen van het ongewone weer, waarbij sneeuw en overvloedige regen hun tol hebben geeist.

 

   

Eenmaal aangekomen, krijgen we de bevestiging van wat we vreesden: de tuin heeft erg geleden, en de bomen en planten die overleefd hebben, hebben dringend verzorging nodig. Aan het huis is nergens schade.

Maar in Lechonia waar we ons naartoe haasten heeft onze boot de winter blijkbaar goed doorstaan, een grote verademing !.

In de werf staan nog veel boten en zou werken aan onze boot niet alleen te vroeg zijn maar vooral minder comfortabel, temeer het water nog erg koud is om de mooring opnieuw klaar te maken.

We gaan dus eerst de tuin onder handen nemen: een vrij groot werk want ook de olijfbomen moeten worden gesnoeid !

 

Na het paasweekend volgt dan het klaarmaken van de boot. We maken al de nodige afspraken met Andy ( A-C Yachting Milina ) voor het plaatsen van de ( dit jaar ) vernieuwde lijnen op de ankers waarvan de positie tijdens de winter aangeduid was met een markeringsboei. Na vijf jaar zullen de mooringlijnen evenals de bevestigingen ( stevige sluitingen en wartels ) worden vervangen uit veiligheids voorzorg.

     

 

Groter bootonderhoud

 

   

 

 

 

Dit jaar krijgt Nehalinnia groter onderhoud: het meer dan tien jaar oude Sunware zonnepaneel boven het schuifluik moet nu - na een uitstekende dienst - worden vervangen, alle 75 schroefjes van de messing sierlat op het teakhouten berghout aan bakboord zijn wegens corrosie - na twintig jaar - evenseens aan vervanging toe - in het najaar is de stuurboordzijde aan de beurt. Hoewel het nieuwe zonnepaneel hetzelfde productnummer heeft en logischerwijze dus de plaatsing van het als identiek verwachte exemplaar heel eenvoudig zou zijn, staan we voor een veel ingrijpendere klus: de bevestigingsgaten komen niet overeen en de aansluiting is een stuk ingewikkelder! Ook bij de sierlat is het werk niet eenvoudig want de oude schroeven breken een voor een af zodat de sierlat een halve centimeter moeten verschuiven. Het eerder onstabiele weer komt geregeld roet in het eten brengen: vooral bij het opnieuw afkitten van de teaken rooflatten aan de mast worden we gehinderd - een werkje dat we de laatste jaren te dikwijls moesten herhalen omdat de Sikaflex kit maar pover hield, daarom nu onze keuze voor Bostik Simson. .

 

   

 

 

 

Naar Griekse normen is de werf in Kato Lechonia erg netjes en vrij goed uitgerust, Menelaos Maninis - de eigenaar - is erg vriendelijk en gaat zeer handig om met de slede die ook voor veel grotere zeilboten en motorjachten dienst doet. Voor het duikwerk hebben we opnieuw beroepgedaan op Andy Lewis ( ac-yachtingmilina ) . Anderzijds is het in de regio niet echt eenvoudig om beroep te kunnen doen op een goede zeilmaker. De zeilen gaan dan ook voor nazicht ( of vervanging ) mee naar België.

 

 

   

 

 

 

Weersvoorspelling HORTO, Magnesia, GREECE

Voorspelling WIND

 

 

DEKPA ( Permit to Cruise ) UPDATE 2017:

- voor alle vaartuigen van 7 m en meer moet men een DEKPA kunnen voorleggen

- alle vorige versies van de DEKPA vervallen op 01/01/2017, waardoor een nieuwe DEKPA moet worden aangevraagd

 

- procedure ( NIEUW !!!)

belangrijke wijziging: voor het bekomen van de DEKPA moeten niet-Grieken niet meer over een zgn taxnumber Α.Φ.Μ. beschikken ( mag maar moet niet ! )

1. bij de port police/coastguards biedt men zich aan met de ( originele ) boordpapieren waar men twee formulieren krijgt; het eerste formulier dient te worden ingevuld door de aanvrager van de DEKPA ( het formulier is tweetalig GR/ENG en hierop dienen de identiteitsgegevens van de aanvrager ( hier kan men eventueel zijn taxnumber Α.Φ.Μ. invullen ) en de identificatiegegevens van het vaartuig te worden vermeld; indien meerdere personen eigenaar zijn van het vaartuig dan moet voor elke eigenaar een formulier worden ingevuld ); het tweede formulier is in feite een aanvraagdocument om een eΠαραβολο machtiging ( e-Paravolo : elektronische administratieve betaling ) af te halen bij de ΚΕΠ ( KEP: dienst voor administratieve bijstand ten behoeve van burgers )

2. bij de ΚΕΠ krijgt men ( onverwijld ! ) - mits het voorleggen van voornoemd aanvraagformulier en van de identiteitskaart of het paspoort van de aanvrager ( ingeval van meerdere eigenaars, van één van de aanvragers ) - het eΠαραβολο document waarmee men in een bank naar keuze het bedrag van 50,00 euro gaat vereffenen

3. met het betalingsbewijs dat de bank aflevert en het eΠαραβολο gaat men terug naar de port police/coastguards om deze documenten af te geven samen met fotokopieën van de vereiste boorddocumenten ( identiteitskaart/paspoort, ICC, registratie document vaartuig, verzekeringsbewijs ) en het ingevulde formulier met de identificatiegegevens van aanvrager en boot.

 

Onze ervaring: wij doorliepen de hele procedure in VOLOS in om en bij twee en een half uur, bij de ΚΕΠ hadden we geluk - we beseften het maar als we de lange wachtrij achter ons zagen, het maken van de fotokopieën in een zeer goed uitgerust printcenter wat verderop verliep vlot - we lieten van alle documenten een reservekopie maken ( je weet hier maar nooit ), in de ALFA bank ( we liepen eerst drie andere banken binnen, maar we werden moedeloos als we het aantal wachtenden zagen ! ) was de wachtrij voor de vier ΤΑΜΕΙΟ loketten vrij kort, bij de coastguards waren we telkens de enige bezoekers en de jonge dame die ons te woord stond was to the point in vlot Engels ! Door het lange Griekse paasweekend moeten we echter een hele week wachten vooraleer we het DEKPA-document kunnen afhalen ...

 
 
 

 

 

 

 

 

Herinnering UPDATE 2015 + 2016

We hebben vastgesteld en vernomen dat ...

SUNSAILBASIS MILINA/VATHOUDI GESLOTEN: Wegens wijzigingen in het Sunsail-aanbod in Griekenland werd de basis van Milina-Vathoudi gesloten. Pontoons incl. water- en elektriciteitsvoorziening en douches werden verwijderd.

NIEUW: A&C YACHTING MILINA: De vroegere managers van de basis, Andy en Christine, hebben in 2014 hun eigen charterbedrijfje opgericht ; zij werken met hun twee zeilboten vanuit de kleine haven van Milina: A&C Yachting Milina ( http://www.ac-yachtingmilina.com ); men kan er ook terecht voor technische bijstand, motor onderhoud en herstelling, duikwerk zoals het leggen of onderhoud van moorings enz., en voor assistentie op het water Tel:  +30 2423 065597, Mobile:  +30 693 7262731

MILINA: thans is er alleen, en slechts in beperkte mate, water- en elektrische aansluiting voorhanden in de kleine haven van Milina.

CRUISING TAX (TPP): hoewel de wet is gestemd, werden nog geen uitvoeringsbesluiten genomen; de belasting is op dit ogenblik niet verschuldigd; meer informatie op de website van de Cruising Association http://www.theca.org.uk/news/greektax

Update 2016

HET GRIEKSE TAKSNUMMER Α.Φ.Μ. [ A.F.M. ] : een andere - bijzonder leerrijke ervaring met de Griekse bureaucratie

Het zgn. taksnummer Α.Φ.Μ. [ A.F.M. ] is te vergelijken met een nationaal nummer ( in België wordt het identificatienummer bij het Rijksregister van de natuurlijke personen officieel het Rijksregisternummer genoemd ) of - in sommige landen - een sociale zekerheidsnummer. Alle Grieken dienen hun taksnummer aan te vragen wanneer zij 18 jaar worden.

Het Α.Φ.Μ. [ A.F.M. ] bestaat uit 9 cijfers.

Tot voor enkele jaren was het voor een niet-resident buitenlander die wat langer in Griekenland verbleef maar geen beroep deed op contractuele diensten ( bv. een telefoon- en of internetabonnement ) meestal niet nodig om een taksnummer aan te vragen. Mocht een taksnummer toch vereist zijn, bijvoorbeeld voor het bekomen van een DEKPA, kon men - en kan men nog steeds - met de hulp van een bereidwillige Griekse vriend - de formaliteiten vervullen. Sinds 1 januari 2017 geldt een nieuwe DEKPA-reglementering en is het zgn taksnummer niet meer vereist.

Pour la petite histoire ons verhaal. Zo vergezelde onze Griekse vriend ons in Volos eerst naar het kantoor van de Port Police / Coastguard om het aanvraagformulier in te vullen, dan naar het kantoor van de belastingen om de taks van 29,35 euro te betalen. Een tijdelijke en tot de aangelegenheid beperkte gebruiksverklaring van zijn taksnummer bespaarde ons de procedure voor het bekomen van een eigen taksnummer.

De hele problematiek van betalingsdiscipline en -inning heeft er echter toe geleid dat het beschikken over een eigen taksnummer steeds meer vereist is: dus voor het bekomen van een DEKPA, voor het sluiten van een contract bv. met een internet- en/of GSM/telefoon provider, bij het huren van een woning of appartement, bij het afsluiten van een verzekering, voor het inschrijven van een vaartuig onder Griekse vlag of van een motorvoertuig en het bekomen van een nummerplaat, en zelfs om een boete te betalen. Kortom in de meeste handelingen contractuele zaken of in deze waarbij de Griekse administratie rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken is.

In 2008 konden we nog zonder eigen taksnummer een op onze kredietkaart gedomicilieerd internetcontract afsluiten bij VODAFONE mits het voorleggen van een hiertoe door de K&G marina in Corfoe afgeleverd attest. De andere telefoon- en internetproviders - COSMOTE, WIND - stelden als voorwaarde het beschikken over een eigen taksnummer.

Hoe het in zijn werk gaat:

- zich aanbieden met identiteitskaart of paspoort in een lokaal belastingkantoor, dienst afleveren Taksnummers, Α.Φ.Μ. [ A.F.M. ]

- het ééntalig-grieks aanvraag formulier invullen

- vergezeld zijn van, of een ( gelegaliseerd ) attest met de identiteitsgegevens van een vrij gekozen Griekse vertegenwoordiger voorleggen; de vertegenwoordiger dient ingeschreven te zijn in het belastinggebied ( bv. Magnesia ) waar het taksnummer wordt aangevraagd ( bv Volos ); de vertegenwoordiger fungeert zo in feite als contactpersoon voor de Griekse administratie.

- het document met het taksnummer wordt onmiddelijk afgeleverd en is gratis; het verdient aanbeveling om het originele Α.Φ.Μ. document goed te bewaren en indien nodig steeds kopieën te gebruiken.

 

 

 

 

Fotoalbum

Terug naar hoofdpagina LOGBOEK

Om verder met ons te reizen, klik hier naar de volgende pagina Logboek 4.13. Griekenland: de zomer van 2017

Terug naar de vorige pagina, (4.11) Zomaar enkele jaren langer in Griekenland (8): zomer en herfst 2016. klik dan hier.

Top
Updated 20-jul-17
   
webmaster Q-Webbels